یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۵
۰ نفر

سید مرتضی احمدپور-  تبریز - خبرنگار: کوزه‌کنان به عنوان یکی از شهرهای قدیمی آذربایجان شرقی در بخش مرکزی شهرستان شبستر و در ۷۵ کیلومتری تبریز قرار دارد. جمعیت این شهرستان بیش از ۵ ‌هزار نفر و شغل اغلب ساکنان آن کشاورزی است.

یک فوت کوزه‌گری تا رونق کوزه‌کنان

اما جمعی از اهالی این شهر هم سفالگرند. در حقیقت کوزه‌گری شغل سنتی اهالی کوزه‌کنان بوده و بیش از۵۰ کارگاه کوزه‌گری در این منطقه دائر است. کوزه‌کنان از سال‌های گذشته تاکنون یکی از مراکز اصلی سفالگری نه‌تنها در استان، بلکه در کشور و حتی یک محل شناخته‌شده بین‌المللی نیز است. مردم این شهر سابقه چندین هزار ساله در این هنر- صنعت دارند. بر همین اساس شهرداری کوزه‌کنان، در کنار اقدامات عمرانی شهری، به توسعه سفالگری هم همت گمارده است. «رضا پورمهدی»، شهردار جوان این شهر، در گفت‌وگو با همشهری به تشریح برنامه‌های شهرداری برای توسعه کوزه‌گری و همچنین  برخی فعالیت‌های عمرانی در این شهر پرداخته است که صحبت‌هایش را در ادامه می‌خوانید.  

  • قدمت سفالگری در کوزه‌کنان

کوزه‌کنان یکی از شهرهای با قدمت بالا در زمینه صنعت سفالگری است. طی یکی ۲ سال اخیر شاهد توجه شهرداری به احیای این صنعت بوده‌ایم. پورمهدی با بیان این مطلب اظهار می‌کند: کوزه‌کنان، همان‌طور که از نامش پیداست، با صنایع‌ دستی به ‌ویژه سفالگری خود معروف است و در این منطقه محصولاتی سفالی مانند کوزه به ‌صورت انبوه در سال‌های نه‌چندان دور تولید می‌شده و کارگاه‌های زیادی نیز در این شهر فعال بوده‌اند.  

وی ادامه می‌دهد:‌در حفاری‌های مختلف این شهر، کوزه‌های بزرگی از زمان‌های بسیار دور به دست آمده است. این حفاری‌ها حتی در زمین‌های کشاورزی و اراضی همجوار محلات قدیمی کوزه‌کنان هم صورت گرفته و آثار سفالین زیبا و قابل توجهی کشف شده است. این مسئول درباره اقدامات شهرداری کوزه‌کنان بیان می‌کند: برای صیانت از فرهنگ، هنر و معماری کوزه‌کنان و جلوگیری از تخریب بیشتر، شهرداری اقدامات متعددی را از ۲ سال پیش تاکنون آغاز کرده که از جمله آنها توجه به مکان‌های تاریخی آن و احیای کوزه‌گری است.

شهردار کوزه‌کنان درباره تاثیر توسعه سفالگری در اشتغال این منطقه عنوان می‌کند: ‌با توجه به مشکل فراگیر بیکاری در این شهر و افزایش مهاجرت به مرکز استان و دیگر شهرهای بزرگ، برنامه‌ریزی مسئولان شهری برای رفع مشکلات شهروندان ضروری بوده و بر همین اساس تلاش داریم سفالگری به شیوه‌های نو احیا شود و اشتغال بیشتری را جذب کند.

  • تلاش برای افزایش کیفیت 

پورمهدی درباره انتقادات مطرح شده نسبت به کیفیت پایین برخی تولیدات این شهرستان اظهار می‌کند: توجه به صنایع‌ دستی یکی از اولویت‌های شهرداری کوزه‌کنان است و برای کمک به سفالگران در حال احداث مرکز فرآوری تولید خاک رس به صورت صنعتی هستیم. ساختمان این مرکز احداث و دستگاه‌ها و کوره‌هایی هم برای آن خریداری شده است بنابراین در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد تا محصولات سفالگران با کیفیت بهتر به بازار عرضه شود.

وی تاکید می‌کند: تلاش مجموعه شهرداری برای صنعتی‌سازی هنر و صنعت سفالگری در این شهر است. در این زمینه توافقنامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با هدف تقویت و توسعه این هنر امضا شده است. به دنبال این توافقنامه اعتباری حدود ۷۰۰ میلیون ریال برای خرید دستگاه‌های جدید کوزه‌گری تخصیص یافته است که در نتیجه آن محصولات تولیدی هنرمندان این شهر به ‌صورت صنعتی تولید و با کیفیت بهتر به بازار عرضه خواهد شد.

 این مسئول به انتقادات وارد شده به سفال کوزه‌کنان و مشکلات رنگ و لعاب‌کاری آن هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر لعاب‌کاری تولیدات کوزه‌گران به صورت علمی انجام می‌شود و ۲ کارگاه بزرگ نیز با این شیوه راه‌اندازی شده است. در ادامه نیز توسعه کارگاه‌های صنعتی لعاب‌کاری را در برنامه داریم. شهردار کوزه‌کنان از اجرای برنامه‌هایی برای رونق گردشگری با استفاده از ظرفیت سفالگری کوزه‌کنان هم خبر می‌دهد و می‌گوید: این شهر از مناطق گردشگرپذیر استان هم به شمار می‌رود و قرار است برای رونق صنعت کوزه‌گری، مراحل ساخت کوزه از مرحله خاک تا آماده شدن در نمایشگاهی دائمی در معرض دید عموم قرار داده ‌شود. در صورت توسعه زیرساخت‌های سفالگری می‌توان گردشگری را نیز توسعه داد و مشکل کاهش درآمد تولیدکنندگان این شهر و رکود بازار صنایع ‌دستی آن را حل کرد.

  • اقدامات عمرانی در شهر

درباره اقدامات عمرانی هم با شهردار جوان کوزه‌کنان گفت‌و کردیم. پورمهدی درباره برنامه‌های این اداره در سال جاری اظهار می‌کند:‌کل هزینه‌های عمرانی پیش‌بینی شده برای شهرداری این شهر یک میلیارد و ۱۷۸ میلیون تومان است که بر اساس اولویت به احداث و تکمیل برخی پروژه‌ها اختصاص خواهد یافت. مهم‌ترین برنامه‌های عمرانی شهرداری عبارتند از: تکمیل و تجهیز ساختمان آتش‌نشانی با هزینه ۲۰ میلیون تومان، احداث سیل‌بند با هزینه ۵۰ میلیون تومان، احداث گورستان و غسالخانه جدید شهر با هزینه ۵۰ میلیون تومان‌ و احداث سرویس‌های بهداشتی جدید در مناطق مختلف شهر.

این مسئول ادامه می‌دهد: همچنین ایجاد شهرک دامپروری به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، احداث سردخانه برای نگهداری میوه به مبلغ ۵۰ میلیون تومان، احداث جایگاه دومنظوره سوخت، احداث و تکمیل ساختمان فرآوری خاک و فعالیت‌های عمرانی موردی و کوچک هم در دستور کار است که تا پایان سال محقق خواهد شد.  وی بیان می‌کند: آسفالت‌ریزی و لکه‌گیری معابر شهر هم در سال جاری برای ۱۵ هزار متر مربع با اعتبار ۷۵۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده که از اول سال تاکنون ۷ هزار متر مربع آن انجام شده است. ۸ هزار متر مربع باقیمانده هم تا پایان فصل کاری آسفالت و لکه‌گیری خواهد شد.

کد خبر 447638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha