پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
۰ نفر

امیر تنزیلی-  نقده – خبرنگار: آذربایجان غربی ۱۱ شهرستان دارای آب و فاضلاب مدرن دارد که به ۷۵ درصد از مردم استان خدمات آبفا ارائه می‌دهد. بقیه جمعیت استان هم از این امکان محروم‌اند و همچنان چشم‌انتظار اجرای طرح‌های آبفا و آبفار در شهرها و روستاهای محروم مانده‌اند.

بودجه تصفیه‌خانه محمدیار تصویب شد

شهر محمدیار نقده یکی از این شهرهاست که در همسایگی ماکو از سیستم فاضلاب مدرن بی‌بهره هستند. آن هم در حالی که تصفیه‌خانه فاضلاب نقده هم فاصله کمی با محمدیار دارد و چند سالی است مورد بهره‌برداری قرار گرفته، اما خدمات‌رسانی این تصفیه‌خانه هم به شهر محمدیار نمی‌رسد. هر چند پس از سال‌ها شورای‌عالی برنامه‌ریزی آذربایجان غربی، اعتبار ۳ میلیارد تومانی برای سیستم فاضلاب محمدیار مصوب کرده است که در صورت تخصیص اعتبار و تکمیل می‌تواند به سال‌ها دغدغه مردم شهر پایان دهد.  

  • تحمیل هزینه به خانوارها

یکی از ساکنان محمدیار به همشهری می‌گوید: نبود فاضلاب یکی از معضلات این شهر است و مردم این شهر مجبور هستند هر ۲ هفته یک بار اقدام به تخلیه چاه‌های خانگی کنند. «امیر عالی‌زاده» ادامه می‌دهد: این موضوع علاوه بر مشکلات بهداشتی که در شهر به وجود می‌آورد، هزینه‌های زیادیهم بر خانوارها تحمیل می‌کند. به طور میانگین و در سال هر خانوار باید حدود ۵ میلیون تومان هزینه تخلیه چاه پرداخت کند که این مبلغ خارج از توان بسیاری از خانواده‌های ساکن در این منطقه است و خود مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد.  عالی‌زاده با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های مهم این شهرستان در طول سال‌های گذشته نبود سیستم فاضلاب است، اظهار می‌کند: مردم امیدوار بودند بر اساس وعده مسئولان از محل اعتبارات احیای دریاچه ارومیه، شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ این شهر احداث شود اما در عمل اتفاق خاصی نیفتاده است.

«حسین صبوری»، دیگر ساکن محمدیار، هم می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در این منطقه بالا آمدن فاضلاب منازل است. بنده دارای ۲ فرزند هستم که اولی ۴ و دومی ۷ سال سن دارند؛ آن‌ها برای بازی با دوستان خود در کوچه‌ها جمع می‌شوند، اما فاضلابی که برخی مواقع جمع می‌شود سبب شده نگرانی از ابتلا و سرایت بیماری‌ها افزایش پیدا کند. وی ادامه می‌دهد: این مشکل را بارها و بارها به مسئولانی که به این منطقه سرکشی کرده‌اند گوشزد کرده‌ایم و آن‌ها نیز قول مساعد برای رفع آن داده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است.  

  • کمبود اعتبار و شیب منفی شهر

رئیس شرکت آب و فاضلاب محمدیار در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تجهیز بسیاری از شهرها به سیستم فاضلاب عنوان می‌کند: امروزه بسیاری از کشورها از سیستم فاضلاب مدرن استفاده می‌کنند. در این سیستم، فاضلاب تصفیه و از پساب تصفیه‌شده برای کشاورزی استفاده می‌شود. همچنین از این پساب کودهای آلی، برای استفاده در صنعت کشاورزی نیز تولید می‌شود.

  «محمد جنت» ادامه می‌دهد: در حال حاضر چند شهر آذربایجان غربی از جمله محمدیار از سیستم فاضلاب مدرن بی‌بهره هستند؛ قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا چند سال آینده این مشکلات بر طرف و تمام شهرهای استان به سیستم فاضلاب مجهز شوند.  وی بیان می‌کند: فاز مطالعاتی و نقشه‌برداری فاضلاب مدرن محمدیار به همت مدیر کل آبفای شهری آذربایجان غربی انجام شده است اما موانعی برای اجرایی کردن این طرح‌ وجود دارد. محمدیار یک شهر صاف و مسطح و دارای شیب منفی است. در کنار آن، تعداد انشعابات نیز کم است که توجیه اقتصادی برای احداث تصفیه‌خانه را کم می‌کند. هر چند با وجود تمام موانع موجود، اقدامات اولیه برای ارتقای سیستم فاضلاب شهر انجام شده و تنها دلیل توقف در آغاز عملیات اجرایی این پروژه کمبود بودجه است.  این مسئول در مورد آب شرب محمدیار هم عنوان می‌کند: آب شرب این منطقه، یکی از سالم‌ترین آب‌های شهری در استان است و این منطقه تنها جایی است که هیچ گاه قطعی آب وجود ندارد.

  • تصویب اعتبار ۳ میلیارد تومانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به تسریع در اجرای پروژه‌های آبفا در شهرهای استان می‌گوید: بخش عمده و در حقیقت ۳۰ درصد از طرح‌های شبکه جمع‌آوری فاضلاب کشور، در طول دولت تدبیر و امید اجرایی شده است. در کنار ارائه خدمات آب‌رسانی، جمع‌آوری فاضلاب نیز به صورت جدی در نقاط مختلف استان دنبال می‌شود.

«رسول اکبری» بیان می‌کند: ۱۱ هزار میلیارد ریال طرح در حوزه فعالیت این شرکت در دست اجراست که تا سال آینده شاهد اتمام این طرح‌ها خواهیم بود. با بهره‌برداری از پروژه‌ها، بخش فاضلاب شاهد بهره‌مندی ۷۵ درصدی جمعیت شهری از شبکه جمع‌آوری فاضلاب خواهد بود.  این مسئول با بیان این‌که این میزان اعتبار برای اجرای ۱۰۰ طرح تخصیص یافته است، می‌افزاید: بخشی از این طرح‌ها در دست بهره‌برداری هستند و بقیه نیز با واگذاری اعتبار به اتمام می‌رسند. این طرح‌ها به طور متوسط ۷۵ درصد پیشرفت دارند.  

وی درباره وضعیت فاضلاب محمدیار عنوان می‌کند: در سفر استاندار آذربایجان غربی به شهرستان نقده برخی پروژه‌های عمرانی از جمله طرح ساماندهی سه‌راهی محمدیار اعتبار گرفته‌اند. همچنین مبلغ ۳ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای پروژه انتقال فاضلاب محمدیار به نقده مصوب شده است که در صورت تحقق آن می‌توان گام‌های بزرگی برای حل دغدغه مردم مبنی بر احداث شبکه فاضلاب برداشت.

اکبری درباره شهرهای دیگری که شبکه فاضلاب آن‌ها کامل نیست، بیان می‌کند: به جز محمدیار شهرهای دیگر استان مردم تکاب هم از نبود شبکه فاضلاب شهری در رنج هستند؛ البته هیچ نگرانی از لحاظ کیفیت و سلامت آب شرب تکاب وجود ندارد. برای اجرای این طرح به دنبال اخذ مجوز تخصیص اعتبار ملی هستیم و اجرای آن از طرح‌های اولویت‌دار شرکت آبفاست. همچنین ۶ طرح شاخص شبکه فاضلاب شامل تصفیه‌خانه فاضلاب گلمان ارومیه، تصفیه‌خانه آب مهاباد و تصفیه‌خانه آب پلدشت، مدول سوم تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه و خوی و تامین آب سلماس هم در دست اجراست که ۳ طرح نخست در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

  • چشم‌انتظار تخصیص بودجه برای تصفیه‌خانه

بوی بد فاضلاب در محله‌های محمدیار در کنار تهدید آلودگی آب آشامیدنی از جمله معایب نبود تصفیه‌خانه در سیستم فاضلاب این منطقه است. مردمی که به ناچار در زمان‌های نزدیک به هم مجبور به تخلیه چاه‌های خانگی هستند و با مشکلات بهداشتی متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند. تنها راه جلوگیری از آلودگی و رفع بوی نامطبوع فاضلاب در محمدیار، احداث تصفیه‌خانه در این منطقه است که آن هم پس از تصویب اعتبار ۳ میلیارد تومانی، چشم‌انتظار تخصیص است تا به رنج چندین ساله مردم این منطقه پایان دهد.

کد خبر 446317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان غربی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha