دوشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی-سنندج- خبرنگار: توجه به رشد و تامین زیرساخت‌های فرهنگ و هنر استان، توجه به ارتقای سطح فرهنگی بودن کردستان است که به‌عنوان یک نیاز ضروری در کنار هنرمندان بسیار زیادش احساس می‌شود.

کنگره مشاهیر کرد

امروز در هر شهرستانی از استان، فعالیت‌های فرهنگی و هنری دارای شناسنامه خاص خود هستند. سالانه ده‌ها همایش، کنگره، شب‌های شعر و موسیقی و... برگزار می‌شود که به محلی برای اجرا نیاز دارند. تنها در حوزه تئاتر ۳ جشنواره شناسنامه‌دار و سالانه تئاتر خیابانی مریوان، تئاتر کُردی سقز و تئاتر طنز دیواندره برگزار می‌شود که هر کدام دارای اهمیت و کارکردهای هنری و فرهنگی هستند.

چندین کنسرت موسیقی برگزار می‌شود که با مشکلات سالن ویژه اجرا روبه‌رو هستند. در جریان برگزاری کنگره مشاهیر کُرد، نبود سالن‌هایی برای برگزاری چنین برنامه‌هایی با گنجایش چند هزار نفر ملموس و آشکار بود، تا جایی ‌که مجری کنگره در حین اجرای برنامه از مسئولان حاضر در سالن درخواست ساخت یک سالن چند هزار نفری برای برگزاری چنین برنامه‌هایی با این حجم جمعیت را کرد.  

  • بهره‌برداری از تالار فرهنگ سنندج؛ سال آینده 

استاندار کردستان با بیان این‌که ۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه نیاز است، می‌گوید: پروژه تالار فرهنگ سنندج سال‌هاست که بلاتکلیف مانده، اما خوشبختانه با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته طی سال آینده این پروژه به اتمام خواهد رسید.   «بهمن مرادنیا» می‌افزاید: کردستانی‌ها در بخش‌های مختلف هنری از جمله سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی، خوشنویسی و... چهره‌های صاحب‌نامی را در کشور دارد که باید سازوکار سخت‌افزاری برای این هنرمندان فراهم شود.  

وی با اشاره به کمبود سالن‌های برگزاری موسیقی و برنامه‌های فرهنگی ادامه می‌دهد: یکی از پروژه‌هایی که دچار تعلل در ساخت شد، همین تالار بزرگ فرهنگی سنندج است که خوشبختانه پروژه از بلاتکلیفی درآمده و با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته، طی سال آینده به اتمام خواهد رسید. همچنین از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت ساخت مسیرها و گذرهای فرهنگی و وعده راه‌اندازی ۸ پلاتو را برای شهرستان‌های استان گرفتیم که ان‌شاءالله با ساخت آنها تا حدودی کمبود فضاهای فرهنگی جبران می‌شود.

  • خروجی کردستان «فرهنگ» است 

فرماندار شهرستان سنندج با اشاره به پیشینه غنی فرهنگی در کردستان می‌گوید: کردستان استانی فرهنگی است. دارای پیشینه غنی در ادبیات و شعر، هنرهای تجسمی، سینما، تئاتر و موسیقی است. موسیقی کردستان چنان غنی و گسترده و از درجه هنری والایی برخوردار است که سنندج را پایتخت موسیقی ایران نامیده‌اند. همچنین در ساز دف نیز کردستان را پایتخت جهان نام‌گذاری کرده‌اند و یکی از ۳ جشنواره مهم بین‌المللی و شناسنامه‌دار تئاتر کُردی در شهرستان سقز برگزار می‌شود که از شاخص‌ها و قابلیت‌های فرهنگی کردستان است.  

«ابراهیم زارعی» اظهار می‌کند: اگر در استان اصفهان تولید و آثار صنعت گردشگری نمایان است و آن را یک استان گردشگری و اراک و تبریز را شهرهای صنعتی نامیده‌اند، از آن رو است که خروجی و تولیدشان کالاهای صنعتی است. کردستان هم استان فرهنگی است و تولید و خروجی آن آثار هنرمندان و عرضه آن به جهانیان است.

وی می‌افزاید: فرهنگ و هنر استان با این موقعیت و نام‌گذاری و تعداد جشنواره‌های مختلف فرهنگی‌هنری، تعداد نمایشگاه‌های آثار هنرمندان در گالری‌ها و سایر فعالیت‌های هنری در رشته‌های مختلف نیازمند زیرساخت است و امکانات حال حاضر در قامت نام‌گذاری استان فرهنگی نیست. زارعی ادامه می‌دهد: در تمام شهرهای استان فقط ۳ سالن سینما وجود دارد و به‌تازگی حوزه هنری برای شهرستان سقز درصدد ساخت سینماست و سایر شهرهای استان از این هنر هفتمی بی‌بهره‌اند. با وجودی که فعالیت‌های موسیقی در بخش خصوصی و آموزشگاه‌ها وجود دارد و چند گروه مشخص موسیقی در استان فعالیت دارند و نیز با نامیدن سنندج به عنوان پایتخت موسیقی، هنوز یک سالن ویژه که دارای تمامی مشخصات و ویژگی‌های حرفه‌ای اجرای موسیقی باشد، وجود ندارد و اجراهای موسیقی عموما در سالن‌های غیرتخصصی برگزار می‌شود.

زارعی ادامه می دهد: یکی از مهم‌ترین فضاهای فعالیت فرهنگی، تالار فرهنگ شهر سنندج است که مدت ۱۲ سال است ساخت آن به طول انجامیده و همین موضوع نسبت سرانه فرهنگی مرکز استان را کاهش داده است. در سایر شهرهای استان، در سقز به عنوان دومین شهر بزرگ استان و قروه و مریوان نیز فاقد سالن‌ها و مکان‌های فرهنگی‌هنری هستند. با این اوصاف هنرمندان استان همچنان در تلاش و شور تولید و خلاقیت اثر هنری‌شان هستند.

فرماندار شهرستان سنندج تصریح می‌کند: بی‌شک تامین زیرساخت‌های فرهنگی استان، پاسخی درخور و زیبنده به نام‌گذاری استان فرهنگی دارد. مسئولان استان و مدیر اداره ارشاد اسلامی کردستان با لحاظ قرار دادن این نمایه فرهنگی لازم است که در تامین زیرساخت‌های مناسب، اتمام پروژه‌های فرهنگی و حمایت از هنر و فرهنگ استان تلاش کند.

  • تعدد برنامه‌های فرهنگی نیازمند مکان مناسب است   

یک هنرمند و مربی موسیقی می‌گوید: هنر در کردستان نهادینه شده است و هنرمند بودن در ذات کُردهاست و خوشبختانه تاکنون در بسیاری از زمینه‌های هنری شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم. نمی‌شود گفت کدام رشته بهتر و رشد بیشتری داشته است، چون تقریبا در همه رشته‌ها هنرمندان حاذقی در کردستان وجود دارند و حضور هنرمندانمان در رویدادهای ملی و بین‌المللی عکاسی، تئاتر، سینما، موسیقی و رادیو و تلویزیون نشان‌دهنده پیشرفت همه‌جانبه این هنر در استان هنرپرور کردستان است.  

«شهرام علی‌محمدی» می‌افزاید: اساسی‌ترین مشکل پیش روی هنرمندان بحث درآمد آنهاست و این قضیه باعث شده که تولید آثار فرهنگی به‌کندی صورت گیرد. نبود محل‌های مناسب برای عرضه مداوم محصولات هنری از دیگر معضلات پیش روست.  مدیر آموزشگاه موسیقی ماهور ادامه می‌دهد: از دیگر مشکلات رعایت نشدن قانون کپی‌رایت در کشور و در بعضی از موارد بوروکراسی‌های اداری نیز دست و پاگیر است.

با توجه به صنعتی نبودن استان و نبود اسپانسرهای مالی برای امور هنری و متاسفانه نداشتن منابع کافی مالی اکثر ادارات متولی، تولید بسیاری از محصولات هنری با مشکل مواجه است. همچنین در بعضی موارد هم موازی‌کاری بعضی ادارات در چند رشته هنری مخرب است. تعدد برنامه‌های فرهنگی و استقبال مردم از این برنامه‌ها و نبود مکان مناسب، ضرورت ساخت فضاها و زیرساخت فرهنگی را نشان می‌دهد، تالار فرهنگ سنندج که دیگر سخنی برای گفتن در مورد آن نمانده است که البته مسئولان قول اتمام آن را داده‌اند.

کد خبر 446870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha