همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه تاکید کرد: ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به برجام متعهد خواهیم بود منتها همانطور که اروپا تعهداتش را انجام می‌دهد ما انجام می‌دهیم. وی همچنین درخصوص سریال گاندو گفت: من کلا تلویوزیون نگاه نمی‌کنم.

ظريف

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف امروز، چهارشنبه ۱۲ تیر، بعد از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره ۱۱ تعهد اروپایی‌ها در برجام گفت: بعد از اینکه ترامپ از برجام خارج شد ما جلسه‌ای در سطح وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بعد از آن دو جلسه با وزرای اعضای باقی مانده برجام داشتیم.

وی ادامه داد: در جلسه سه کشور و در جلسات بعدی ۱۱ تعهد را اعلام کردند؛ این ۱۱ تعهد شامل فروش نفت ایران، بازگشت پول نفت ایران، سرمایه‌گذاری در ایران، حمل و نقل، هوانوردی و کشتیرانی است که تعهدات به صورت رسمی همان روز اعلام شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: درهیچ کدام از این تعهدات اینستکس یا ساز و کار مالی وجود ندارد، آنچه که وجود دارد ۱۱ تعهد است. اینستکس اگر عملیاتی شود مقدمه‌ای برای اجرای آن ۱۱ تعهد است.

وزیر امورخارجه اضافه کرد: اروپایی‌ها باید آن ۱۱ تعهد را انجام دهند، از آن ۱۱ تعهد اروپایی‌ها در چهارچوب خود برجام مواد ۱ تا ۳ ضمیمه را نگاه کنند. در ماده ۳ ضمیمه ۲ به طور صریح نوشته شده است. اینکه اروپا یک اقدامی کرده و یک قانونی را لغوکرده کافی نیست بلکه آثار آن قانون را باید نشان دهد.

ظریف تاکید کرد: ما به صراحت گفتیم اگر اروپا به برجام متعهد باشد ما هم به برجام متعهد خواهیم بود منتها همانطور که اروپا تعهداتش را انجام می‌دهد ما انجام می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که دادستانی گفته اینستکس فرزند معلول برجام است و مسؤولان نباید این فرزند ناقص را قبول کنند، گفت: معلول یا غیرمعلول به هر صورت ما از اروپایی‌ها می‌خواهیم که تعهدات‌شان را انجام دهند. تعهدات اروپا بسیار فراتر از اینستکس است

ظریف در پاسخ به سوالی دیگر درباره واکنش ترامپ به کاهش تعهدات ایران در زمینه غنی سازی، گفت: ایشان می‌تواند به هر چیزی واکنش نشان دهد، اگر ایشان می‌خواهد به خودش حق دهد که چنین واکنشی را نشان دهد اول باید نقض برجام و خروج از آن را متوقف کند و تحریم‌های غیرقانونی که به مثابه تروریسم اقتصادی علیه ۸۲ میلیون ایرانی است را متوقف کند، بعد تصمیم بگیرد.

وی افزود: این واکنش به عدم رعایت سقف ۳.۶۷ درصد است. اما اینکه ما در چه سطحی غنی سازی کنیم خودمان تصمیم می‌گیریم.

ظریف همچنین درباره انجام نخستین تراکنش‌های مالی از سوی اروپایی‌ها در قالب اینستکس هم گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند که اولین تراکنش‌ها در حال انجام است ولی این کاری است که باید از بخش خصوصی سوال کنید.

وزیر امور خارجه درباره انتشار برخی اطلاعات مربوط فروش نفت در رسانه‌های داخلی و اینکه انتشار چنین اطلاعاتی در رسانه‌ای عمومی مثل صدا و سیما چقدر می‌تواند به منافع ملی ما آسیب برساند، گفت: حتماً این کار در جهت منافع ملی نیست و به منافع ملی ضربه خواهد زد. وزیر نفت که از من ذی‌صلاح‌تر هستند تا در این زمینه صحبت بکنند و این کار را برای منافع ملی نامناسب می‌دانند.

وی درباره سریال گاندو هم گفت: من بر اساس سریال تلویزیونی که نمی‌توانم اقدامی انجام دهم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه فردی در سریال خیلی شبیه خود شما بود و اینکه شما خیلی نقش منفی دارید گفت: من بحمدالله نگاه نمی‌کنم بنابراین نگران نیستم.

ظریف در پاسخ به این سوال که این سریال را نگاه نمی‌کنید یا کلاً صدا و سیما را نگاه نمی‌کنید، گفت: من کلاً تلویزیون را نگاه نمی‌کنم.

کد خبر 446396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha