آوا صادق -اراک- خبرنگار: رئیس قوه قضاییه به استان مرکزی سفر کرد. این سفر پس از سال‌ها اتفاق افتاد که آن را به فال نیک می‌گیریم، سفری که وقتی خبر آن در استان پیچید محافل مختلف شروع کردند به فهرست کردن مطالبات و درخواست‌های خود از کسی که عالی‌ترین مقام دستگاه قضا را دارد و حضورش در استان امیدبخش حل مسائل و مشکلات فراروی استان بود.

مشكلات قضايي شركت‌هاي صنعتي مركزي برطرف مي‌شود

 آیت‌الله «ابراهیم رئیسی» نخستین سفر خود به استان مرکزی را بعد از انتصاب به عنوان رئیس قوه قضاییه با سفر به اراک آغاز کرد. البته معاونان وی یک روز قبل به شهرهای دیگر استان سفر کرده بود و از نزدیک با مردم، صنعتگران، قضات و... دیدار کرد و مشکلات و مسائل آنها را مورد بررسی قرار داد که درجریان این سفر برای آنها تصمیم‌سازی می‌شود.

رئیسی برای افتتاح به این استان نیامد. این موضوع نشان می‌دهد که وی دغدغه مشکلات حقوقی و قضایی و عزمی استوار برای رفع این مشکلات را دارد، نه آن‌که بخواهد با افتتاح و کلنگ‌زنی، نمایشی به راه اندازد و برای خود جایگاهی کسب کند. برنامه‌های رئیس قوه قضاییه پس از ادای احترام به شهیدان، شامل دیدار با خانواده‌های معظم شهدا، شرکت در شورای اداری استان، گفت‌وگو با نمایندگان جامعه کارگری، نشست اقتصادمقاومتی، ترسیم برنامه‌های قضایی استان بر مبنای نیازهای استانی، برگزاری شورای قضایی، تسهیل و پیگیری مسائل زیست‌محیطی و دیدار با اقشار مختلف مردم بود. نشست‌هایی که خیل عظیم صنعتگران و فعالان اقتصادی را به سالن برگزاری نشست در ساختمان استانداری کشاند.

آنها که آمده بودند تا یا خود سخن بگویند یا دفاعیات مسئولان استانشان را از فعالان صنعتی و اقتصادی در برابر رئیس قوه قضاییه بشنوند. بیشتر مردم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گویند، از زمان ریاست آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه پرونده‌هایی که سالیان سال معطل مانده و خاک خورده است مورد بررسی قرار گرفته است. این موضوع سرعت‌بخشی به عدالت و مبارزه با فساد در جامعه را نوید می‌دهد.

  • پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی

رئیس قوه قضاییه پس از ادای احترام به شهدا در جمع برخی کارگران و نمایندگان واحدهای صنعتی حاضر ‌شد و به گفت‌وگوی صمیمی و بررسی دقیق مشکلات و موانع تولید پرداخت.  وی می‌گوید: فضای تولید باید همچنان به عنوان فضایی پرتلاش و فعال در حوزه تولید و اشتغال به عنوان ۲ اصل مهم باقی بماند. رئیسی با اشاره به این‌که پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و امور رونق تولید در اولویت کاری قوای سه‌گانه است بیان می‌کند: مشکلات حوزه تولیدی استان مرکزی درنشست‌های مشترک سران قوا و سایر بخش‌ها مطرح خواهد شد و همه تلاش برحمایت کامل از کارآفرینان و حوزه صنعتی در رفع مشکلات اقتصادی متمرکز است.

وی ادامه می‌دهد: باوجود مشکلاتی که ما قبل از این جلسه در جمع کارگران بخش‌های مختلف در حوزه‌های صنعتی استان شنیدیم، کشور در سالی که با عنوان رونق تولید نامگذاری شده باید مشکلات را کنار بزند و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را ارجح بداند و حمایت ازکارآفرینان را برجسته کند. رئیس قوه قضاییه اظهار می‌کند: دستگاه قضا نیز بر اساس رسالتی که در عدالت دارد در مورد مسائل قضایی شرکت‌های صنعتی اراک تیمی را متشکل از دادستان کل کشور و رئیس سازمان بازرسی زیر نظر معاون اول قوه مأمور بررسی پرونده‌ها و روند خصوصی‌سازی کرده تا مشکلات در حد امکان حل شود. رئیسی می‌افزاید: مرکزی از قطب‌های مهم کشاورزی و صنعت کشور محسوب می‌شود که در تأمین نیازهای ملی و تولید ثروت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. از این رو الگوی رفتاری فعالان تولید این استان باید با برنامه‌ریزی‌های مختلف به‌گونه‌ای باشدکه خروجی آن به افتخار ملی و توسعه اقتصادی استان و کشور بیفزاید.

وی با اشاره به نشست با صنعتگران و فعالان اقتصادی استان مرکزی در اراک می‌گوید: مسائل مطرح شده در این نشست ابعاد و زوایای متنوعی داشت که بسیاری از آنها درصورت هم‌افزایی توان بین بخشی در سطح کلان و حمایت‌های خاص قابل جبران است و درصورت حل شدن این مشکلات علاوه برتأمین بخش قابل‌توجهی از نیازهای کشور، می‌تواند اشتغال قابل توجهی نیز ایجاد کند. رئیسی بیان می‌کند: مردم، فعالان عرصه تولید و مسئولان امروز باید ید واحد باشند تا از مشکلات اقتصادی گره‌گشایی کنند و چرخ‌های تولید را با اقتدار بیشتری به حرکت درآورند. چراکه زمینه کار و تلاش برای استقلال اقتصادی در همه جای کشور به‌ویژه استان مرکزی فراهم است.

  • اولویت کلان کشور، مقابله قاطع با فساد

رئیس قوه قضاییه سپس در نشست با خانواده‌های شهدا، ایثارگران، جانبازان، اصناف و اقشار مردمی در استانداری مرکزی مقابله قاطع با فساد را اولویت کلان کشور اعلام می‌کند و می‌گوید: رویکرد کلان دولت در مأموریت مبارزه با فساد، شناسایی و اصلاح ساختارهای فسادزاست و راهبرد مجلس شورای اسلامی اصلاح و وضع قوانین کارآمد برای مسدودکردن روزنه‌های نفوذ افراد سودجو است که در این مورد دستگاه قضایی نیز برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی را در صدر مأموریت‌ها قرار داده است. رئیسی با اشاره به این‌که مردم باید احساس کنند قوه قضاییه در برخورد با فرصت‌طلبان فعال است بیان می‌کند: مبارزه بافساد اقتصادی اگر چه در سال‌های قبل نیز وجود داشته است، اما امروز از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی است، چراکه اقشار مردم و خانواده شهدا تحمل ندارند هرروز آسیب و مشکلی را در این حوزه ببینند. آنها خواستار قطع دست سودجویان از نظام اقتصادی کشور هستند.

  • حل مشکلات  اولویت دستگاه قضایی مرکزی

رئیس‌کل دادگستری استان مرکزی نیز دردیدار رئیس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان با اشاره به این‌که دستگاه قضایی این استان با همه وجود مبارزه با فساد را در دستورکار دارد می‌گوید: بسیاری از مشکلات استان مرکزی برای مجموعه قضایی زجرآور است و نمی‌توان برای حل مشکلات اقدام مؤثری انجام داد، اما امیدواریم با حضور رئیس قوه قضاییه برای مشکلاتی که مطرح شده تصمیم‌گیری مناسبی در این خصوص صورت گیرد.

حجت‌الاسلام «قاسم عبداللهی» بیان می‌کند: باوجود برخی مشکلات که درحوزه کارگری و صنعتی استان وجود دارد تلاش شده است تا مشکلات با تمام توان بررسی و برای برون‌رفت از آن راهکار عملی اتخاذ شود تا امنیت استان به عنوان قطب صنعتی کشورآسیب نبیند. این در حالی است که مشکلات و مسائل کارگری استان مرکزی در سال‌های گذشته با مدیریت کارآمد دستگاه قضایی، مشارکت سپاه و نیروی انتظامی تاحدود زیادی حل شده است. وی می‌افزاید: در سال گذشته ۲۶۶هزار پرونده به دستگاه قضایی این استان وارد شد که با تلاش انجام شده بیش از۲۶۲هزار پرونده مختومه شده است.

  • اجرای عدالت و افزایش اعتماد عمومی

رئیس قوه قضاییه در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان مرکزی اجرای حق، عدالت و افزایش اعتماد عمومی باوجود همه کمبودها و تنگناهای اقتصادی را رسالت اصلی دستگاه قضایی عنوان می‌کند و می‌گوید: هیچ‌گونه ناامنی از سوی دستگاه قضا پذیرفتنی نیست و مردم باید در سایه اقدامات قوه قضاییه و نیروهای نظامی احساس امنیت و آرامش داشته باشند. در این راستا برخورد با متخلفان باید از سوی دستگاه قضا یک وظیفه اصلی باشد و نباید به ناامن‌کنندگان فرصت داد تا جامعه را به حاشیه بکشانند.

«ابراهیم رئیسی» اظهار می‌کند: سلامت در روند این دستگاه و برخورد با فساد از خواسته‌های مردم و مقام معظم رهبری است و باید در تحقق این موضوع جدیت و اقدام کرد. اعتماد مردم به دستگاه قضایی سرمایه ارزشمندی است و مسئولان این نهاد باید بدانند انجام کارها چه میزان به مرجعیت این دستگاه اضافه کرده است.

کد خبر 447506

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha