شیوع تب کریمه کنگو در جمعیت دامی برخی استان‌های کشور و ممنوعیت جابجایی دام زنده در فصل تولید، زنگ هشدار کمبود عرضه در آستانه عید قربان و گرانی مجدد گوشت قرمز در آینده نزدیک را به صدا درآورده است.

گوشت

در بازار مرغ نیز با وجود  افزایش قیمت خرده فروشی این محصول به بیش از هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان، مرغداران بر اعلام قیمت جدید گوشت مرغ توسط سازمان حمایت و تداوم زیاندهی تولید کنندگان تاکید می کنند.

به گزارش همشهری، با وجود فرارسیدن فصل عرضه دام سبک و سنگین تولید داخل به بازار و کاهش نسبی تقاضای گوشت در روزهای گرم تابستان، مشکلات جابجایی و بازارسانی، شیوع تب کریمه کنگو و صرفه اقتصادی تداوم قاچاق دام زنده از مرزهای جنوبی و غربی کشورمان موجب توقف سیر نزولی قیمت گوشت گوسفندی، گاو و گوساله در بازار شده است.

با این روند قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله در مرز ۹۵ هزار تومان و گوشت شقه گوسفندی به بیش از ۹۰ هزار تومان تثبیت شده و تخلفات عرضه کم فروشی و گرانفروشی انواع گوشت در سایه ضعف نظارت متولیان تنظیم بازار مشتریان را به ستوه آورده است.

نوسان قیمت و عرضه گوشت در شرایطی است که دست‌اندرکاران بخش تولید با اشاره به وضعیت خوب بارش‌های بهار امسال و غنای مراتع از رشد تولید دام زنده و عرضه گوشت دام سبک و سنگین به بازار خبر داده و تاکید می کنند حتی ممنوعیت تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گوشت و ورود این محصول با نرخ ارز نیمایی نیز تاثیری بر کاهش عرضه و افزایش قیمت این محصول در بازار مصرف نداشته است.

  • تب کریمه و جلوگیری از توزیع گوشت گرم

نوسان قیمت‌ها در بازار گوشت در شرایطی ادامه دارد که شیوع تب کریمه کنگو در جمعیت دامی برخی استان‌های غربی کشور و مقابله با قاچاق دام زنده موجب شده تا حمل و نقل و بازارسانی دام زنده از برخی مراکز تولید به شهرهای بزرگ در فاصله چند هفته به عید قربان با مشکل مواجه شود. این کاهش عرضه به همراه مقاومت بازار در برابر شکست گوشت قرمز شرایطی را رقم زده که برخی فعالان بازار از سیگنال منفی این خبرها بر بازار گوشت خبر داده و تاکید می کنند، با تداوم این روند موج تازه کمبود و گرانی گوشت قرمز طی دو ماه آینده با رشد نسبی تقاضا به دلیل تعدیل گرمای هوا و برخی مناسبت‌های مذهبی از راه خواهد رسید.

با نگرانی از شیوع تب کریمه کنگو در جمعیت دامی کشور  برخی کارشناسان و فعالان صنفی در حالی  بر ضرورت خودداری از عرضه گوشت گرم به بازار تاکید می کنند که استفاده از گوشت گرم و تازه‌خوری گوشت قرمز و سفید به رویه‌ای جاری در بین مشتریان ایرانی تبدیل شده است. دیروز یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه هیچ علامت ظاهری مشخصی برای شناسایی و جداسازی حیوانات مبتلا به بیماری تب کریمه کنگو  وجود ندارد، گفت: تنها راه مقابله با شیوع این بیماری رعایت اصول بهداشتی، انجام اقدامات وسیع درکشتارگاه‌ها و جلوگیری از توزیع گوشت گرم است.

حیدر علی عابدی، جلوگیری از توزیع گوشت گرم را یکی از راه‌های موثر برای مقابله با شیوع بیماری تب کریمه دانست و افزود: توزیع مستقیم گوشت گرم از کشتارگاه‌ها می‌تواند باعث انتقال این بیماری شود، بنابر این بهتر است پس از ذبح دام، گوشت را سرد کرده و سپس اقدام به توزیع شود، حتی اگر گوشت دام مبتلا به بیماری هم باشد، زمانی که در سیستم پیش سردی قرار می‌گیرد، عامل بیماری از بین می رود و در نتیجه گوشتی که به دست مردم می‌رسد سالم و بهداشتی است.

او با بیان این که کارکنان کشتارگاه‌ها و قصابان باید تمامی اصول بهداشتی را در محیط ذبح رعایت کند، افزود: در صورتی که خون حیوان بیمار با زخم و خراشی در بدن کارکنان کشتارگاه تماس پیدا کند، بیماری به راحتی منتقل خواهد شد. بنابر این لازم است سلاخان، قصابان، کارکنان کشتارگاه‌ها و تمامی افرادی که با دام و گوشت سر وکار دارند، این مواد را به صورت کامل و منظم رعایت کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید براینکه عامل این بیماری ویروس است و ویروس توسط کنه منتقل می‌شود، گفت: بیماری تب کریمه کنگو به صورت چشمی و ظاهری قابل تشخیص نبوده و صرفاً با انجام آزمایش امکان تشخیص وجود دارد، از همین‌رو چون امکان انجام آزمایش بر روی همه حیوانات وجود ندارد، تنها راه مقابله با تب کریمه رعایت اصول بهداشتی در کشتارگاه‌ها است.

  • نوسان قیمت‌ها در بازار مرغ

در بازار مرغ نیز اقدام ستاد تنظیم بازار برای جمع آوری مرغ مازاد بر نیاز بازار زمینه افزایش قیمت این محصول در بازار خرده فروشی به بیش از هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان را فراهم کرده است. با وجود این افزایش قیمت مرغداران همچنان از هزینه تمام شده بالا و تولید با زیان خبر داده و بر اعلام قیمت جدید مرغ توسط سازمان حمایت تاکید می کنند. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از خرید گوشت مرغ منجمد از مرغداران با نرخ‌های جدید اعلام شده خبر داد و گفت:

قیمت تمام شده گوشت مرغ از سوی سازمان حمایت در حال بررسی است و پس از نهایی شدن محاسبات مورد نظر، نرخ جدید برای تصویب و ابلاغ به ستاد تنظیم بازار می‌رود. حمید ورناصری با اشاره به این که ستاد تنظیم بازار قیمت‌های تمام شده گوشت مرغ را از طریق سازمان حمایت بررسی می‌کند و به زودی قیمت جدید این محصول پروتئینی، بر اساس معیارها و آیتم‌های اثرگذار مصوب و ابلاغ خواهد شد، افزود: طی هفته‌های گذشته نرخ خرید گوشت مرغ منجمد بسته به پروسه تولید و بسته‌بندی آن در خطوط یک و دو به کیلویی ۱۲ هزار و ۷۰۰ و ۱۳ هزار تومان رسیده است و شرکت پشتیبانی امور دام نیز گوشت مرغ منجمد را از مرغداران با همین قیمت‌ها خریداری می‌کنند.

او با بیان این‌که برای عرضه گوشت مرغ خریداری شده باید منتظر بررسی سازمان حمایت باشیم و تا زمان ابلاغ قیمت‌های جدید نرخ فروش ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: هم‌اکنون قیمت میانگین گوشت مرغ در کشور کیلویی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان است و وضعیت نسبتاً متعادلی در بازار حاکم شده، اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که در شرایطی که تولید گوشت مرغ در کشور حدود دو میلیون و ۲۰۰ تومان است،

برای استمرار آن باید انگیزه تولید را در مرغداران افزایش دهیم و اگر تولید کننده‌ای از تولیدش ناراضی باشد و بازار محصولش مساعد نباشد، قطعاً تولید ضربه خواهد خورد.   او در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چرا به جای برنامه‌ریزی برای بالا بردن قیمت گوشت مرغ هزینه تمام شده تولید را با منطقی کردن قیمت نهاده‌ها کنترل نمی‌کنید و چرا برخی واردکنندگان نهاده‌های وارداتی با ارز دولتی را با قیمت مناسب در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهند، گفت:

هم‌اکنون بازار نهاده‌های تولید و خوراک دام و طیور از شرایط متعادلی برخوردار است و هر کیلوگرم ذرت با قیمت ۱,۳۵۰ تومان در بندر و حدود ۱,۶۰۰ تومان در استان‌ها به دست تولید کنندگان می‌رسد و این نرخ برای هر کیلوگرم کنجاله نیز حدود ۲,۴۰۰ تومان است، بنابراین مرغداران مشکلی در زمینه قیمت و تأمین نهاده‌های مورد نیازشان ندارند، اما سایر هزینه‌های تولید است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان را مجاز کرده تا قیمت گوشت مرغ را مجدداً مورد بررسی قرار دهد.

  • احتمال کاهش تولید مرغ در ماه های آتی

 این در حالی است که یک عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ایران هشدار داد که با توجه به پایین بودن قیمت گوشت مرغ طی ماه های اخیر و ضرر و زیان تولید کنندگان، احتمال کاهش تولید مرغ گوشتی در ماه های آتی وجود دارد. برومند چهارآیین، افزود: برای حفظ تولید در کشور، منافع مشروع تولیدکنندگان در صنعت باید حفظ شود درحالی که نه تنها حمایتی از تولید و تولید کنندگان نمی‌شود بلکه با وجود ضررهای هنگفت با مشکل برخوردهای تعزیراتی نیز مواجه اند.

او افزود: در هر کشور افزایش نرخ تورم ساختار تولید را هر روز کوچک می‌کند بنابراین باید صنعت در چنین شرایطی بیش از پیش مورد حمایت‌های دولتی قرار گیرد زیرا در غیراین صورت می‌توانیم از یک کشور خودکفا در تامین گوشت مرغ به یک کشور وابسته تبدیل شویم که این موضوع نگران کننده است. چهار آیین، افزود: به دلیل شرایط تولید طی چهار تا پنج سال گذشته بیش از ۵ هزار واحد مرغداری گوشتی ساختارشان کوچک و در نهایت از چرخه تولید خارج شدند.

عضو هیات مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی کاهش جوجه ریزی مرغ گوشتی را یکی از عوامل کاهش تولید در ماه‌های آتی برشمرد و گفت: اکنون قیمت مصوب جوجه یک روزه گوشتی ۲,۶۵۰ تومان است درحالی که متوسط قیمت این محصول در ماه‌های اخیر بین ۲۰۰۰ تا ۲,۴۰۰ تومان بوده است که ضرر تولید کنندگان کاهش تولید را در پی دارد. او با بیان این که تولید کنندگان از قیمت ۱۳ هزارتومانی شرکت پشتیبانی استقبال نکردند، افزود:

با وجود اینکه شنبه گذشته - پانزدهم تیرماه ۹۸ نرخ خرید مرغ گوشتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور ۱۳ هزارتومان تعیین شد اما تولیدکنندگان به دلیل زیان ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومانی روی این نرخ از این موضوع استقبال نکردند. این در حالی است که طی ماه‌های گذشته قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ ۱۱ هزارو ۵۰۰ تومان برای مصرف کنندگان تعیین شده و عرضه می‌شد که ضرر بیش از ۳۰۰۰ تومانی را برای تولید کنندگان در پی داشت. در عین حال شرکت پشتیبانی امور دام کشور مرغ منجمد را تحویل درب انبارها با قیمت ۱۳ هزارتومان خریداری می‌کند که باید تولید کننده مرغ گوشتی حداقل ۱,۵۰۰ تومان برای مراحل انجماد بابت ورود مرغ به تونل انجماد در دمای منفی ۴۲ درجه سانتیگراد به مدت ۱۸ ساعت، نایلون، مقوا، کارتن، انجماد دردمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد بپردازد که منطقی نیست.

کد خبر 447628

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha