مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

فاطمه امامی-  قم - خبرنگار: معاون سابق سیاسی امنیتی استاندار قم در آخرین روزهای حضورش در استان از رتبه پنجم امنیت استان قم نسبت به کشور خبر داد. این یعنی قم نسبت به بسیاری از استان‌ها وضعیت بهتری از لحاظ جرم و جنایت دارد.

خشکاندن ریشه‌های قاچاق در قم

«حسین امیری» که اکنون مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری قم است می‌گوید: این استان از نظر آمار وقایعی مانند قتل آمار بهتری از قبل دارد و نسبت به کل کشور هم شرایطش خوب است. در گفت‌وگوی زیر سوالاتی در حوزه‌های مختلف جرم و جنایت در قم از وی پرسیده شده است.

  • قم در زمینه قاچاق کالا دارای چه وضعیتی است؟

قاچاق کالا در استان ما با توجه به این‌که استان مرکزی کشور است به صورت عبوری انجام می‌شد و ما همیشه کشفیات داشتیم، اما از سال گذشته به هیچ عنوان نه فقط در استان قم قاچاق کالا نداریم که درکشور هم معکوس شده و چیزی به عنوان قاچاق به علت افزایش قیمت دلار در کشور نداریم. اکنون کالایی ورود پیدا نمی‌کند و برخی کالاها  از کشور صادر می‌شود.

هر بار گروهی در یک حوزه‌ وارد می‌شوند. مثلا سال گذشته مهم‌ترین موضوعی که ما با آن درگیر بودیم، قاچاق دام از کشور بود که سروصدای زیادی هم به پا کرد، یا در حال حاضر ملاحظه می‌کنیم برخی از مسافران و زائران کشورهای دیگر بار سنگینی از انواع کالاهای اساسی را از کشور خارج می‌کنند و این حاکی از آن است که این انتقال‌ها از کشور به دلیل ارزش پول ملی و قیمت دلار توجیه دارد.

اما موضوع سوخت در سال گذشته مطرح بود و آن هم قاچاق می‌شد و وارد نمی‌شد که عوامل و مجموعه دستگاه‌های امنیتی و انتظامی وارد شدند و چند مجموعه را شناسایی کردند و اکنون کنترل‌های شدیدی انجام می‌شود که قاچاق ما تقریباً صفر شده است.

نظارت جدی بر مرغداری‌ها و واحدهای تولیدی در استان و کوره‌های آجرپزی هم از دیگر کارهایی بود که برای پیشگیری از قاچاق انجام دادیم. از سال ۹۲ این اقدامات را شروع کردیم که گازوئیل جایش را با گاز عوض کند و در این زمینه اقدامات خوبی را هم وزارت نفت انجام داد که موفقیت حاصل شد و در جاده قم-کاشان تقریبا ۹۹ درصد صنایع از گاز استفاده می‌کنند که صرفه‌جویی قابل توجهی را نیز به دنبال داشته است.

  • در حوزه کشف سلاح سهمیه‌ای را مانند همه استان‌ها داشتید که باید کشف می‌کردید. این حوزه در چه وضعیتی است؟

معمولاً سلاح از خارج از کشور وارد می‌شود و سلاح جنگی که توسط نیروهای مسلح داخل کشور ساخته می‌شود، قابلیت دسترسی برای افراد ندارد، اما از خارج از کشور قاچاق می‌شود به داخل. هر استان سهمیه برای کشف سلاح دارد که ما هم در این زمینه برابر چارچوبی که توسط شورای امنیت کشور تعیین شده بود به آن آمار رسیده‌ایم. در استان قم با کار پیچیده‌ای که انجام دادیم و مواردی که به خوبی کنترل می‌کنیم، این احساس ناامنی را برای افرادی که در قاچاق سلاح فعالیت می‌کنند ایجاد کردیم.

بنابراین کمتر سلاح وارد استان قم می‌شود که ما بخواهیم کشف کنیم. به عنوان مثال، ما یک محموله سلاح را در ایستگاه‌های بازرسی منطقه سلفچگان کشف کردیم که این سلاح‌ها داشت از قم عبور می‌کرد تا به یکی از مقاصد شمال کشور یا تهران برسد، اما در قم توقیف شد.

اساسا قاچاقچی‌ها از استان قم اصلاً عبور نمی‌کنند و قبل از رسیدن به قم از مسیرهای انحرافی به مقاصد خود می‌روند. البته ما سلاح‌های جنگی را هم نمی‌توانیم بگوییم در قم نداریم، اما اگر داریم، عبوری و اندک است. من به لحاظ تعداد و آمار نمی‌توانم عددی را از کشفیاتی که در قم داشتیم اعلام کنم. فقط می‌گویم که به عدد تکلیفی‌مان نزدیک هستیم.

  •  استان در مورد قتل و خودکشی چه شرایطی دارد؟

در مورد قتل که آمار ما مانند دیگر آمارها به شدت پایین است، اما همچنان سال ۹۷ نسبت به ۹۶ کاهش چشمگیری داشتیم که نتیجه اقدامات دستگاه قضایی با سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی بوده که حتی همین ۳ ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل نیز آمار ما کاهش داشته است.

در مورد خودکشی نیز این‌که گفته می‌شد آمار استان به نسبت استان‌های دیگر و جمعیتی که داریم بالا رفته است، اعلام می‌کنم که ما از این نظر آمار پایینی داریم و آنچه بوده به دلیل برخی مشکلات خانوادگی یا اقتصادی یا روحی، روانی و آسیب اجتماعی بوده که دستگاه‌های مربوطه نیز در این زمینه 

فعال شده‌اند. همچنین نزاع دسته جمعی مانند نزاع‌های طایفه‌ای یا گروهی دیگر استان‌ها به هیچ وجه نداریم و نزاع‌ها فردی است و نقش پلیس اطلاعات و عوامل سپاه پاسداران و دستگاه قضایی در شناسایی نقاط و افراد جرم‌خیز و شناسایی و دنبال کردن افراد بسیار پررنگ بوده و جای خوشحالی دارد.

  • در مورد همکاری با استان‌های همجوار ما چه همکاری‌هایی انجام شده و چه کارهایی به صورت مشترک پیگیری می‌شود؟

در زمینه قاچاق همکاری‌های خیلی خوبی با استان‌های همجوار داریم و سال گذشته تنها استانی بودیم که جلسه‌ای را در استان قم با ۵ استان همجوار برگزار کردیم و جلسه‌های همفکری گذاشتیم که استان تهران، اصفهان، سمنان، البرز و مرکزی حضور پیدا کردند و در این زمینه همفکری کردیم. به‌ویژه در قاچاق دام که بسیار انتقال تجارب اثرگذار بود و تعامل و همکاری‌مان اگر نبود در حوزه دام ما قطعاً شاهد نتیجه‌ای که امسال هستیم نبودیم.

  • در مورد گروه‌های تروریستی و گروهک‌ها بفرمایید که آنچه در سال‌های گذشته به واسطه تهدید داعش گفته می‌شد، الان داریم؟

اخیراً تهدیدی توسط دستگاه‌های امنیتی به ما گزارش نشده. در مقطعی هم که این تهدیدها وجود داشت، قبل از آن‌که گروهی بخواهد وارد استان شود ما با آنها در مبدأ برخورد کردیم و به هیچ عنوان گروهی را که در استان ورود پیدا کند یا تحرک داشته باشد، نداشتیم. البته وزیر اطلاعات بعضی از موارد را اعلام کرده که به مقصد استان قم بوده و در مرزها منهدم شدند. ما امروز حتی تهدید تروریستی هم نداریم.

  • در موضوع حفاظت از اماکن دارای رده، چه شرایطی داریم؟

اماکن دارای رده ما تاکنون با هیچ تهدیدی مواجه نشده‌اند که بخواهیم در این زمینه دارای رتبه‌ای در کشور باشیم، اما در مباحث امنیتی می‌توانم بگویم که ما بهترین رده را در کشور داریم. می‌شود گفت که قم هم مرکز تجمع شخصیت‌هاست و تعداد بالایی شخصیت در قم داریم و هم محل تردد شخصیت‌ها اعم از سران قوا، وزرا و دیگر مسئولان کشور. در ورود و خروج شخصیت‌های داخلی و خارجی یکی از بالاترین آمارها را داریم و برابر رده‌های حفاظتی به راحتی از آنها مراقبت می‌شود.

  • طرح امنیتی حرم مطهر 

به گفته مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری قم، طرح جامع امنیتی حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران مصوبه شورای امنیت کشور و طرحی دائمی است، اما کیفیت و شکل اجرای آن به زعم هرکسی متفاوت است و افراد، ‌ دیدگاه و نظر خود را دارند. دستگاه‌های امنیتی برابر ملاحظاتی که داشتند ترجیح دادند تا طرح به این شکل اجرا شود، اما به دلیل تکمیل و تثبیت آن لازم است تا طرح ۴۸ هکتاری اطراف حرم مطهر با اولویتی که در نظر گرفته شده انجام شود و مشکلاتی که وجود دارد برطرف شود.

«حسین امیری» افزود: با این حال، از نظر اجرای طرح امنیتی مشکلی نداریم. این طرح با توجه به عنوانی که دارد یک طرح جامع است و باید با قدرت اجرا شود و با نقل و انتقال مغازه‌هایی که آنجاست این مشکل برطرف می‌شود. البته در جمکران چنین محدودیت‌هایی نداریم و فضا کافی است و کار توسط خادمان در حال انجام است.

کد خبر 447243

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha