مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹
۰ نفر

امسال متوسط بارندگی کشور به ۲۹۷ میلیمتر رسید و همین موضوع فضای باغی، جنگل و مرتعی را برای حضور و تولیدمثل حشرات به‌ویژه ملخ‌ها فراهم کرده است.

مرتضی امیدبخش

شاید هجوم ملخ‌ها به مراتع و مزارع در البرز زیاد بحرانی نباشد و به گفته مسئولان این بخش، وجود ملخ‌ها در استان به مرحله طغیان نرسیده است، ولی این اتفاق برای کشاورزان که شاید ۲ یا چند هکتار زمین را به امید محصول کاشته‌اند، نگران‌کننده است.  به گزارش همشهری، هرچند هرسال مبارزه با افزایش تعداد ملخ‌های بومی در مراتع استان دنبال می‌شود زیرا ملخ به‌عنوان یک آفت عمومی مطرح است و مبارزه با این پدیده توسط بخش دولتی و در مناطقی که احتمال افزایش تعداد ملخ‌ها وجود دارد انجام می‌شود اما امسال اخبار هجوم ملخ‌ها به نقاط مختلف کشور از جمله مناطق جنوبی و سیل‌زده مردم استان را نگرانکرده است. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان البرز می‌گوید: به دلیل بارندگی خوبی که امسال داشتیم، آب و هوا برای تخمگذاری به تعداد زیاد برای این حشرات فراهم شد که با توجه به این شرایط تعداد بیشتری از تخم‌ها تبدیل به حشره شده و جمعیت آنها چند برابر شد.

«مرتضی امیدبخش» می‌افزاید: هجوم ملخ‌ها به جنوب کشور از کشورهای حاشیه خلیج فارس و عربستان بود، اما ملخی که در البرز مشاهده شده گونه بومی هستند که همیشه در منطقه وجود دارند اما امسال خبر هجوم ملخ‌ها نگرانی‌هایی را به وجود آورده و مردم را نگران کرده است. وی ادامه می‌دهد: این حشرات به دلیل عادت غذایی که دارند به صورت دسته‌ای پرواز می‌کنند و پرواز آنها بدون جهت خاصی است و عمدتا بر اساس جهت وزش باد جابه‌جا می‌شوند، اما باید بگویم دسته ملخ‌های مهاجم بالای ۱۰ هزار و حتی میلیونی هستند، ولی ملخ‌های بومی در این اعداد و ارقام نیستند، اما به محض مشاهده طبق دستورالعمل‌های خاصی آنها را کنترلمی‌کنیم. مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی البرز گفت: ناآگاهی مردم در خصوص ملخ‌های بومی و انتشار برخی مطالب در شبکه‌های مجازی باعث نگرانی شد که لازم است در این مورد دقت بیشتری شود. البته مردم با دیدن مورد خاصی باید آن را به ما منتقل کنند.

کد خبر 447098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha