دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
۰ نفر

نفیسه زمانی نژاد- اصفهان- خبرنگار: انتشار خبر تاسیس شهرک پوشاک و نساجی در اصفهان، موجی از امید را در بین اهالی این صنف به وجود آورد؛ شهرکی که قرار است متحول‌کننده صنعت نساجی نصف جهان باشد و گفته می‌شود اهدافی نظیر بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربه‌های قطب صنعت نساجی کشور، اشتغال‌زایی و رونق‌بخشی به نساجی و پوشاک برای تشکیل آن مورد نظر است.

صنعت نساجی اصفهان متحول می‌شود
  • کلنگ شهرک به‌ زودی زده می‌شود

مدت‌هاست که قطب صنعت نساجی کشور با رکود دست به گریبان است، به طوری که این رکود تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های بزرگ را به دنبال داشته و اصناف خرد این مجموعه نیز تعطیل یا ورشکسته شده‌اند یا با حداقل ظرفیت و در شرایط بسیار ناخوشایندی فعالیت می‌کنند. آنچه قابل توجه است این   که در تمام این سال‌های کسادی، متولیان و مسئولان این بخش درصدد ارائه راهکارهایی برای خروج از این وضعیت بوده‌اند، چراکه پوشاک و نساجی از صنایع پرقدمت، سودآور، اشتغال‌زا و استراتژیک این دیار محسوب می‌شوند و باید برای دوامشان تلاش کرد، اما متاسفانه معضلاتی چون رکود، مالیات بر ارزش افزوده، واردات و بالا بودن نرخ سود تسهیلات منجر به از هم گسستن تار و پود این صنعت شده است.

با این اوصاف همانگونه که اشاره شد همواره مسئولان و فعالان این بخش درصدد یافتن راه‌حل‌هایی برای نجات از این بحران بوده‌اند و با همین رویکرد هم از مدت‌ها قبل، اندیشه تاسیس شهرکی برای پوشاک و نساجی اصفهان شکل گرفت، شهرکی که متحول‌کننده این صنعت به‌شمار می‌آید. دراین باره «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، نماینده شاهین‌شهر در مجلس بیان می‌کند: احداث شهرک نساجی اصفهان از مدتی قبل مورد نظر بود، زمین آن هم در محور آزادگان در محدوده پالایشگاه محلی در مسیر ایستگاه مترو و اتوبوسرانی جانمایی شده است که قرار است کلنگ‌زنی آن هرچه زودتردر سفر رئیس جمهوری به اصفهان انجام شود.

وی تصریح می‌کند: با تشکیل این شهرک زنجیره پوشاک و نساجی با فناوری روز تکمیل خواهد شد و پس از طی مراحل قانونی زمین‌ها به طور رایگان در اختیار فعالان صنف نساجی قرار می‌گیرد. به گفته این مسئول از آنجا که صنعت نساجی از گذشته‌های دور در اصفهان فعال بوده و حرف اول را در خودکفایی می‌زده است، امروز هم حق اصفهان است که با چنین پیشینه‌ای در زمینه نساجی دارای چنین شهرکی باشد. ایجاد این شهرک دارای مزایای فراوان است به نحوی که علاوه بر ایجاد ۱۲۰ هزار شغل مستقیم، ۵ میلیارد دلار کالا در سال ایجاد می‌کند.

  • شهرک پوشاک، حلقه آخر زنجیره نساجی

احداث شهرک پوشاک و نساجی به معنای تحولی بزرگ در اشتغال است، تا جایی که از ایجاد مشاغل مستقیم و غیرمستقیم زیادی در این شهرک سخن گفته می‌شود. از طرفی هم با ایجاد چنین محلی قطعا تولید پوشاک با تجهیزات پیشرفته و به روشی مدرن انجام می‌شود. به طوری که بنا به گفته کارشناسان با شروع به کار این شهرک سالانه ۵ میلیارد دلار پوشاک تولید می‌شود و در رقابت با رقبای خارجی، می‌توان تا میزان زیادی از واردات پوشاک جلوگیری کرد.  واقعیت آن است که متاسفانه در این سال‌ها با گشودن دروازه‌های واردات پوشاک، آسیب بسیاری به تولیدکنندگان داخلی وارد شده است، در حالی که محدودیت‌هایی برای واردات می‌تواند تاثیری چشمگیر در رونق صنعت پوشاک داشته باشد، به شرط آن که با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، ماشین‌آلات و دانش روز بتوان جایگزین مناسبی برای پوشاک خارجی فراهم آورد.

  • کمبودهای زیرساختی

به گفته «مرتضی منصوری»، نایب رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان محصولات نساجی اصفهان، امروز در بحث پوشاک، بسترهای خوبی فراهم شده است، اما با این وجود هنوز هم خلأهایی در زیرساخت‌ها وجود دارد و با کمبود تکنولوژی دوخت و دوز، مد و آموزش مواجه هستیم. از سوی دیگر ماشین‌آلات تخصصی انواع دوخت وجود ندارد. با این اوصاف اصفهان با داشتن تمام زنجیره نساجی، نیازمند حلقه آخر زنجیره است که این خلأها را بپوشاند و آن هم با تاسیس شهرک پوشاک و نساجی تکمیل خواهد شد، به‌ویژه آن‌که ۵۰ درصد از ارزش افزوده نساجی مربوط به این بخش آخر است که با همکاری تعدادی از مسئولان و سازمان‌ها تاسیس چنین محلی مقرر شد. وی بیان می‌کند: در همین راستا نیز اخیرا همایشی با عنوان نخستین نشست تخصصی نساجی و پوشاک در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.

این مسئول اظهار می‌کند: زمینی به مساحت ۹۵۰ هزار متر مربع در حومه پالایشگاه به این شهرک اختصاص یافت و از همان آغاز هم نظر بر این بود که محل این شهرک درکمربند سبز شهر باشد که خوشبختانه چنین شد.  وی تاکید می‌کند: دریافت مصوبه این زمین با کمک استانداری انجام شد و تاکنون هیچ متولی خاصی به غیر از استانداری برای این شهرک وجود نداشته و این‌که عده‌ای ادعایی نسبت به تاسیس شهرک دارند، صحت ندارد. این فعال یادآور می‌شود: پس از جانمایی زمین، نام این محل با عنوان مجتمع کارگاهی نوین‌پوشاک تعیین شد و قرار بر آن است ساخت و ساز در این مجموعه براساس آخرین تکنولوژی روز با ایجاد امکاناتی چون مهدکودک، رستوران، مسجد و... توسط بخش خصوصی همراه باشد.

وی می‌افزاید: از آنجایی که شهرداری نیز نماینده‌ای از بخش خصوصی است، چنین مقرر شده که از طریق مذاکره ساخت و ساز این مجموعه به شهرداری واگذار شود. به گفته نایب رئیس اتحادیه نساجی با واگذاری ساخت کارگاه‌ها و مغازه‌های این مجتمع به افراد، کار به طول خواهد انجامید و در صورت پذیرفتن این مسئولیت از سوی شهرداری، این حرکت با سرعت بیشتری انجام می‌شود و پس از اتمام کار به طور اقساطی به متقاضیان واگذار خواهد شد. منصوری خاطرنشان می‌کند: قبل از اصفهان، تاسیس چنین مراکزی در شهرهای تهران، قزوین و تبریز هم مورد نظر بوده ولی هیچ کدام تاکنون به سرانجام نرسیده‌ و در حد کلنگ‌زنی و گفت‌وگو بوده است. در اصفهان نیز تاکنون فقط بحث جانمایی زمین و تعیین نام انجام شده است که درصورت تحقق، به غیر از مزایای زیاد، برای بحث اشتغال‌زایی بسیار موثر خواهد بود.

  • ظرفیت‌های استان در خدمت صنعت نساجی

«سید حسن قاضی‌عسگر»، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان هدف از ایجاد این شهرک را استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و تجربه‌های استان در صنعت نساجی و ایجاد اشتغال انبوه عنوان می‌کند. به گفته این مسئول این شهرک چرخه ریسندگی تا بافندگی، تولید و توزیع پوشاک را شامل می‌شود. وی با اشاره به تشکیل کمیته تخصصی برای راه‌اندازی شهرک نساجی و پوشاک، اظهار می‌کند: ایجاد چرخه ریسندگی تا توزیع پوشاک ارزش افزوده زیادی برای استان دارد. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان می‌گوید: پس از اصفهان، شهرک نساجی و پوشاک در کاشان نیز احداث خواهد شد.

کد خبر 447500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha