سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: با وجود حمایت های آمریکا از خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت قانونی ونزوئلا؛ حامیان وی روز به روز از عملکرد گوایدو ناامید شده و بسیاری از مخالفان می‌گویند که دیگر امیدی به اینکه بتوانند مادروو رییس جمهور قانونی این کشور را از قدرت کنار بزنند ندارند.

خوان گوایدو

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رویترز در ادامه تصریح کرد: چهار روز پیش از آنکه خوان گوایدو با هدف سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو دست به شورش نظامی بزند، وی در جمع حامیانش گفت: در چند روز آینده خودمان در مورد سرنوشت مان تصمیم گیری می‌کنیم. گوایدو در آن روز به حامیانش اطمینان داد: ما در مسیر تعیین شده قرار داریم.

اما پس از ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) و شورش نظامی کوچک در کاراکاس، نیروهای نظامی اکنون در پادگان‌ها به سر می‌برند و مقامات کلیدی دولتی نیز از تغییر مواضع شأن امتناع کرده اند.

گفتگو با شماری از مردم ونزوئلا و همچنین نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که بیشتر مردم نسبت به روند کند تغییرات در ونزوئلا در بحبوحه شرایط سخت زندگی ناامید شده‌اند. شماری از این افراد نیز اعلام کردند که امیدشان را برای اینکه گوایدو بتواند مادورو را از قدرت کنار بزند، از دست داده‌اند.

رافائل ناوارز یک راننده تاکسی در این رابطه گفت: پیشتر در تاریخ ۳۰ آوریل امید زیادی به گوایدو داشتم اما اکنون این گونه نیست.

تحلیل گران معتقدند که به احتمال زیاد نتیجه این است که شرایط فعلی تداوم خواهد داشت و گوایدو نیز به دنبال راهبرد جدید برای حفظ انرژی حامیانش خواهد بود.

شتاب حرکتی مخالفان دولت از زمان شورش ۳۰ آوریل کمتر شده و شرکت کنندگان در گردهمایی های عمومی گوایدو کاهش یافته است. از آن زمان تاکنون هیچ اعتراض مهمی توسط مخالفان دولت کاراکاس سازماندهی و برگزار نشده است.

مادورو که از حمایت کشورهایی همچون روسیه و چین برخوردار بوده از گوایدو به عنوان یک عامل امریکا یاد کرده است.

یون گویگوچئیا یک عضو تیم تعیین سیاست های خوان گوایدو نیز اعتراف کرد که در میان ونزوئلایی‌ها نسبت به عملکرد تیم گوایدو ناامیدی ایجاد شده است. وی افزود: ما باید با بی تحرکی و ناامیدی مقابله کنیم. ونزوئلایی‌ها باید انسجام خود را در حمایت از گوایدو حفظ کرده و صبور باشند.

مشکلات اقتصادی ماههاست ونزوئلا را به سوی بحرانی سیاسی کشانده است. بحران اقتصادی در این کشور باعث کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به کشورهای دیگر گریخته‌اند.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) "خوان گوایدو" رئیس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت "نیکلاس مادورو"، صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سووال برد و خود را به عنوان رئیس‌جمهوری موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تاکنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

ونزوئلا همچنان بدنبال راههای مختلف برای جبران هزینه و درآمدهای خود است و در این راستا دولت مادورو توانسته برای بدست آوردن درآمد و به رغم مواجهه با تحریم‌های آمریکا، بخشی از ذخایر طلا خود را بفروشد.

در این راستا دولت مادورو امیدوار است با همکاری کشورهایی همچون روسیه و چین با تحریم‌های اقتصادی آمریکا مقابله کند.

کد خبر 446257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha