حامد فوقانی: ثبت‌نام نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های شهر تهران شنبه شب پایان یافت. با این حساب، انتخاباتی که ۴ مرداد در پایتخت برگزار خواهد شد، وارد فاز دیگری شده است.

شوراياري

اما نکته جالب اینکه طی چند روز گذشته آمار تعداد ثبت‌نام اوج گرفت و در نهایت ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر اطلاعات خود را در سامانه shoryari.tehran.ir وارد کردند. به همین منظور از روز گذشته روند بررسی صلاحیت‌های نامزدها آغاز شده و از چند روز دیگر، متقاضیان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها می‌توانند از طریق سامانه مذکور پیگیر وضعیت خود باشند.

به گزارش همشهری، انتخابات پنجمین دوره شورایاری‌های تهران به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود. در این میان، وزارت کشور هم همکاری‌های لازم را با شهرداری تهران، شورای شهر و هیأت اجرایی برگزاری انتخابات خواهد داشت تا مقدمه‌ای برای برگزاری الکترونیکی سایر انتخابات کشور هم فراهم شود. اینطور که اعلام شده هیأت‌های نظارت انتخابات هم تلاش می‌کنند تا آخر هفته جاری مدارک کاندیداها را بررسی و نتیجه را اعلام کنند. البته به گفته محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران این هیأت‌ها برای صرفه‌جویی در زمان، با آغاز فرایند ثبت‌نام، فعالیت خود را شروع کرده بودند. بنابراین احتمال می‌رود حتی نتایج صلاحیت‌ها بسیار زودتر مشخص شود و چنانچه ردصلاحیت‌شده‌ای اعتراض داشت، بتواند از طریق هیأت‌های نظارت مناطق پیگیر ماجرا باشد.

به هرترتیب، آمار تعداد نامزدهای شورایاری‌ها نشان از یک‌ انتخابات پرشور در محلات تهران دارد. این درصورتی است که آمار، رشد قابل توجه تعداد بانوان، جوانان و توانان‌یابان نامزد شده را نسبت به دوره‌های پیشین نشان می‌دهد.

- مجموع تعداد ثبت‌نام: ۱۲۳۰۰ نفر

- ۵۳ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۴۰ سال هستند

- ۱۶ درصد ثبت‌نام‌کنندگان زیر ۳۰ سال هستند

- ۲۴.۷ درصد ثبت‌نام‌کنندگان بانوان هستند

  • توصیه به نامزدهای شورایاری‌ها

با مشخص شدن وضعیت صلاحیت داوطلبان شرکت در انتخابات شورایاری‌ها، تبلیغات نامزدها نیز تا یک‌روز مانده به روز برگزاری انتخابات آغاز می‌شود. در این میان، توصیه می‌شود که نامزدها از هر روشی در تبلیغات استفاده نکرده و به هر فرد یا نهادی برای تبلیغات اعتماد نکنند. البته که نامزدها اگر تجربه کافی در زمینه انجمن‌های محلی و تبلیغات انتخاباتی نداشته باشند، می‌توانند از طریق مشاوران راهکارهای مناسب در این رابطه را به‌دست آورند. به هرحال در رقابت‌های انتخاباتی اگر شما معمولی باشید و حرفی برای گفتن نداشته باشید، به هیچ وجه دیده نخواهید شد. هیأت‌های اجرایی مناطق، معتمدان محلات و استفاده از کانال‌های تخصصی ستاد شورایاری‌ها در شبکه‌های فضای مجازی می‌تواند به شما کمک کند. در این میان بهتر است نامزدهای تأیید صلاحیت‌شده، پیش از هرچیز درباره موارد زیر کسب اطلاع کنند.

۱. شیوه‌های تشکیل ائتلاف

۲. چگونگی بیان اهداف و برنامه

۳. شناسایی محل‌های مشخص شده چسباندن تراکت‌ها و پوسترهای تبلیغاتی

۴. مطالعه قوانین، مقررات، اساسنامه و آیین‌نامه‌های شورایاری‌ها که در سایت shorayaran.com موجود است.

کد خبر 446918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha