دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیلم سینمایی «قسم» دومین تجربه کارگردانی محسن تنابنده در سینما پس از «گینس» و یک گام بلند رو به پیش برای این بازیگر و نویسنده طناز در گونه‌ای کاملا متفاوت است که در آینده نزدیک روی پرده می‌رود.

مهناز افشار و سعيد آقاخاني در فيلم سينمايي قسم

به گزارش همشهری آنلاین، تنابنده که بیش و پیش از هر چیز با پنج‌گانه «پایتخت» در تلویزیون شناخته می‌شود، چند سال پیش تصمیم گرفت بخت خود را در کارگردانی بیازماید و در گام نخست سراغ پروژه‌ای جاده‌ای اما کم‌بازیگر رفت. «گینس» با وجود حضور رضا عطاران و خود تنابنده و البته همراه داشتن چند شترمرغ چندان در گیشه موفق نبود اما تجربه‌ای خوب برای کارگردانی جوان پس از درخشیدن در قاب کوچک تلویزیون بود.

تنابنده در «پایتخت» فراتر از یک بازیگر است و تقریبا تمام بار سریال را بر دوش دارد؛ از طراحی داستان تا نوشتن فیلمنامه و نظارت بر کار نویسندگان تا مشاوره دادن به کارگردان و هدایت بازیگران. همین تجربه سخت و سنگین به ویژه در فیلم دوم او در مقام کارگردان به کارش آمد و باعث شد او در انتخاب و هدایت انبوه نقش‌آفرینان در فضای بسیار کوچک درون یک اتوبوس بین‌شهری به شکلی شایسته عمل کند و مهارت خود را به رخ بکشد.

داستان «قسم» درباره سفر گروهی اعضای دور و نزدیک یک خانواده به شهر مشهد با هدف شرکت کردن در مراسم قسامه در دادگاه است. کسی که این گروه را گرد هم آورده، زنی است که خواهر خود را از دست داده و یقین دارد شوهر خواهرش قاتل است. در این میان، بین حاضران در اتوبوس درگیری پیش می‌آید و ورود شوهر زن به اتوبوس با هدف منصرف کردن مسافران بر تنش‌ها بیش از پیش می‌افزاید.

نقش اصلی «قسم» را مهناز افشار ایفا می‌کند که البته در برخی لحظه‌های حساس نتوانسته در حد انتظار ظاهر شود. حسن پورشیرازی در نقش راننده اتوبوس در چند صحنه را از آن خود می‌کند و البته ستاره این فیلم پربازیگر سعید آقاخانی است که برای بردن و منصرف کردن همسرش رضوان (افشار) آمده و دست آخر هم معلوم می‌شود در ماجرای کشته شدن خواهر همسر خود به نوعی دست داشته است.

«قسم» نخستین بار زمستان ۹۷ در بخش مسابقه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و مورد توجه قرار گرفت. فیلم در شش رشته از جمله بهترین فیلمنامه، بهترین بازیگر زن، بهترین بازیگر مرد مکمل (پورشیرازی) و بهترین تدوین نامزد دریافت سیمرغ بلورین بود و بدون بردن حتی یک جایزه ناکام بزرگ مراسم اختتامیه لقب گرفت. هر چند برخی منتقدان نامزد شدن فیلمنامه آن را با توجه به داشتن اشتباه‌های حقوقی عجیب دانستند.

دومین فیلم سینمایی تنابنده در مقام کارگردان قرار است پس از پایان اکران «زهرمار»، نخستین تجربه کارگردانی سیدجواد رضویان روی پرده سینماها برود و انتظار می‌رود گیشه‌ای گرم و پررونق داشته باشد.

کد خبر 447001

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha