چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار: استان اردبیل با وجود ظرفیت‌های مناسب برای توسعه بر محور گردشگری از زیرساخت‌های لازم برای استفاده از این ظرفیت‌ها محروم است. یکی از شاخه‌های گردشگری که چند صباحی است بیشتر در اظهارات مسئولان استانی شنیده می‌شود گردشگری سلامت است.

حال ناخوش بیمارستان فاطمی اردبیل

این منطقه به دلیل موقعیت مرزی و جغرافیایی از ظرفیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است، اما در عمل از ابتدایی‌ترین امکانات برای توسعه محروم مانده است. بیمارستان دولتی فاطمی به عنوان قدیمی‌ترین بیمارستان استان و قطب پذیرش بیماران درمانی از مرکز و سایر شهرهای اردبیل و حتی اتباع کشورهای همسایه، نمود بارز محرومیت در زیرساخت‌های درمانی استان اردبیل است. این روزها در حالی آمارها از حضور انبوه بیماران در بیمارستان فاطمی و بخش اورژانس این بیمارستان حکایت دارد که نبود امکانات و فضای کافی کارکنان بیمارستان، بیماران و همراهان آنها را کلافه کرده است.

  • محدودیت فضای بیمارستان

همراه یکی از بیماران با تأیید تلاش کارکنان بیمارستان فاطمی در ارائه خدمات به مراجعه‌کنندگان عنوان می‌کند: فضای بیمارستان پاسخگوی تعداد مراجعان نیست و حتی در راهروهای بیمارستان هم بیماران بستری شده‌اند. «شاهین حضرتی» عنوان می‌کند: با وجود این‌که هر لحظه احتمال مراجعه بیمار بدحال وجود دارد بخش آی سی یوی این بیمارستان ظرفیت محدودی دارد و گاهی با وجود نیاز بیمار به بستری در ‌آی سی یو، در بخش عادی بستری می‌شود. فضای اتاق‌ها هم محدود است و قرار دادن بیش از ۴ تخت در فضای محدود مشکلات آسایشی برای بیماران و همراهان به وجود آورده است.  حضرتی تاکید می‌کند: در این شرایط اگر زمان بستری بیمار بیشتر هم شود، بسیار آزاردهنده است و باعث خستگی و کلافگی می‌شود.  

  • مشکلات بیماران غیربومی

مراجعان غیربومی بیمارستان فاطمی اردبیل علاوه بر بسیاری از مشکلات موجود از نبود ابتدایی‌ترین امکانات در این مرکز درمانی هم گلایه دارند. «لیلا فتحی» همراه یکی دیگر از بیماران است که از بخش شاهرود خلخال مراجعه کرده و می‌گوید: از هفته گذشته تاکنون همراه مادرم در این بیمارستان حضور دارم. هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و همراهان بیمار که از شهرهای دور به اینجا آمده‌اند و جایی برای اقامت ندارند، حتی از داشتن یک حمام کوچک در داخل بیمارستان هم محروم هستند. دیگر امکانات هم اصلا نباید انتظار بودنشان را داشته باشیم.

بستری شدن اطفال در کنار بزرگ‌سالان و کهن‌سالان هم از مشکلات دیگری است که مطرح می‌شود. این ۲ رده سنی تحمل و تاب‌آوری دردسرهای طرف مقابل را ندارند، آن هم درحالی که ایجاد بخش‌ کودکان با شرایط ویژه سنی و فضای مخصوص می‌تواند در بهبود حال آنها موثر باشد و در کنار بیماران بزرگ‌سال با مشکلات متعدد مواجه نشوند. از سوی دیگر بیماران دیگر هم نیاز به آرامش و سکوت دارند، اما کودکان بیمار در ساعت‌های زیادی سکوت اتاق را به هم می‌زنند و خواب و استراحت را از دیگر بیماران بستری می‌گیرند.  یکی از بیماران که مسافری از استان خوزستان است و در سفر به اردبیل به دلیل یک تصادف در بیمارستان فاطمی بستری شده است در این باره می‌گوید: در این مدت در اتاقی با ۴ بیمار خردسال بستری بودم. واقعا شرایط غیرقابل تحملی وجود دارد. به دلیل نبود تهویه و کولر، هوای اتاق خفه است،

اما نمی‌توانیم پنجره را باز کنیم، چون موجب سرماخوردگی کودکان می‌شود. در هنگام شب هم برخی از آنها دچار درد می‌شدند و اجازه استراحت به ما نمی‌دادند. مشکلات زیادی در این رابطه وجود دارد که همه را آزار می‌دهد. ای کاش این شرایط مورد توجه مسئولان قرار بگیرد و کودکان را با افراد بزرگ‌سال در یک بخش و یک اتاق بستری نکنند.

  • شلوغ‌ترین روزهای بیمارستان

بیمارستان فاطمی اردبیل، این روزها شلوغ‌ترین روزهای کاری بیمارستان از نظر تعداد مراجعان و انجام پروسیجرهای درمانی است. رئیس بیمارستان فاطمی اردبیل در این باره می‌گوید: بررسی آمار میزان مراجعه‌کنندگان به این مرکز درمانی تنها در چند روز گذشته گویای همه چیز است، به طوری که آمار مراجعان به اورژانس بیش از هزار نفر بوده و از این میزان ۳۲۸ بستری و بیش از ۸۰ مورد عمل جراحی انجام شده است.

«محمد وکیلی» با اشاره به افزایش لحظه به لحظه مراجعان عنوان می‌کند: با وجود فراوانی مراجعان، بیماران بدحال، تصادفی و سوختگی و با توجه به محدودیت فضا و امکانات، کارکنان بیمارستان بی‌وقفه در حال ارائه خدمات درمانی به بیماران هستند. اما مشکلات زیادی در ارائه خدمات هر چه بهتر به بیماران وجود دارد و باید راهکاری برای رفع این مشکل در نظر گرفته شود.

  • تلاش برای توسعه فضا و امکانات

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد محدودیت فضا در بیمارستان فاطمی با اشاره به انتقال اورژانس این بیمارستان به بیمارستان امام خمینی‌(ره) و تکمیل بیمارستان تروما در صورت تامین اعتبار اظهار می‌کند: با این اقدامات تا حدود زیادی از حجم مراجعه‌کنندگان بیمارستان فاطمی کاسته خواهد شد. «قدرت اخوان اکبری» با اشاره به ضرورت تامین اعتبار برای احداث بیمارستان هزار تختخوابی اردبیل به عنوان یکی از نیازهای زیرساختی حوزه سلامت استان اظهار می‌کند: ‌در نشست با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر مساعدت در تامین اعتبار لازم برای تاسیس بیمارستان هزار تختخوابی اردبیل و اخذ مجوز ماده ۲۳ تأکید کردیم و امیدواریم هر چه زودتر عملیات این بیمارستان آغاز شود.

اخوان اکبری عنوان می‌کند: با وجود مشکلات عدیده در ایجاد زیرساخت‌ها و تامین و تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز همچنان با همه قدرت به تلاش برای ارائه خدمات بهتر ادامه می‌دهیم. این مسئول تاکید می‌کند: استان اردبیل یکی از استان‌هایی است که با وجود کمبودها با همت و تلاش شبانه‌روزی مسئولان دانشگاه در چند سال گذشته شاهد رشد خوبی در حوزه‌های مختلف بهداشت، درمان و آموزش بوده است، اما این کافی نیست و مستلزم حمایت‌های بیشتر مسئولان برای احداث ساختمان‌های جدید و افزایش فضای فیزیکی درمانی و آموزشی است.

  • نیاز به تخصیص اعتبار

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم می‌گوید: برای خرید آمبولانس، افزایش تخت‌های درمانی، تکمیل پروژه تروما و تامین نیروی تخصصی به خصوص در شهرستان‌ها نیازمند همکاری اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هستیم. «محمدرضا رضایی‌بنا» بر تخصیص اعتبار کافی برای توسعه فضاهای فیزیکی، خرید تجهیزات، پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و پرداخت معوقات پیمانکاران با حمایت اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به جمعیت بالای مراجعه کنندگان با کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی روبه‌رو هستیم که در این زمینه باید چاره‌جویی و تأمین اعتبارات برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی شود.

  • کمبود سرانه فضای فیزیکی درمان در مرکز استان

مرکز آموزشی و درمانی دکتر فاطمی اردبیل که احداث آن به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی برمی‌گردد، فعالیت خود را با ۲۰ تخت بیمارستانی در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی آغاز کرد. این بیمارستان قدیمی‌ترین بیمارستان اردبیل به شمار می‌رود که با ۲۱۸ تخت مصوب و ۱۹۰ تخت فعال و با ۵۸۷ نفر پرسنل همراه از جمله جراحی مغز و اعصاب، اعصاب و روان، ارتوپدی و اورژانس فعالیت می‌کند و ضمنا به ‌عنوان تنها مرکز تروما و سوختگی استان وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل است. به دلیل کمبود سرانه فضای فیزیکی در مرکز استان، شرایط خدمات‌دهی در مرکز درمانی فاطمی مورد تأیید بیماران و حتی کارکنان خود این مرکز هم نیست. تجهیزات نامناسب، ساختمان فرسوده و کمبود کادر درمانی... از مهم‌ترین مشکلاتی است که از سوی بیماران مطرح می‌شود.

کد خبر 446318

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha