جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای نظامی انتقالی سودان اعلام کرد که کودتای نظامی علیه این شورا را خنثی کرده است.

كودتا در سودان

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، کمیته امنیت و دفاع وابسته به شورای نظامی انتقال سودان افزود: شماری از افسران سودانی قصد کودتا علیه شورای نظامی انتقالی را داشتند که تلاش آنها به شکست انجامید.

بر اساس این گزارش، ۱۶ نظامی سودانی مرتبط با این کودتای نافرجام دستگیر شدند.

در حالی شورای نظامی انتقالی سودان از وقوع یک کودتای ناکام علیه این شورا خبر می‌دهد که دولت «عمر البشیر» ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون شد و پس از آن، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان، خواستار سرنگونی دولت عمر البشیر شدند.

سرنگونی البشیر، گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

گروه‌های مخالف شورای نظامی با امضای بیانیه‌ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی تشکیل دادند که به نام "اعلامیه آزادی و تغییر" معروف شد.

سه هفته پیش هم اختلاف‌های سیاسی میان رهبران اپوزیسیون و شورای نظامی سودان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان توسط نیروهای امنیتی انجامید و طبق آمار کمیته مرکزی پزشکان سودان، شمار قربانیان به ۱۲۸ تن رسیده است.

کد خبر 447453

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha