پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

استاندار اردبیل از بانک تجارت خواست کارخانه بزرگ نساجی سبلان پارچه اردبیل را هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف کند.  

نساجی اردبیل در انتظار تعیین تکلیف

به گزارش همشهری، «اکبر بهنام‌جو» در دیدار با معاون مدیرعامل بانک تجارت گفت: استانداری به عنوان نماینده‌ عالی دولت متولی شغل در استان است و همواره به دنبال راهی هستیم که زمینه اشتغال جوانان بیکار استان اردبیل فراهم شود و برای تحقق آن از هیچ فرصتی فروگذار نیستیم. وی بیان کرد: سبلان پارچه از ظرفیت عظیم اشتغال و توسعه برخوردار است و نباید در پیچ و خم نظر کارشناسی بانک دچار بلاتکلیفی باشد.

این مسئول تاکید کرد: علی‌رغم همه قول‌های مساعد و توافقات به‌عمل‌آمده، حل مشکل سبلان پارچه در عمل اولویت اول بانک تجارت نیست و لازم است بانک با اهتمام ویژه از این واحد تولیدی مهم استان گره‌گشایی کند. بهنام‌جو با اشاره به این‌که پرداخت مطالبات بانکی این واحد به نرخ ارز مرجع و خرید کارخانه از سوی بانک و اجاره به بخش‌خصوصی از جمله توافقات حاصل‌شده گذشته در نشست‌های متعدد با مدیران بانک تجارت بود افزود: به دلیل نظر کارشناسی بانک و محاسبه بدهی سبلان پارچه به نرخ روز و قیمت افزایش‌یافته ارز، مشکلات عدیده‌ای برای این واحد تولیدی به وجود آمده که بی‌شک برای بانک تجارت نیز در فروش و یا تملک آن این موانع متصور است.

وی خواستار افزایش اعتبارات بند الف و تقویت منابع بانکی بانک تجارت استان اردبیل شد. «علیرضا مهرجو» معاون مدیرعامل بانک تجارت، هم عنوان کرد: کارخانه سبلان پارچه جزء کارخانه‌های تراز اول کشور است که از صفر تا ۱۰۰ صنعت نساجی و تولید پوشاک را پوشش می‌دهد و حل مشکلات و موانع تولید و اشتغال سبلان پارچه برای بانک تجارت به عنوان شریک این کارخانه مهم است. کار ما بانکداری است و کارخانه‌داری برای بانک فایده‌ای ندارد و تسویه بدهی و ادای دین بانک تنها هدف بانک تجارت است.

گفتنی است کارخانه نساجی اردبیل (سبلان پارچه) به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه با صرف اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد ریال در سال ۸۶ با وعده اشتغال ۴۵۰۰ نفر شروع به کار کرد. اما این واحد صنعتی در ادامه فعالیت‌ها به ظرفیت عظیم تولیدی و اشتغالی خود نرسید. این کارخانه تنها چند ماه بعد از افتتاح به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی تعطیل شد. پس از چند بار تعطیلی و راه‌اندازی مجدد، عاقبت در تابستان سال ۹۰ این مجموعه صنعتی به بانک تجارت واگذار و با تغییر نام به «شرکت آرتا تجارت زرین» دوباره راه‌اندازی شد، با این حال پس از مدتی مدیران وقت کارخانه نتوانستند به برخی تعهدات خود در قبال اداره این مجموعه عمل کنند.

ادامه این وضعیت موجب شد باز هم مالک کارخانه تغییر کند و این بار با رأی قضایی سازمان ورشکستگی کشور، اداره بزرگ‌ترین کارخانه نساجی خاورمیانه به گروه سرمایه‌گذاری پرنیان واگذار شد و مالک جدید نام این مجموعه را به کارخانه نساجی «سیوان» تغییر داد. در حال حاضر هم این کارخانه در آخرین وضعیت واگذاری و تغییر مالک با نام تجاری «آرتامد» و با حداقل‌ نیروی شاغل به فعالیت خود ادامه می‌دهد. تاکید استاندار اردبیل هم بر تعیین تکلیف این واحد تولید به دلیل مشکلات محاسبه بدهی این واحد تولیدی به نرخ روز از سوی کارشناسان بانک تجارت و قیمت افزایش یافته ارز است.  سبلان پارچه به عنوان یکی از مجهزترین و کامل‌ترین کارخانه‌های نساجی ایران و خاورمیانه است با یک سوم ظرفیت اشتغال و در شهرک صنعتی شماره ۲ اردبیل فعال است. نزدیکی مزارع پنبه مغان به این کارخانه از مزیت‌های این کارخانه برای تامین مواد اولیه به شمار می‌رود.

کد خبر 447249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha