ایران از امروز ۱۶ تیر ماه محدودیتی برای غنی‌سازی‌ اورانیوم قائل نیست، این وعده‌ای بوده که مقامات ارشد کشور پس از یک سال از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران و بی‌عملی اروپا در مقابله با آن داده بودند.

روحانی: توقف برخی اقدامات در چارچوب برجام، حداقل اقدام تهران است

عبور از درصد ۳.۶۷برای غنی‌سازی‌ و بازگشت به طراحی قبلی رآکتور اراک ۲محور گام دوم ایران به‌شمار می‌رود که از امروز با فک‌پلمب تنظیمات برای درصد غنی‌سازی‌ ایران در مجتمع غنی‌سازی‌ نطنز کلید می‌خورد.

۱۸اردیبهشت امسال شورای‌عالی امنیت ملی اعلام کرد که به‌دلیل نامتوازن بودن برجام پس از خروج آمریکا از این توافق، ایران قصد دارد تعهدات خود را کاهش دهد و در این چارچوب هشدار داد ظرف ۶۰روز ذخایر خود در اورانیوم و آب سنگین را از میزان توافق شده در برجام عبور خواهد داد که به تازگی بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران هم‌اکنون از ۳۰۰کیلوگرم فراتر رفته و ذخایر آب سنگین نیز در حال افزایش است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ همزمان با اقدامات تازه ایران، جمهوری اسلامی را به لغو معافیت‌های هسته‌ای تهدید کرده است.

ایران هشدار داده اگر اروپایی‌ها فکری برای بهره مندی ایران از منافع اقتصادی برجام به‌خصوص فروش نفت و بازگشت پول آن نکنند گام سوم و چهارمی را هم طراحی کرده که پیش‌بینی می‌شود افزایش تعداد سانتریفیوژ، جایگزینی ماشین‌های پیشرفته و توقف اجرای پروتکل الحاقی در دستور کار تهران قرار داشته باشد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور هفته گذشته در سخنانی سازوکار مالی اروپایی‌ها (اینستکس) را اقدامی نمایشی دانست و افزود: اینستکسِ توخالی به هیچ دردی نمی‌خورد، اما اگر اینستکس فعال شده و پول فروش نفت ایران به آنها به واسطه آن حاصل شود با وجود ایرادات آن، می‌توان تا حدی آن اقدام را قبول کرد.

علی اکبر ولایتی عضو هیأت نظارت بر برجام و مشاور بین‌الملل رهبر انقلاب روز جمعه در توضیح اقدامات جدید ایران گفته است:گام اول ایران در رابطه با برجام در مورد میزان اورانیوم غنی‌شده برداشته شده و از ۳۰۰کیلوگرم جلوتر رفته است. گام دوم نیز از شانزدهم تیرماه آغاز می‌شود و میزان غنی‌سازی اورانیوم از حد ۳.۶۷درصد جلوتر خواهد رفت و تا هرجایی که مورد نیاز فعالیت‌های صلح‌آمیز ما باشد، خواهد رسید.

ولایتی خاطرنشان کرد: اگر آنها از تعهدات خودشان کم کنند، ما هم کم می‌کنیم. درست در جهت عکس. اما اگر آنها برگشتند به انجام تعهداتی که قبول کرده بودند، ما هم برمی‌گردیم. در غیراین صورت کارها ادامه پیدا می‌کند و یک مجموعه فعل و انفعالاتی با سیر معقول و تدریجی صورت خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود ایران امروز درصد غنی‌سازی‌ را به حدود ۵درصد افزایش دهد. این بخشی از اظهارات ولایتی قابل استنباط است که می‌گوید: برای اینکه ما بتوانیم از اورانیوم در رآکتور بوشهر استفاده کنیم، باید غلظتش حدود ۵درصد باشد و همچنین برای دیگر نیازمندی‌های عادی، صنعتی و انرژی کشور که کاملا برای ما حیاتی است.

تصمیم ایران درباره اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام که به ایران اجازه می‌دهند درصورتی که تحریم‌های هسته‌ای بازگردند بخشی از تعهدات خود را اجرا نکند، در نامه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور به سران کشورهای عضو برجام شامل آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعلام شده است.

کد خبر 446759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha