سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

مهدی ربوشه: تاکتیک مرد باسکی در حالی به سمت‌وسوی اقامت در ایران تغییر جهت داد که علی کفاشیان همچنان ضمن اشاره به اضافه شدن بندی مهم به قرارداد خاویر کلمنته، تأکید می‌کند: «موضوع اقامت او در ایران باید به صورت مکتوب مورد توافق و امضای این مربی اسپانیایی قرار بگیرد.»

 این در حالی است که کلمنته در آخرین مذاکراتش با مسئولان فدراسیون فوتبال تلویحاً تعهد داده در ایران زندگی کند. وی اما نپذیرفته است که این موضوع به صورت کتبی به قراردادش اضافه شود. موضع خاویر کلمنته اما در حالی واکنش جدی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران را به دنبال داشت که چرایی مخالفت وی با مکتوب شدن موضوع اقامتش در ایران به محل سئوال تبدیل شده است.

 به خصوص اینکه واکنش متفاوت خاویر کلمنته حالا با توجه به اظهارات هفته گذشته مرد اسپانیایی تعجب‌برانگیز به نظر می‌رسد. او بارها در گفت‌وگو با روزنامه‌های مطرح اسپانیایی همچون مارکا و آس تصریح کرده بود که هرگز در ایران زندگی نخواهد کرد. حتی تأکید کرده بود: «به تهران می‌روم و اگر شرط اصلی‌ام که زندگی در اسپانیا است را قبول نکردند، بدون هیچ مشکلی برمی‌گردم.»

روز گذشته از واکنش‌های رئیس فدراسیون فوتبال پیدا بود که ماجرای عقد قرارداد نهایی با مربی 57 ساله اسپانیایی تقریباً به بن‌بست رسیده است. چه گفت‌وگوی علی کفاشیان در جلسه با رسانه‌ها بیش از پیش به حل نشدن اصلی‌ترین موضوع مورد چالش فدراسیون و کلمنته اشاره داشت. آنجا که وی تأکید کرد: «کلمنته هنوز نپذیرفته که بند جدیدی به قراردادش اضافه شود.»

کفاشیان ادامه داد: «در آخرین تماسی که با او داشتیم به طور غیرمستقیم پذیرفت که تعهداتش را نسبت به فدراسیون فوتبال ایران اجرا کند اما نپذیرفت که این مسئله به صورت مکتوب در قرارداد ذکر شود.»

وی همچنین از اصرار فدراسیون بر مواضع قبلی خبر داد و گفت: «به هرحال او باید قبول کند که بند اقامتش در ایران به قرارداد اضافه شود، در غیر این صورت ما به سراغ گزینه‌های دیگری خواهیم رفت.»

طبق آخرین اخبار خاویر کلمنته نیز قصد ندارد از موضع خود عقب‌نشینی کند. او علاقه‌مند است فدراسیون به آنچه که جنبه رسمی ندارد، تن دهد و تنها به قول شفاهی وی برای امضای قرارداد نهایی اکتفا کند. در همین حال فدراسیون فوتبال اعلام کرد که بعد‌ازظهر دوشنبه آخرین وقت برای پاسخ نهایی کلمنته است.

 بازگشت به گزینه‌های داخلی

 «اگر خاویر کلمنته به ما پاسخ مثبت نداد، به سراغ 6 گزینه خارجی دیگر خواهیم رفت و اگر در مذاکره با آنها نیز توافقی حاصل نشد، آن وقت است که به ناچار گزینه‌های داخلی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.»

این اظهارنظر علی‌ کفاشیان در حالی که پاسخ مثبت خاویر کلمنته به فدراسیون فوتبال ایران هنوز نرسیده بود، از اصرار وی برای جذب گزینه‌ای خارجی خبر می‌داد. با این حال اتفاقات چندروز اخیر، رئیس فدراسیون فوتبال را بیش از پیش از تصمیم قبلی‌اش منصرف کرده است. گفته می‌شود بخشی از اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال مشغول گزینه‌یابی در داخل هستند.

فاصله زمانی نزدیک برای رویارویی تیم‌ملی ایران با کویت نیز مسئولان فدراسیون فوتبال را وادار کرده تا به استخدام یک گزینه داخلی جدی‌تر بیندیشند. هرچند که مواضع صریح سازمان ورزش طی چندهفته اخیر نیز در شکل‌گیری سیاست تازه فدراسیون فوتبال تأثیر به سزایی داشته است.

گزینه‌های جدید

گرچه امیر قلعه‌نویی مورد حمایت رسانه‌ها و بخشی از جامعه ورزش به حساب نمی‌آید، اما اقدامات رسانه‌ای او طی همین مدت کوتاه نشان داده است که تا چه حد بازگشت به تیم‌ملی برای وی اهمیت دارد. او که این روزها در مس کرمان نتایج جالب‌توجهی را کسب می‌کند در گفت‌وگو با دوستان نزدیکش از بازگشت قریب‌الوقوع خود به رأس کادرفنی تیم‌ملی خبر داده است. او حتی عنوان می‌کند که برای رسیدن به سمت سرمربیگری تیم‌ملی حمایت سازمان ورزش را نیز با خود همراه می‌بیند.

 اگرچه مسئولان سازمان ورزش در گفت‌وگو با رسانه‌ها موضوع دخالت در امور فدراسیون و اعمال نفوذ و انتخاب سرمربی تیم‌ملی را تکذیب کرده‌اند. با این همه اما امیر قلعه‌نویی ترجیح داده تا بازی را از سایه دنبال کند. در همین خصوص گفته می‌شود وی با علی کفاشیان تماس تلفنی نیز برقرار کرده است.

 جلالی؛ گزینه تیم‌ ب

سرمربی استقلال اهواز پس از منتشر شدن خبر مربیگری‌اش در تیم‌ب با تعجب در واکنش به آن گفت: «اصلاً اطلاع ندارم. هیچ پیغامی به من نداده‌اند.»

 موضوع اما روشن بود. مجید جلالی احتمال می‌داد که گزینه‌شدنش برای سرمربیگری تیم ب موضوع سئوال‌برانگیزی است. منابع آگاه معتقدند اصرار برای قرار دادن مجید جلالی در رأس کادر فنی تیم ب به دلایل خاصی صورت گرفته است. چه در جریان حذف مجید جلالی از معادلات سرمربیگری تیم‌ملی بزرگسالان، شانس رقبای وی بیشتر هم خواهد شد.

امیر قلعه‌نویی، فیروز کریمی و بیژن ذوالفقارنسب رقبای جلالی محسوب می‌شوند. البته سرمربی استقلال اهواز هنوز پاسخ روشنی را در این خصوص مطرح نکرده است اما بعید به نظر می‌رسد که او به قبول سمت سرمربیگری تیم‌ ب راضی شود.

 واکنش هاشمی قبل از دایی

دایی این روزها به موفقیت تیمش در رقابت‌های لیگ‌برتر و مسابقات لیگ قهرمانان آسیا می‌اندیشد. هرچند که مرد باسابقه فوتبال کشورمان بارها تأکید کرده است: «هر زمانی که لازم باشد به تیم‌ملی خدمت خواهم کرد» اما بعید به نظر می‌رسد که سرمربی سایپا در شرایط کنونی سمت سرمربیگری تیم‌ملی را بپذیرد.

دایی در اولین تجربه مربیگری‌اش سایپا را به قهرمانی لیگ‌برتر رساند. اما خود او نیز از معادلات سخت تیم‌ملی برای صعود به جام جهانی 2010 مطلع است. بنابراین او با کمترین ریسک ممکن تصمیم خواهد گرفت. از طرفی وی در بین مربیانی که این روزها از آنها به عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم‌ملی نام می‌برند، شرایط کاملاً مستقلی دارد. اما مصاحبه روز گذشته مدیرعامل باشگاه سایپا حاوی نکته مهمی بود.

 هاشمی انگار قبل از دایی به تیم‌ملی چراغ‌ سبز نشان داده است. وی در گفت‌وگو با ایسنا تأکید کرد: «اگر تیم‌ملی به دایی نیاز داشته باشد، منافع تیم‌ملی را در اولویت قرار خواهیم داد.»

 هاشمی ادامه داد: «اگر پیشنهادی در این زمینه داده شود ابتدا با خود دایی مطرح خواهیم کرد.»

 این در حالی است که سرمربی سایپا این روزها علاقه‌ای به اظهارنظر درباره شرایط تیم‌ملی از خود نشان نمی‌دهد.

فیروز کریمی و ذوالفقارنسب

 این دو گزینه که بیشتر رسانه‌ای به نظر می‌رسیدند خیلی زود از دایره رقابت برای احراز سمت سرمربیگری تیم‌ملی کنار گذاشته شدند. کریمی در استقلال شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. این در حالی است که نگاه‌ها به سرمربی ذوب‌آهن نیز شباهتی به سبک مورد علاقه ذوالفقارنسب ندارد و بیشتر تهاجمی است تا دفاعی. فیروز کریمی در آخرین واکنش خود درباره این موضوع گفته است: «سرمربیگری تیم‌ملی را نپذیرفتم.»

 با این حال بیژن ذوالفقارنسب که حالا حمایت بخشی از مسئولان فدراسیون فوتبال را به دنبال دارد، ترجیح داده تا اطلاع ثانوی سکوت کند.

در میان گزینه‌های داخلی افشین قطبی هم شانس نشستن روی نیمکت تیم‌ملی را دارد.

کد خبر 44702

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز