مسکو – ایرنا: کارشناسان روس معتقدند که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با فشار بر ایران به دنبال تحریک کردن مقامات تهران برای افتادن در مسیر دلخواه واشنگتن است چرا که ایالات متحده توان رویارویی مستقیم با ایران را ندارد.

مسکو روسیه

آندره سوزدالتسف کارشناس امور بین‌المللی روسیه در این باره گفت: آمریکا درکنار فشار حداکثری تلاش می‌کند که تهران را بترساند چرا که مقامات واشنگتن نیاز به بحران خارجی دارند و در این زمینه ایران را نشانه گرفته اند اما به گزینه نظامی فکر هم نمی کنند.

وی معتقد است که آمریکا خود را در آستانه جنگ نشان می دهد تا از این طریق بتواند ایرانی ها را وادار به بازی با اصول واشنگتن و اقدام بر اساس سناریوی نوشته شده در کاخ سفید برای برجام کند.
به عقیده کارشناس روس، دولت آمریکا نمی تواند طرح اقدام مشخص درباره ایران داشته باشد و مقام های آمریکایی تنها سعی در متشنج کردن اوضاع دارند و این وضعیت بدتر از اوضاع پیرامون کره شمالی است؛ در آنجا یک کشور کوچک بود و همه فشارها بر آن تمرکز یافته بود.

سوزدالتسف افزود: ایران کشوری بزرگ با همسایگان زیاد است که از تولید کننده عمده نفت جهان به حساب می آید و قدرت نظامی بومی دارد بنابراین جنگ با این کشور زیان های زیادی برای ایالات متحده خواهد داشت ضمن اینکه نتیجه آن مشخص نیست.

  • اقدامات ترامپ کوته بینانه است

میخاییل شینکمان کارشناس و مفسر سیاسی روسی نیز معتقد است که اشخاصی در کاخ سفید ترامپ را از حمله به ایران و اقدام کوته بینانه در مورد این کشور برحذر داشتند.
وی در مقاله‌ای که در ریانووستی منتشر شده است، اظهار داشت: به ترامپ فهمانده‌اند که بمباران ایران همانند پرتاب چند موشک به سوریه به شیوه هالیوودی نیست.

شینکمان گفت: آمریکا در صورت هرگونه تهاجم نظامی به ایران در وضعیتی گرفتار خواهد شد که نحوه رهایی از آن برای هیچ‌کسی روشن نیست.

وی با اشاره به تهدید ترامپ علیه ایران که خطاب به خبرنگاران گفت بزودی خواهید دید، افزود: اما همه دیدند که پس از مدت کوتاهی رئیس جمهور یک کشور ابرقدرت همانند دانش آموز مدرسه سعی دارد از وضعیت خارج شود، به این ترتیب از نظر ترامپ اشتباهی که از سوی ایران رخ داده دیگر مانند چیزی بدتر از جنایت نبوده است.

شینکمان خاطرنشان کرد: هرچند که ترامپ به زحمت باور می کند که حمله به پهپاد این کشور در آب‌های بین المللی عمدی بوده است اما مقام های ایرانی بارها اعلام کردند که عمدی و آگاهانه پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده اند زیرا وارد حریم هوایی ایران شده بود.
وی بر این باور است که ترامپ تمایل شدید دارد ایران را مورد حمله قرار دهد و می خواهد یک پیروزی جنگی به دست آورد اما ایران کشوری نیست که برای دستیابی به چنین پیروزی مناسب باشد.

«مقام های کلیدی پنتاگون معتقدند که حتی حمله جزئی آمریکا به ایران منجر به تشدید تنش می شود و امنیت نیروهای آمریکا در منطقه را به خطر می اندازد.»

  • بسیاری از مقام های آمریکا مخالف جنگ با ایران هستند

پاول تاراسنکو و ماریانا بلنسکایا دو کارشناس روس نیز در مقاله ای مشترک نوشتند: نابودی پهپاد آمریکایی به بخشی از سیاست بزرگ خاورمیانه تبدیل شده است.
در این مقاله که در روزنامه کامرسانت منتشر شد، خاطرنشان شده است که از اوایل ماه می تاکنون شش تانکر نفتکش در آب‌های نزدیک مرزهای ایران مورد حمله قرار گرفته‌اند.

دو کارشناس روس در مقاله خود با اشاره به اهمیت کلیدی تنگه هرمز و خلیج فارس بر اقتصاد جهانی نوشتند که روزانه از تنگه هرمز ۱۷ تا ۱۹ میلیون بشکه نفت عبور می کند.

دو کارشناس روس در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا واکنشی به ایران نشان نداد، نوشتند که بسیاری از مقام های آمریکایی مخالف جنگ و مناقشه مسلحانه با ایران هستند و چنین جنگی در برنامه های حزب دمکرات آمریکا قرار ندارد.

در مقاله یادآوری شده است: در سال ۲۰۱۵ در دوره ریاست جمهوری اوباما، برجام با ایران عقد شد که تمام تحریم ها علیه ایران را لغو کند.
«سناتور الیزابت وارن یکی از افراد دارای بیشترین شانس در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ترامپ را از تشدید تنش ها در خاورمیانه برحذر داشت و گفت که رئیس جمهور وعده داده است که نیروهای آمریکایی به میهن خود باز می گردند اما به جای این از برجام قراردادی که درستی آن اثبات شده بود خارج شدیم و یک مناقشه غیرضروری برپا کرده ایم.»

در ادامه مقاله آمده است: چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در سنای آمریکا نیز کاخ سفید را در مساله ایران به کوته بینی متهم کرد و افزود: ممکن است که ترامپ قصد کشاندن پای امریکا به مناقشه با ایران را نداشته باشد اما همه را نگران کرده است.
تاراسنکو وبلنسکایا در مقاله خود نوشتند: علاوه بر فشار دمکرات ها برای جلوگیری از حمله به ایران، تمایل ترامپ برای خودداری از ورود به جنگ نیز نقش خود را در حمله نکردن به ایران بازی کرد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد پنج شنبه ۳۰ خرداد از سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا، حین تجاوز به حریم هوایی ایران خبر داد.

آمریکایی ها پس از این رسوایی مدعی شدند که این پهپاد در آب‌های بین المللی در حال حرکت بوده است اما چند روز بعد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از رجزخوانی های فراوان در نهایت به خاطر سرنگون نکردن هواپیمای دیگر با سرنشین این کشور در نزدیکی پهپاد سرنگون شده از ایران تشکر کرد و در عین حال چند روز بعد تحریم هایی را علیه رهبر معظم انقلاب اسلامی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چند تن از فرمانده هان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اجرا گذاشت.

کد خبر 446468

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha