سیدمحمد فخار: اقتصاد چالش‌زای تاکسیرانی تهران پس از ۹۰ سال سرانجام از سلطه پول خرد و اسکناس بیرون آمد. از سال ۱۳۰۵ و همزمان با آغاز تردد تاکسی‌های اولیه تهران که ماشین فورد بودند، همواره کرایه تاکسی معضلی دامنگیر بود، اما به تازگی با حضور بخش خصوصی و استارتاپ‌های دانشگاهی این معضل به‌طور جدی حل شده است.

جزییات «بیمه تکمیلی» رانندگان تاکسی شهری

اقتصاد ۸۰ هزار تاکسی تهران همواره بر پایه اسکناس و سکه استوار بوده و در این راه تامین پول خرد بحرانی اساسی برای مسافر و راننده محسوب می‌شده است. این اقتصاد که ماهانه میلیاردها تومان پول نقد را در تاکسی‌ها جابه‌جا می‌کند از سال ۹۶ با طراحی ۳ ایده وارد مرحله‌ای جدید و به روز شد. ایده نخست پرداخت با کارت بلیت شهروندی مترو و اتوبوس بود. ایده دوم پرداخت با کارت بانکی و دستگاه‌های پوز بود و ایده سوم پرداخت با نرم‌افزارهای موبایلی که به‌علت بروز مشکل در ۲ راه نخست، راه‌حل سوم با حضور ۲ نرم افزار پیگیری شد.

مدیرعامل سازمان تاکسیرانی تهران دیروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران از آخرین پیشرفت‌های پرداخت الکترونیک در حمل‌ونقل تاکسی‌محور پایتخت گزارش داد. براساس خبرهای منتشره، تاکنون ۶۰ درصد از خطوط تاکسیرانی تهران مجهز به پرداخت الکترونیکی شده‌اند و این میزان برای سایر تاکسی‌ها نیز در حال افزایش است. نرم‌افزارهای استارتاپی فون‌پی و ریالو با اسکن یک کد می‌توانند از طریق حساب بانکی، پرداخت کرایه را انجام دهند و هیچ مشکلی برای مسافر و راننده نخواهند داشت. علیرضا قنادان درباره روند رسیدن به گزینه پرداخت موبایلی گفت: پس از مترو، در اواخر دهه ۸۰ اتوبوسرانی تهران به پرداخت الکترونیکی مجهز شد. از قبل بحث توسعه پرداخت الکترونیکی در تاکسیرانی مطرح بود و تلاش کردیم که نظام تاکسیرانی را از طیف کیفی و کمی با آنچه در دیگر اماکن دنیا وجود دارد، هم‌سطح کنیم. در دنیا خدمات تاکسی دربستی است و معمولا یک نفر یا تعداد کمی از افراد را به‌صورت دربستی جابه‌جا می‌کند؛ به همین دلیل تکنولوژی دنیا با آنچه در ایران است، تفاوت دارد. او با بیان اینکه ناوگان تاکسیرانی ما با ۸۰ هزار تاکسی بزرگ‌ترین ناوگان تاکسیرانی در خاورمیانه است، گفت: از منظر شهری این موضوع خوب نیست و به‌معنای آن است که خودرومحوری ما بالاست. مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم موضوع پرداخت، مدرن و به روز باقی بماند، افزود: اگر از فناوری روز استفاده نکنیم، به یک پدیده عقب‌مانده تبدیل می‌شویم؛ لذا یکی از موضوعات این است که سراغ تکنولوژی‌هایی که مربوط به گذشته است، نرویم و سراغ فناوری‌هایی برویم که قابلیت به‌روزرسانی دارند.

  •  مناطق موفق در پرداخت الکترونیک

هم‌اکنون سطح پوشش تاکسی‌هایی که امکان پرداخت از طریق موبایل دارند، در مناطق مختلف متفاوت است. پوشش این نوع تاکسی‌ها در مناطق یک، ۲، ۴، ۵ و ۶ بیشترین سطح پوشش پرداخت الکترونیک مبتنی بر موبایل را دارند. به‌عنوان مثال بیش از ۹۰ درصد تاکسی‌های منطقه ۲ پرداختشان مبتنی بر پرداخت الکترونیک موبایلی است و در مناطق ۳، ۸، ۱۲ و ۱۴ متوسط است و در سایر مناطق هم ۲۰ تا ۴۰ درصد پرداخت‌هایشان از طریق موبایل صورت می‌گیرد. بدین‌ترتیب امروز۶۰ درصد تاکسی‌های خطی تهران به یکی از پرداخت موبایلی مجهز شده‌اند و تلاش می‌شود که از راه‌های مختلف مردم به یکی از روش‌های پرداخت الکترونیکی تشویق شوند. برای تاکسی‌هایی که از پرداخت آنلاین استفاده می‌کنند، مشوق‌ها و تصمیماتی اتخاذ شده است. هم‌اکنون از طریق سامانه هوشمند مرکزی کرایه خطوط محاسبه شده و نرخ محاسبه شده به‌طور متوسط لحاظ می‌شود. بنابراین کم‌کم باید به این سمت رفت که نرخ کرایه در ساعت ترافیک و غیرترافیک متفاوت باشد.

کد خبر 447191

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha