همشهری‌آنلاین: علی اصغر محکی در آیین انتشار داده‌های خام پیمایش‌های شهری داده‌ها گفت: باید کمک کنیم این بسترسازیکه به مدیریت و برنامه‌ریزی کلان کشور کمک می‌کند؛ ادامه پیدا کند و از ابتر ماندن آن جلوگیری کنیم.

شهرداري

به گزارش شهرنوشت، علی اصغر محکی با اشاره به اهمیت انتشار داده‌ها گفت: تغییر اجتماعی ذات تمام جوامع است که منتهی به بروز چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی می‌شود. اگر این چالش‌ها در حوزه تبیین پدیده‌ها قرار گیرد به تدبیر و تصمیم می‌انجامد. در غیر این صورت دو رویکرد اتفاق می‌افتد یک رویکرد پسانگر است و دیگر مورد اینکه تصمیماتی که گرفته می‌شود مبتنی بر آزمون و خطاست. از این حیث باید گفت پدیده‌های اجتماعی پیچیده‌اند و فهم آنها فراتر از نگاه سیاسی نیازمند نگاه عالمانه اجتماعی است.  

محکی در ادامه افزود: امر اجتماعی و سیاسی اگرچه درهم تنیده هستند اما نمی‌شود از زاویه و نگاه سیاسی آنها را تحلیل کرد. کسانی که در امور اجرایی هستند معتقدند که این اطلاعات قابلیت اجرایی ندارند. اما ما می‌توانیم از راه گفتمان‌سازی روی کلیدواژه‌های بنیادی مانند انسجام اجتماعی و سرمایه اجتماعی کمک کنیم که بین حوزه عمل و نظر یک نوع نزدیکی به وجود بیاید. به عنوان مثال در مورد کلیدواژه انسجام اجتماعی هر چیز مرتبط با آن مثل خانواده، گروه‌های اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی یک امر اجتماعی است و این مسایل باید مورد کنکاش قرار بگیرند تا بتوان به عنوان شاخص کلیدی در امر اجتماعی به آن ورود پیدا کرد.  

او گفت: کلیدواژه بعدی تاب‌آوری اجتماعی است. با بخشی از این داده‌ها یک محله را در منطقه ۴ در قالب طرح رصد کیفیت زندگی با شهر تهران مقایسه کردیم. شاخص‌هایی که در ظاهر کیفیت زندگی را برآورد می‌کند اما در عمل می‌تواند به حوزه‌های اعتماد، رضایت، کارآمدی و حتی مباحث مرتبط با تاب‌آوری اجتماعی کمک کند و این شاخصه‌ها را اندازه‌گیری کند. مقایسه شاخص‌های تاب‌آوری اجتماعی بین این محله و شهر تهران در مسایلی مثل تحصیلات همسر، تحصیلات سرپرست خانوار، درآمد سرپرست خانوار، زیربنای مسکن و تعداد اتاق‌ها، شارژ ماهانه ساختمان، تعداد خویشاوندان نزدیک در محله، میزان علاقه به محله، لذت بردن از زندگی در محله و میزان تمایل به ترک محله و همچنین شاخص میزان مشارکت اجتماعی محله و ترکیب همه این موارد منتهی به این شد که روی شکل بتوانیم وضعیت تاب‌آوری اجتماعی در نقاط مختلف این محله را نشان دهیم.

محکی افزود: استفاده از این داده‌ها در قالب SPSS محدود به این نمی‌شود که پژوهشگران تحلیل را انجام دهند. با توجه به تغییراتی که در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات و فضای وب رخ داده به راحتی می‌توان به کمک این آمار پایگاه‌های داده‌های اطلاعاتی در محله تهران تشکیل داد که این امر به بهره‌گیری از اطلاعات و مقایسه و شبیه‌سازی کمک می‌کند. همچنین این امر به برگزاری نشست‌های از راه دور خبرگان کمک می‌کند و از همه مهم‌تر در بحث داده‌کاوی می‌تواند اتفاقات بزرگی را رقم بزند. امیدواریم این اتفاقات و انتشار داده‌ها به مدیریت و برنامه‌ریزی کلان کشور کمک کند.

کد خبر 446202

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha