اشرف شفیعی- تبریز – خبرنگار: در یکی دو سال اخیر و به دنبال رونق کشاورزی و دام‌پروری روند مهاجرت معکوس به روستاهای آذربایجان شرقی آغاز شده و در برخی شهرها از جمله مراغه این مهاجرت بیشتر است.

«حمید شکری»، فرماندار مراغه

این در حالی است که روستاییان برای راه‌اندازی کسب و کارهای جدید نیاز به دریافت مجوزهای مختلف دارند که عدم همکاری برخی ادارات و کارمندان در این زمینه، راه را برای مهاجرت معکوس سخت‌تر کرده است. در ماه‌های اخیر فرمانداری مراغه تلاش زیادی کرده است تا این موانع را از سر راه بردارد. «حمید شکری»، فرماندار مراغه، در این باره به چند سؤال همشهری پاسخ داده است.  

  • یکی از گلایه‌های مردم، حتی نمایندگان مجلس و اعضای شوراهای شهر و روستا عدم همکاری برخی ادارات و تکریم ارباب رجوع است. این مساله به‌ویژه درباره افرادی که قصد مهاجرت معکوس به روستا را دارند بیشتر مطرح می‌شود. در این زمینه چه تدبیری دارید؟  

در جلسات مختلف شورای اداری این شهرستان بر تکریم ارباب رجوع و رعایت حقوق شهروندی در دستگاه‌های اجرایی تاکید چند باره می‌شود. معتقدیم نباید فاصله‌ای میان مردم و مسئولان باشد و به همین دلیل میزهای خدمت را نه‌تنها در شهرها و بخش‌ها بلکه در روستاها نیز مستقر می‌کنیم. این اقدام در برخی شهرهای استان صورت گرفته و بسیاری از مشکلات بین مردم و مسئولان را برطرف کرده است. در این زمینه با جدیت بیشتری موضوع میزهای خدمت در ادارات مراغه را پیگیری خواهیم کرد.  

  • به عنوان یکی از مدیران ارشد اجرایی کدام مشکلات در روستاها را ملموس‌تر می‌بینید؟

مشکلاتی چون آب شرب، مخابرات، بهداشت، کشاورزی و از همه مهم‌تر راه‌های ارتباطی بین روستاها از مشکلات مردم است که باید به صورت جمعی و با همراهی مدیران این مشکلات را کم کنیم. طبق اولویتی که در میزهای خدمت مطرح می‌شود، مشکلات و مسائلْ مطرح، بررسی و حل می‌شود. مهاجرت معکوس و رونق روستاها از اولویت‌های دولت است و در این زمینه خدمات مختلفی ارائه می‌شود. ارائه تسهیلات ویژه به مشاغل روستایی از جمله این اقدامات است. تلاش می‌کنیم با رفع مشکلات زیرساختی و عمرانی در روستاهای مراغه شرایط زندگی بهتر را فراهم کنیم.  

  • با وجود ارائه تسهیلات، یکی از بیشترین گلایه‌های مطرح‌شده کند بودن روند رسیدگی برای صدور مجوزها به‌ویژه در بخش کشاورزی است. در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟  

کاستن از مشکلات اداری برای توسعه تولید به‌ویژه بخش کشاورزی ضروری است. مراغه از شهرهای مستعد استان به‌ویژه در کشت گندم است و امسال هم شاهد افزایش ۳۰ درصدی کشت این محصول بودیم. بیش از ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی داریم و از قطب‌های مهم تولید محصولات کشاورزی در استان هستیم. به همین دلیل از مدیران و کارشناسان خواسته شده تا حد ممکن در صدور مجوزها از طولانی کردن روند رسیدگی‌ها خودداری کنند تا شاهد رونق بیشتر در این حوزه باشیم.

کد خبر 447499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha