همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مذاکره با رئیس‌جمهور برای ابلاغ مصوبه بنیاد علم ایران خبر داد.

سعيدرضا عاملي

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، بر ضرورت یکپارچه شدن صندوق‌های حامی علم و نوآوری در کشور تاکید کرد و افزود: در جلسه اخیری که در دیدار با رئیس‌جمهوری داشتم، قرار شد ابلاغ مصوبه بنیاد علم ایران که در گذشته به تصویب رسیده است در دستور کار ایشان قرار گیرد.

وی در بخش دیگر سخنانش گفت: اگر بتوان مجموعه صنعت کشور را به‌طور مستقیم به صندوق نوآوری و شکوفایی مرتبط کرد و با کاهش مداخله‌گرانی چون بانک‌ها به مبحث غیر مرکزی کردن خدمات این‌چنینی توجه داشت، بهره زیادی می‌توان برد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر توجه به مقوله اعتمادسازی در بدنه جامعه،  افزود: عدم اعتماد مردم به نهادهای دولتی از مشکلاتی است که امروزه می‌تواند باعث لطمات زیادی برای کشور شود.  اعتمادسازی در نهادهایی چون نهادهای علم و فناوری می‌تواند همراه با شفاف‌سازی تأمین شود.  اینکه پورتال صندوق نوآوری و شکوفایی هزینه‌ها و تسهیلات ارائه‌شده برای فعالیت‌های دانش‌بنیان در کشور را به لحظه منتشر می‌کند کمک بسزایی در تأمین هدف شفاف‌سازی و جلوگیری از تبعیض می‌کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به کلام امیرالمؤمنین (ع) که علم را فضیلت بشری خواندند، خاطرنشان کرد: در نگاه فعلی به جامعه توجه اصلی از ذات متعالی و بافضیلت علم به سمت نگاه محصول‌گرا معطوف شده است که نگاه غلطی است و بایستی به این نکته توجه بیشتری داشت.  در نگاه محصول‌گرا به علم عملاً عرصه علوم انسانی به کنار می‌رود و می‌تواند باعث لطمات جدی شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه نیازمند ایجاد نوعی تنوع در بازتعریف محصولات دانش‌بنیان کشور هستیم تا سایر حوزه‌های دانشی نیز موردتوجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: یکی از علل اصلی توسعه ایران از مسیر توجه به علوم انسانی و علوم اجتماعی می‌گذرد، چراکه این عرصه نقشی جدی در احترام به نظم اجتماعی و قانون جاری ایفا می‌کند.

عاملی همچنین با انتقاد از عدم توجه به استعدادهای درخشان کشور به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت، گفت: بسیاری از استعدادهای درخشان کشور هم‌اکنون در شهرهای مختلف در حال فعالیت‌های قابل‌توجهی هستند که متأسفانه به دلیل تمرکز فعالیت‌ها در پایتخت چندان به آن‌ها توجه نمی‌شود.

  • ‌منبع: برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی
کد خبر 447733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha