وحید الوندی - تویسرکان ـ خبرنگار: بزرگ‌ترین نهالستان گردوی خاورمیانه روز پنج‌شنبه با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان به بهره‌برداری رسید.  

بزرگ‌ترین نهالستان گردو

حجتی در سفر یک‌روزه خود به استان همدان با حضور در تویسرکان از طرح سرشاخه‌کاری و اصلاح باغ‌های گردوی این شهرستان دیدن کرد و زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو را در روستای مرادآباد این شهرستان به بهره‌برداری رساند.  

  • تضمین‌کننده آینده اقتصادی گردو در کشور 

وزیر جهاد کشاورزی گفت: فعالیت زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده در نهالستان گردوی تویسرکان یکی از طرح‌هایی است که تضمین‌کننده ذخایر داشته‌های باغداری و آینده اقتصادی گردو در سراسر کشور است. حجتی در آیین بهره‌برداری از زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان اظهار کرد: امروز شاهد بهره‌برداری از یک طرح اثرگذار کشاورزی و باغی در مهد گردوی ایران هستیم. در این طرح، با استفاده از روش‌های نوین علمی در حوزه گردو بیشترین بهره‌وری انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در گذشته فناوری تولید نهالستان‌های کشاورزی و باغی در کشور چندان پیشرفته نبود، اما اکنون شاهد بهره‌برداری از طرح‌هایی مانند نهالستان گردوی تویسرکان هستیم که به لحاظ علمی و تخصصی جایگاه کم‌نظیری دارد. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وارد آمدن خسارت‌های گسترده به باغ‌های گردوی تویسرکان در سال‌های اخیر بر اثر سرمازدگی افزود: با پیگیری‌های نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران این خسارت‌ها مصوب شده است. جذب آن را از طریق سازمان برنامه و بودجه و ستاد حوادث غیرمترقبه پیگیری می‌کنیم.

  • تامین پیوندک‌های گردوی کشور

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: زنجیره تولید نهال گردو گواهی‌شده کشور در تویسرکان به زودی همه پیوندک‌های مورد نیاز نقاط مختلف کشور را تأمین می‌کند. محمدمهدی مفتح در آیین بهره‌برداری از نهالستان گردوی تویسرکان با حضور وزیر جهاد کشاورزی در تویسرکان افزود: بدون تردید با بهره‌برداری از این نهالستان نه تنها نیاز استان بلکه نیاز کشور در حوزه تامین نهال گردوی مقاوم برطرف می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های نهالستان گردوی تویسرکان، پرورش نهال گردو از نوع «چندلر» است که موجب می‌شود گردوی مرغوب و با کیفیت تویسرکان به صورت یکدست تولید شود و با کمیت و کیفیتی بالاتری از گذشته زمینه را برای صادرات این محصول فراهم کند.  نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت یادآور شد: از آنجا که تویسرکان شهرستانی تک‌محصولی است و اقتصاد عمده مردم آن به طور مستقیم و غیرمستقیم به تولید گردو وابسته است، اجرای طرح‌های متنوع با هدف مقاوم‌سازی درختان گردو و افزایش و ارتقای تولید کمی و کیفی گردوی آن می‌تواند سایه رکود اقتصادی را از سر شهرستان بردارد.

مفتح توضیح داد: در سال‌های آینده با توسعه و افزایش سطح کیفی کار حتی می‌توانیم شاهد صادرات نهال گواهی‌شده گردو از تویسرکان به خارج از کشور نیز باشیم. وی گفت: استفاده از پیوندک‌های نهالستان گردوی تویسرکان با ایجاد بهره‌وری حداکثری از ظرفیت تولید در این بخش و ارتقای کیفی تولید گردو همچنین زمینه‌ساز رونق و پویایی بیش از پیش اقتصاد و معیشت مردم شهرستان به حساب می‌آید.

گفتنی است زنجیره کامل تولید نهال گواهی‌شده گردو با صرف اعتباری افزون بر ۱۲ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در ۳ بخش خزانه، باغ مادری و گلخانه ساخته شده است. با تولید نهال‌های گردوی مقاوم در برابر سرمازدگی، مغزهای یکدست و افزایش‌دهنده سطح کمی و کیفی تولیدات باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان علاوه بر تامین پیوندک‌های مورد نیاز این شهرستان در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به عنوان پایتخت گردوی ایران، نهال و پیوندک‌های گواهی‌شده مورد نیاز برای نقاط مختلف کشور و حتی برخی نقاط خارج از کشور را تامین کند.

  • طرح‌های دیگر

با حضور وزیر جهاد کشاورزی، سامانه نوین آبیاری در سطح ۵ /۴۶ هکتار در شهرستان اسدآباد نیز به بهره‌برداری رسید. با این شرایط تاکنون ۱۵۰ هزار و ۷۸۵ هکتار از سیستم‌های آبیاری نوین در استان همدان اجرا شده است. حجتی از کشتارگاه صنعتی طیور ۶ هزار قطعه‌ای ماکیان الوند نیز بازدید کرد. این پروژه از سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۲۹ هزار و ۷۵۶ مترمربع و با ۶۵۳۰ مترمربع زیر بنا آغاز شد. کل سرمایه‌گذاری طرح معادل ۲۵۰ میلیارد ریال با سرمایه‌گذاری ثابت ۲۲۰ میلیارد ریال (۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۹۰ میلیارد ریال آورده شخصی) است. از مجموع ۱۳۰ میلیارد ریال تسهیلات طرح، معادل ۴۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و ۹۰ میلیارد ریال از محل صندوق اشتغال روستایی پرداخت شده و این طرح برای ۲۱۰ نفر اشتغال‌زایی کرده است.

در ادامه سفر وزیر جهاد کشاورزی به همدان، طرح شرکت الوندسازان کیمیا نیز افتتاح شد. طرح شرکت الوندسازان کیمیا شامل سردخانه ۱۵ هزار تنی و درجه‌بندی و بسته‌بندی سیب‌زمینی و پیاز ۲۰ هزار تنی در سال در اراضی امیرآباد شهرستان رزن است. این پروژه در زمینی به مساحت ۵۶ هزار و ۶۳۸ مترمربع و با ۱۰ هزار و ۵۲۸ مترمربع زیربنا احداث شده است.

این طرح دارای سرمایه‌گذاری ثابت ۲۰۰ میلیارد ریال (۹۹ میلیارد ریال تسهیلات بانکی و ۱۰۱ میلیارد ریال آورده شخصی) است. تسهیلات بانکی طرح از محل صندوق توسعه ملی پرداخت شده است. با افتتاح این طرح برای ۳۲ نفر اشتغال‌زایی خواهد شد. طرح واگذاری قطعات شهرک گلخانه‌ای عمان شهرستان درگزین در اراضی روستای عمان نیز هم‌زمان با سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان همدان انجام پذیرفت. با اجرایی شدن این پروژه مساحت شهرک‌های گلخانه‌ای استان به ۱۳۱ هکتار می‌رسد.  

کد خبر 446572

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha