یکشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: کارخانه یخچال‌سازی بوژان خرم‌آباد یکی از کارخانه‌های قدیمی لرستان است که روزگاری چرخیدن چرخ تولید آن باعث اشتغال بسیاری از مردم این دیار شده بود اما متاسفانه به دلیل توسعه بازارها، عدم مدیریت درست و نداشتن توان رقابت در بازار، کنار زده و به تعطیلی کشیده شد.

كارخانه بوژان

قرق بازارهای داخلی توسط چینی‌ها اتفاقی نیست که فقط گریبان صنعت لرستان را گرفته باشد، بلکه همه استان‌ها مزه تلخ آن را بارها و بارها چشیده‌اند. تعطیلی بوژان بیش از ۶ سال ادامه داشت تا این‌که اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری در لرستان و نیز استان‌های خوزستان و گلستان سیل جاری شد و بسیاری از مردم مناطق سیل‌زده وسایل زندگی خود را از دست دادند.

یکی از این وسایل یخچال بود که باید در تعداد بالا و بازه زمانی کوتاه تولید می‌شد چون تابستان و گرمای هوا در راه بود. حال ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که در کمک به مردم سیل‌زده پیشقدم بوده، به منظور تهیه یخچال‌ برای این مردم و نیز حمایت از تولید داخلی و رونق اقتصاد به احیای کارخانه یخچال‌سازی بوژان در لرستان همت گمارده است. وقوع سیل در لرستان باعث شد بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند و این کارخانه‌ با ایجاد اشتغال می‌تواند گوشه‌ای از مشکلات استان را نیز حل کند.  

  • ایجاد شغل برای ۱۰۰ نفر

استاندار لرستان می‌گوید: احیای کارخانه یخچال‌سازی بوژان یکی از فرصت‌های سیل اخیر در استان است که برای  تهیه یکی از وسایل ضروری زندگی سیل‌زدگان توسط ستاد فرمان اجرایی امام(ره) صورت گرفته است. «سید موسی خادمی» می‌افزاید: در این کارخانه بیش از ۱۰۰ نفر به کار مشغول می‌شوند. وی بیان می‌کند: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در جریان سیل امسال کمک‌های زیادی به لرستان در زمینه تامین ایستگاه‌های پمپاژ و ارائه کمک‌های بلاعوض و تسهیلات انجام داده، اما احیای کارخانه یخچال‌سازی بوژان از مهم‌ترین اقدامات این ستاد در استان است.

  • استمرار قراردادها با بهره‌گیری از ظرفیت‌ها

خادمی اظهار می‌کند: با توجه به این‌که خط تولید بوژان ظرفیت تولید کالاهای مشابه همچون اجاق گاز و غیره را نیز دارد، امیدواریم قراردادهای کاری در این کارخانه ادامه پیدا کند و سرمایه‌گذار با تجهیز آن در بازار حضور مستمر داشته باشد. وی ادامه می‌دهد: با استمرار فعالیت این کارخانه، علاوه بر این‌که تا حدودی اشتغالزایی می‌شود، بعد از سال‌ها می‌توان به حضور در بازارهای رقابتی و بازگشت رونق و توسعه به استان امیدوار بود.

  • اختصاص ۱۲/۵ میلیارد تومان اعتبار 

معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) نیز در خصوص یخچال‌سازی بوژان می‌گوید: با حمایت ستاد و بر اساس قراردادی که بین ستاد و مالک کارخانه منعقد شده، قرار است که بیش از ۱۲/۵ میلیارد تومان اعتبار به این مجموعه اختصاص داده شود. «عارف نوروزی» بیان می‌کند: در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد این اعتبار اختصاص پیدا کرده است. وی می‌افزاید: این مجموعه ظرف ۴۵ روز در لرستان به تولید رسیده است و در آن یخچال‌فریزرهای ۲۰ فوت تولید می‌شود.

  • شیوه مشارکت ستاد اجرایی 

نوروزی اظهار می‌کند: بر اساس قرارداد منعقد شده بین ریاست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و استاندار لرستان، باید ۱۰ هزار بسته لوازم خانگی توسط این ستاد برای سیل‌زدگان تامین شود. یخچال‌ یکی از این لوازم خانگی است و تقریبا ۵ هزار دستگاه از آن برای لرستان تامین می‌شود. وی به نوع مشارکت این ستاد در راه‌اندازی یخچال‌سازی بوژان اشاره می‌کند و می‌گوید: قرارداد این‌گونه است که ۵ هزار یخچال برای سیل‌زدگان در این مجموعه ساخته می‌شود و ستاد نیز برای استهلاک سرمایه‌گذاری خود کالا دریافت می‌کند. معاون ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) ادامه می‌دهد: علاوه بر این، به منظور فعالیت مستمر این مجموعه، از آنجا که ستاد برای زوج‌های جوان محروم و در آستانه ازدواج جهیزیه تهیه می‌کند، یخچال آن را از مجموعه یخچال‌سازی بوژان خریداری خواهد کرد.

  • تولید ۱۰ هزار یخچال در فاز اول

همچنین، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این زمینه می‌گوید: کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد پس از واگذاری به بخش خصوصی به تولید محصول ادامه داد تا این‌که بر اثر ناتوانی در رقابت با شرکت‌های خارجی حدود ۶ سال قبل تعطیل شد. «محمدرضا صفی‌خانی» می‌افزاید: در ابتدا، بر اساس پیش‌بینی‌ها و برآورد متخصصان، این کارخانه برای راه‌اندازی مجدد و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا نیازمند سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیون دلاری بود. وی می‌گوید: در آن زمان، به علت واردات یخچال‌های بی‌کیفیت و ارزان‌قیمت چینی، این واحد تولیدی توانایی رقابت در بازار را نداشت و بخش صنعت استان نیز از قدرت مالی مناسب برای حمایت از آن برخوردار نبود.

این مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع احیای این کارخانه توسط ستاد اجرایی فرمان امام اشاره و بیان می‌کند: کارخانه یخچال‌سازی خرم‌آباد پس از چند سال تعطیلی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) دوباره به چرخه تولید باز گشته است و در فاز اول فعالیت خود ۱۰ هزار یخچال تولید خواهد کرد. وی ادامه می‌دهد: در کنار کمک این ستاد به کارخانه یخچال‌سازی، باید تسهیلات ارزی نیز در اختیار آن قرار دهیم تا با واردات تجهیزات جدید، محصولات تولیدی آن توانایی رقابت را در بازار کشور داشته باشند.

  • تاثیر احیای کارخانه در استان

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: احیای یخچال‌سازی بوژان یکی از فرصت‌ها و مزایای خوب سیل برای استان بوده که به موجب آن، این کارخانه بعد از چندین سال کشمکش دوباره به عرصه فعالیت بازگشته است. «الیاس صفایی» می‌افزاید: رونق تولید و فعالیت در این کارخانه موجب ایجاد بازاریابی برای محصولات تولیدی استان می‌شود و می‌تواند در استمرار فعالیت‌ها، جذب سرمایه‌گذار و... نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

وی اظهار می‌کند: بر این اساس، به شکل مستمر اما در بلندمدت، اشتغالزایی‌های خوبی نیز صورت می‌گیرد که در جهت جذب افراد تحصیلکرده یا دارای مهارت به بازار کار بسیار تاثیرگذار است. صفایی ادامه می‌دهد: احیای کارخانه‌ها و تولیدی‌های تعطیل شده استان تاثیر و بیشتری در اقتصاد استان نسبت به احداث کارخانه‌های جدید خواهند داشت زیرا این واحدها در گذشته دارای بازار فروش خوبی بوده‌اند و می‌توانند محصولات خود را با سرعت بیشتر و زمان کمتری به بازار عرضه کنند و بفروشند.

  • ۴۷ واحد تولیدی لرستان احیا شدند 

استاندار لرستان بیان کرد: ۴۷ واحد تولیدی راکد در این استان به چرخه تولید بازگشتند و هزار شغل احیا شد. به گزارش ایرنا، «موسی خادمی» گفت: حفظ میزان تولید موجود، جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های فعال و احیای کارخانه‌های دچار مشکل که نیمه‌فعال و راکد شده‌اند، در اولویت برنامه‌های ماست. وی افزود: با حمایت از سرمایه‌گذاران، امروز برخی صنایع جدید در لرستان رونق گرفته‌اند و چندین کارخانه پتروشیمی و تولید کاغذ از آهک در حال راه‌اندازی است. خادمی با اشاره به شعار سال و تحقق رونق تولید در لرستان گفت: نساجی بروجرد جزو صنایع راهبردی کشور بوده و صنعتی شدن ایران با صنایع نساجی شروع شد.

استاندار لرستان اظهار کرد: نساجی بروجرد با مدیریت جدید در اوج فعالیت خود به سر می‌برد. مردم شهرستان بروجرد صاحبان اصلی کارخانه‌های نساجی هستند و ۱۲۰۰ خانوار از این کارخانه درآمد دارند. وی ادامه داد: باید از مدیران نساجی به خاطر رونق تولید حمایت کنیم. سرمایه‌گذاران باید از مدیران نساجی الگو بگیرند و بدانند که بروجرد بهترین مکان برای سرمایه‌گذاری است. خادمی گفت: در شرایط امروز همه ما باید تلاش کنیم از تولید داخلی حمایت کنیم. کارگران نساجی سهامداران اصلی کارخانه هستند و آمار تولید در این واحد نشانه آن است که کارگرانش با جان و دل به فکر سربلندی نساجی بروجرد هستند.

کد خبر 447603

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار لرستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha