همشهری آنلاین: روسیه از انتشار جزئیات آتش‌سوزی در یک زیردریایی این کشور که به مرگ ۱۴ نفر از خدمه انجامید، خودداری می‌کند و می‌گوید این اطلاعات اسرار دولتی است.

Russian submarine

به گزارش بی‌بی‌سی وزیر دفاع روسیه که روز سه‌شنبه ۱۱ تیر این حادثه را اعلام کرد، گفت این مردان به علت استنشاق دود کشته شده‌اند.

مقامات روسیه حاضر نشدند بگویند آیا این زیردریایی موتور هسته‌ای داشته یا نه و به این ترتیب نگرانی‌ها درباره امکان نشت مواد رادیواکتیو مطرح شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین گفت جزئیات درباره این زیردریایی «کاملا محرمانه» هستند.

او گفت:‌ «این کار کاملا قانونی است و بر اساس قانون روسیه اسرار دولتی است.»

مقامات دفاعی روسیه می‌گویند این زیردریایی یک زیردریایی پژوهشی نیروی دریایی بوده که در آب‌های روسیه اندازه‌گیری انجام می‌داده است.

اما رسانه‌های مستقل در روسیه گزارش کرده‌اند که این زیردریایی یک زیردریایی کوچک با موتور هسته‌ای است که AS-۱۲ لوشاریک نام دارد. مقامات آمریکایی می‌گویند این زیردریایی برای قطع کردن کابل‌های زیردریایی طراحی شده بود.

این زیردریایی که به گفته مقامات دفاعی روسیه خدمه‌اش توانستند آتش‌سوزی را در آن مهار کنند،  اکنون به سورومورسک، پایگاه اصلی ناوگان شمالی روسیه در دریای بارنتس برده شده است که در میان سواحل نروژ و روسیه قرار دارد. این بندر پایگاه زیردریایی هسته‌ای کورسک روسیه هم بود که در جریان غرق شدن آن در سال ۲۰۰۰ به کشته شدن ۱۱۸ ملوان انجامید.

کد خبر 446423

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha