همشهری آنلاین: مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: توسعه ناپایدار شهر اصفهان وضعیت تالاب گاخونی را به خطر انداخته است.

توسعه ناپایدار شهر اصفهان وضعیت تالاب گاخونی

به گزارش همشهری‌آنلاین، ایرج حشمتی مدیر کل حفاظت محیط زیست در کارگاه تدوین ارتباطات، آموزش، مشارکت و آگاهی افزایی (CEPA - سیپا) گفت: مفهوم توسعه پایدار، شهری است که توسعه‌ای مبتنی بر نیازهای واقعی و تصمیم گیری‌های عقلایی، با در نظر گرفتن ملاحظات مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی محسوب می‌شود که اصفهان ۱۰ هزار واحد صنعتی که اکثرا صنایع ناپایدارند که مستقیم و غیر مستقیم بر وضعیت تالاب گاوخونی اثرات مخرب گذاشته‌ است.

وی که بتازگی به این سمت منصوب شده است گفت: برای حفظ محیط زیست همکاری مردم، صاحبان صنایع و همه ذینفعان را می‌طلبد و به تنهایی نمی‌توان حق آبه تالاب گاوخونی را احیا کرد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به بارش‌های خوب فصل بهار امسال گفت: با توجه به بارش‌های خوب امسال همه تالاب‌های کشور به جز گاوخونی پر آب شدند که این تالاب فقط کمی مرطوب شده و  خطر بسیار گسترده‌ای را از ریز گردها فعلا پشت سر گذاشتیم. این تالاب سال‌هاست در دل خود ناخالصی‌ها و فلزات سنگین را دفن کرده و با خشک شدن آن خط ریزگردهای سمی شهروندان استان اصفهان را تهدید می‌کند به طوری که می‌توان از این تالاب به عنوان قول خفته نام برد.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از راههای موثر نجات تالاب گاوخونی دغدغه مند کردن مردم و مسئولین است که از طریق آموزش محقق می‌شود.

تالاب گاو خونی در ۳۰ کیلومتری شهرستان ورزنه و ۱۴۰ کیلومتری اصفهان است که بخش بزرگی از آن در اصفهان و مابقی در یزد می‌باشد. این تالاب با وجود بارش‌های فراوان در اوایل امسال هم چنان خشک و بی‌آب است و تا فعال شدن فاصله زیادی دارد.

کارشناسان معتقدند تالاب‌ها اصلی‌ترین و مهمترین زیست بوم‌های محیط زیست به شمار می روند که چند سالی است با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تامین غذا و آب، پاکسازی و تلطیف هوا، جذب آلاینده ها، کنترل سیلاب و خشکسالی، ذخیره کربن، تعدیل خرده اقلیم‌ها، مصارف شیلات، رونق گردشگری، حفظ فرهنگ های بومی و حفظ گونه‌های زیستی گیاهی و جانوری بر اساس یافته‌های کارشناسان، گوشه‌ای از کارکردهای این زیست بوم‌های مهم به شمار می‌رود.

تالاب‌ها همچنین در ثبات سطح آب‌های زیرزمینی، تامین منابع آبی تالاب های پایین دست، جلوگیری از نفوذ آب های شور، کنترل بادهای سخت و نمکی و رسوب زدایی از آب‌ها نقش پررنگی دارند که به طور حتم اخلال در چرخه زیستی تالاب‌ها هر یک از این کارکردها را به مخاطره انداخته و محیط زیست اطراف را دچار بحران می سازد.

مصاحبه از فاطمه شفیعی

کد خبر 447352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha