شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: روستای فیلبند از توابع بخش بندپی غربی شهرستان بابل در استان مازندران است و به بام شرقی این استان شهرت دارد.

طبيعت - فیلبند بابل

فیلبند آخرین روستای منطقه چلاو محسوب می‌شود. برای رسیدن به آن باید از تهران راهی جاده هراز شد. نرسیده به جنوب آمل (کیلومتر ۲۰) جاده‌ای فرعی است که شما را به روستای فیلبند می‌رساند.

تلفظ صحیح فیلبند در واقع فِلبَند است. در گویش مازندرانی فل به معنای خستگی و بند هم به معنای بند آمدن و نتوانستن است. علت نام‌گذاری این عنوان برای آن ارتفاع بالای ییلاق است که مسیر رفت و آمد آن را دشوار می‌کرده است. این منطقه در فصل بهار و پاییز آب و هوای متنوعی دارد، در یک نیم روز ممکن است بر فراز ابرها قرار بگیرید، در میان مه قدم بگذارید، به زیر باران بروید یا در آسمان صاف و آفتابی به تماشای کرانه دریای خزر بنشینید.

قوم غالب در ییلاق فیلبند اقوام ملکشاهی هستند، این قوم در ایام تابستان به فیلبند که منطقه خوش آب و هواست به این منطقه کوچ می‌کنند و در نیمه دوم سال به روستای دیوا که زادگاه اصلی طایفه ملکشاهی در شهرستان بابل است نقل و مکان می‌کنند.

شغل اصلی این مردمان کشاورزی و دامپروری است. البته امروزه بخاطر حضور توریست‌ها به این منطقه یکی از درآمدهای اصلی اهالی این منطقه صنعت توریست و بوم‌گردی است.

ارتفاع این منطقه از سطح دریا نزدیک به ۲۴۰۰ متر است، میانگین دمای فیلبند در فصل تابستان بین ۱۵ الی ۲۵ متغیر است.

  • عکس و شرح: رضا فرج‌تبار
کد خبر 446565
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha