محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس روز گذشته در نشستی به برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۹۴اشاره و یادآوری کرده که در این برنامه ۲۸بند به موضوع محیط‌زیست اختصاص داده شده بود.

محمدرضا عارف

او درباره اینکه تا چه حد به این برنامه‌ها در ۳سال و نیمی که از مجلس می‌گذرد پایبند بوده‌اند اشاره‌ای نکرده است اما گفته که انتظار از نهادهای مدنی است که از فراکسیون امید درخصوص میزان اجرایی‌شدن برنامه‎های اعلامی مطالبه کنند و همراهی مؤثری با فراکسیون درباره برنامه‌های محیط‌زیستی داشته باشند.

برنامه جامع انتخاباتی اصلاح‌طلبان (برجا) که محمدرضا عارف دیروز آن را یادآوری کرده است در انتخابات سال ۹۴از آن رونمایی شده و در ۵ حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و محیط‌زیست توسط تیمی متشکل از متخصصان حوزه‌های مذکور به نگارش درآمده است. این برنامه در ۳ هدف اصلی تامین شده بود که اگر احتمالا از اعضای فراکسیون امید پرسیده شود برجا در تأمین اهدافش تا چه حد موفق بوده است پاسخ اکثریت قریب به اتفاق آنها منفی خواهد بود.

حفظ و افزایش امید در جامعه، تامین و حفظ آرامش در جامعه و رونق اقتصادی ۳ هدف اصلی اصلاح‌طلبان در برنامه‌ای بود که برای انتخابات مجلس دهم نگاشته بودند که عملا در هیچ کدام از این اهداف‌شان نمره قابل‌قبولی نگرفتند. اگرچه بی‌انصافی است که عوامل بیرون از مجلس در عدم‌تحقق این اهداف نادیده گرفته شوند اما عمکلرد درون پارلمانی فراکسیون امید هم در مجلس چنان بود که انتقادهای زیادی را متوجه نمایندگان اصلاح‌طلب پارلمان کرد. با این حال تکاپوی محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید برای بازسازی وجهه امید در مجلس آینده است.

او دیروز در یک نشست با تأکید بر ضرورت برنامه‌ریزی دقیق برای سرعت دادن به روند پیشرفت و توسعه کشور گفت: توسعه‌ای که به نابودی محیط‌زیست بینجامد فاجعه است، یکی از امتیازات قانون اساسی ایران این است که در آن محیط‌زیست به‌عنوان یک امر مهم و حیاتی مورد توجه قرار گرفته و احکام صریحی در این زمینه در قانون اساسی داریم.

عارف با بیان اینکه اگر تشکل‌های مدنی به میدان نیایند دولت عملا توانایی اجرای برنامه‌های خود را ندارد، تصریح کرد: سیاست بالادستی در حوزه محیط‌زیست سیاست‌های مترقی است. در برنامه ششم توسعه هم وظایف دستگاه‌های مختلف درخصوص مسائل محیط‌زیست به‌ویژه برای مقابله با کم‌آبی و پایداری سرزمین به خوبی دیده شده است.

رئیس فراکسیون امید با انتقاد از نگاه امنیتی به فعالیت نهادهای مدنی در حوزه محیط زیست گفت: تضعیف نهادهای مدنی به صلاح کشور نیست و از مقامات و نهادهای ذیربط می‌خواهم از برخوردهای سلیقه‌ای با فعالان مدنی پرهیز کنند و بسترساز فعالیت و مشارکت بیشتر آنها در امور توسعه و پیشرفت باشند.

 در این دیدار که طیبه سیاوشی و فاطمه سعیدی از اعضای فراکسیون امید نیز حضور داشتند، فعالان محیط‌زیستی درخصوص دغدغه‌های خود و لزوم همراهی دولت و مجلس با نهادهای مدنی سخن گفتند.

کد خبر 446921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha