سمیرا مصطفی‌نژاد: پاک‌ترین هوای جهان را بعضی از کشورهای اروپایی دارند؛ کشورهایی مانند فنلاند، هلند، دانمارک، نروژ و ایسلند.

دوچرخه سواري در هلند

نام این کشورها را در رتبه‌بندی‌های متعددی می‌توان یافت اما آنچه باعث پاکی و سبزی این کشورها شده، کاهش تولید آلاینده‌های کربنی به شیوه‌های مختلف، ازجمله فرهنگ همه‌گیر و محبوب دوچرخه‌سواری است. این فعالیت تقریبا در تمامی کشورهای اروپای غربی به جزو لاینفک زندگی شهروندان تبدیل شده‌است و براساس داده‌های موجود از بازار جهانی فروش و صادرات دوچرخه، تمایل به استفاده از دوچرخه در دیگر کشورهای جهان نیز رو به افزایش گذاشته‌است.

شدت‌گرفتن تراکم ترافیک‌های شهری و بالارفتن قیمت سوخت کلیدی‌ترین عواملی به شمار می‌روند که به افزایش تقاضای دوچرخه‌سواری و در نتیجه افزایش تقاضای خرید دوچرخه در بازار دامن می‌زنند. افزایش گرایش به حفظ سلامت در میان مصرف‌کنندگان، درکنار پذیرش روزافزون نیاز به حمل‌ونقل پاک با هدف کاهش آلاینده‌های کربنی نقشی اساسی در رشد صنعت جهانی دوچرخه طی ۸سال آینده خواهد داشت. علاوه بر این، افزایش پشتیبانی‌های دولت‌ها به افزایش سازگاری شهروندان و توسعه زیرساختارهای سازگار با دوچرخه در اقتصادهای توسعه‌یافته یا درحال توسعه دامن زده‌است.

براساس پژوهشی که به تازگی درباره بازار جهانی دوچرخه انجام شده‌است، انتظار می‌رود ارزش بازار جهانی دوچرخه تا سال۲۰۲۶ به بیش از ۸۰میلیارد دلار برسد. ارزش این بازار در سال۲۰۱۷ بیش از ۵۵میلیارد دلار برآورد شده‌بود. براساس این گزارش، دوچرخه‌های هیبریدی بخش بزرگی از سود فروش در بازار دوچرخه را به‌خود اختصاص داده‌اند و دوچرخه‌های جاده‌ای رتبه دوم سوددهی در جهان را دارند. با این‌همه این احتمال وجود دارد که با توجه به افزایش میزان تقاضا برای دوچرخه‌های ورزشی به‌ویژه در بازارهای توسعه‌یافته‌ای مانند چین، آمریکای شمالی و اروپا، این نوع دوچرخه به‌زودی جایگاه دوچرخه‌های هیبریدی را از آن خود سازند. انتظار می‌رود ۵درصد از سهم سود کل بازار دوچرخه جهان تا سال۲۰۲۶ به این سه بازار منطقه‌ای اختصاص یابد.

صادرات دوچرخه بخش دیگری از بازار این ابزار ورزش و حمل‌ونقل را تشکیل داده است. تا سال۲۰۱۷، سالی که آخرین آمار جهانی از بازار فروش و صادرات دوچرخه گردآوری شده‌است، میزان فروش از محل صادرات دوچرخه در جهان به ۹/۸میلیارد دلار رسیده‌است. اگرچه این میزان صادرات به نسبت میزان صادرات سال۲۰۱۳ با ۵/۳درصد کاهش مواجه شده‌است، اما میزان صادرات دوچرخه از سال۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷با افزایشی ۵/۰درصدی مواجه شده‌است. براساس این آمار، کشورهای چین، تایوان، هلند، آلمان، کامبوج، پرتغال، مجارستان، ایتالیا، بلژیک، اسپانیا، لهستان، فرانسه، بلغارستان، بریتانیا و اتریش بالاترین سهم از صادرات دوچرخه در جهان را داشته‌اند.

همچنین بیشترین سهم از سود صادرات دوچرخه در جهان به‌ترتیب به کشورهای چین (۱/۳میلیارد دلار) ، تایوان (۳/۱میلیارد دلار)، هلند (۶/۸۰۷میلیون دلار)، آلمان (۳/۶۶۶میلیون دلار) و کامبوج (۲/۴۰۹میلیون دلار) تعلق دارد.

  • بالاترین سرانه دوچرخه در جهان

تعداد دوچرخه‌های موجود در جهان تقریبا۲ برابر تعداد خودروهای درتردد است. در سال‌های اخیر میزان تولید دوچرخه به بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه در سال رسیده‌است. از قرن ۱۹میلادی، دورانی که دوچرخه برای اولین‌بار ابداع شد تا به امروز از این ابزار با هدف‌های متفاوتی استفاده شده‌است: تفریح، کار، مصارف نظامی، نمایش و ورزش. برای مثال آمریکایی‌ها بیشتر با هدف ورزش و سوزاندن کالری دوچرخه‌سواری می‌کنند اما در چین و بسیاری از دیگر کشورها، دوچرخه یکی از شیوه‌های رایج حمل‌ونقل به شمار می‌رود.

درحال حاضر کشورهای هلند، دانمارک، آلمان، سوئد، نروژ، فنلاند، ژاپن، سوئیس، بلژیک و چین بالاترین سرانه دوچرخه را دارا هستند. آمار سرانه دوچرخه و دوچرخه‌سواران در ۵ کشور پردوچرخه جهان از این قرار است:

هلند: هلند را با عنوان کشور دوچرخه‌ها می‌شناسند. ۱/۹۹درصد از جمعیت هلند دوچرخه‌سوارند. ۱۶میلیون و ۶۵۲ نفر جمعیت این کشور مالک ۱۵میلیون و ۵۰۰ دوچرخه هستند. در این کشور ۲۷درصد از تمامی سفرهای شهری و ۲۵درصد از سفرهای کاری توسط دوچرخه انجام می‌شوند. میانگین مسافتی که هر هلندی توسط دوچرخه در روز طی می‌کند ۲.۵کیلومتر است. آمستردام، پایتخت این کشور در میان دیگر شهرهای بزرگ جهان، یکی از دوچرخه‌دوست‌ترین‌ها به شمار می‌رود. این شهر ۴۰۰کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری دارد و تقریبا ۴۰درصد از تمامی ترددهای درون‌شهری آمستردام توسط دوچرخه صورت می‌گیرد. در این کشورتقریبا در ازای هر نفر یک دوچرخه وجود دارد.

دانمارک: باوجود بیش از ۴میلیون و۵۰۰ دوچرخه در دانمارک، ۱۸درصد از تمامی سفرهای شهروندان دانمارکی توسط این وسیله نقلیه انجام می‌شود. متوسط مسافت طی‌شده توسط دوچرخه در روز ۶/۱کیلومتر است. دوچرخه‌سواری در دانمارک گزینه تردد سالم‌تر، ارزان‌تر، دوستدار محیط‌زیست و سریع‌تری نسبت به دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته می‌شود. در کپنهاگ ۳۷درصد از  مردم به‌صورت روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند. حتی تالار اصلی این شهر دوچرخه‌هایی رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. حداکثر سرعت تردد با دوچرخه در این شهر ۱۶کیلومتر بر ساعت و با خودرو ۲۷کیلومتر بر ساعت است.

آلمان: ۹درصد از آلمانی‌ها دوچرخه‌سوارند و به‌طور متوسط روزانه ۹/۰کیلومتر رکاب می‌زنند. دوچرخه‌سواری در تاروپود فرهنگ آلمانی‌ها تنیده شده‌است و به سختی می‌توان یک آلمانی بزرگسال را پیدا کرد که کودکی‌اش با دوچرخه‌سواری سپری نشده باشد و والدین، پدربزرگ و مادربزرگ‌ و فرزندانش همچنان دوچرخه‌سواری نکنند. همین‌ موضوع باعث شده تا رانندگان خودروها نسبت به دوچرخه‌سواران احساس مسئولیت کنند و خود را با شرایط آنها سازگار سازند. در این کشور بیش از ۶۲میلیون دوچرخه در تردد هستند.

سوئد: تقریبا دوسوم از جمعیت این کشور دوچرخه‌سوارند؛  یعنی حدود ۷/۶۳درصد از سوئدی‌ها برای سفرهای شهری از دوچرخه استفاده می‌کنند و متوسط مسافت طی‌شده توسط دوچرخه‌سواران ۷/۰کیلومتر است. دوچرخه در میان خانواده‌های سوئدی به اندازه تلویزیون ضروری است و حتی دوچرخه برای این شهروندان ارزش بیشتری دارد. یک خانواده سوئدی معمولا متناسب با تعداد اعضای خانواده چندین مدل دوچرخه در اختیار دارد از این‌رو آمار دوچرخه در این کشور به بیش از ۶میلیون دستگاه رسیده‌است.

نروژ: حدود ۴درصد از تمامی سفرهای درون این کشور توسط ۳‌میلیون دوچرخه‌ای انجام می‌شود که در این کشور وجود دارد. دزدی دوچرخه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نروژی‌هاست. در سال حدود ۶۰۰هزار دوچرخه از۳میلیون دوچرخه موجود در این کشور به سرقت می‌روند و سارقان حرفه‌ای برای سرقت هر دوچرخه ۱۰تا ۲۰ ثانیه زمان صرف می‌کنند. هر دوچرخه با قیمت ۵ تا ۱۰درصد از قیمت اولیه آن فروخته می‌شود و ۱۰درصد از اموال مسروقه به روسیه و اروپای شرقی فرستاده می‌شوند.

  • تشویق برای رکاب‌زدن

آمستردام را پایتخت دوچرخه‌سواری جهان می‌نامند، بالاترین سرانه دوچرخه در جهان به کشور هلند تعلق دارد، با این‌همه دولت هلند به‌دنبال آن است تا با اجرای طرح‌هایی جدید، افراد بیشتری را به دوچرخه‌سواری تشویق کند. دولت این کشور در قالب طرح ملی کاهش گره‌های ترافیکی، شرکت‌های مختلف هلندی را تشویق می‌کند تا به کارمندانی که با دوچرخه به محل کار خود می‌روند، پاداش نقدی پرداخت کند. مبلغ این پاداش ۱۹سنت در ازای هر کیلومتری است که کارمندان می‌پیمایند. اختصاص بودجه برای خرید دوچرخه از دیگر طرح‌های دولت هلند برای تشویق شهروندان هلندی است.

کپنهاگ شهر دوچرخه‌دوست دیگری است که به واسطه ایجاد شبکه‌ای وسیع از مسیرهای دوچرخه‌سواری، شامل پل‌هایی نوآورانه که بزرگراه‌های دوچرخه‌سواری را در طول شهر ایجاد کرده‌اند، شهروندان خود را به استفاده از دوچرخه تشویق ساخته و در این امر نیز موفق بوده است زیرا درحال حاضر تعداد دوچرخه‌ها در کپنهاگ ۵ برابر تعداد خودروهای این شهر است.

بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ میزان حس امنیت دوچرخه‌سواران این شهر از ۵۳درصد به ۷۶درصد رسید اما شورای شهر کپنهاگ در تلاش است امنیت را تا سال۲۰۲۵ به ۹۰درصد برساند تا افراد بیشتری به رکاب‌زدن گرایش پیدا کنند و شهر از آلودگی‌های کربنی رها شود. در همین راستا، دانمارک از سال۲۰۰۵ تا به امروز بیش از میلیاردها کرون، حدود ۱۵۵میلیون دلار، روی بهبود زیرساختارهای دوچرخه‌سواری خود سرمایه‌گذاری کرده‌است. تا سال۲۰۱۷ این سرمایه‌گذاری به احداث ۹/۳کیلومتر مسیر جدید دوچرخه‌سواری، ۶۰۰کیلومتر مسیر سبز و ۵ مسیر ویژه دوچرخه‌سواری در کپنهاگ منجر  و همچنین ۳۵۰۰پارکینگ ویژه دوچرخه به پارکینگ‌های این شهر افزوده شده‌است.

کشورهای چین و فرانسه نیز در راستای تشویق بیشتر مردم به استفاده از دوچرخه طرح‌هایی را برای بهبود زیرساختارهای دوچرخه‌سواری شهرهای مختلف خود به اجرا گذاشته‌اند. چین در شهر ژیامن مسیر دوچرخه‌سواری هوایی که طولانی‌ترین مسیر مرتفع عبور دوچرخه در جهان به شمار می‌رود، احداث کرده‌است.

  • امن‌ترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری

از آنجا که شهرها معمولا سازگار با تردد خودروها طراحی و ساخته شده‌اند، حفظ امنیت افرادی که ترجیح‌شان برای سفرهای درون‌شهری رکاب‌زدن است، اصلی‌ترین مسئولیت مقامات شهری به شمار می‌رود. ایجاد مسیرهای وسیع و تصویب قانون‌های جدید برای رعایت حقوق دوچرخه‌سواران از اصلی‌ترین راهکارها برای حفظ امنیت این افراد و کاهش احتمال سوانح در شهرهای دوچرخه‌دوست جهان است. این اصول و مقررات معمولا در شهرهایی بیشتر رعایت می‌شوند که جمعیت دوچرخه‌سواران آنها بالاتر است.

از این‌روست که شهرهای کپنهاگ در دانمارک، اوترخت و آمستردام در هلند، استراسبورگ در فرانسه، مالمو در سوئد، انتورپ در بلژیک، توکیو در ژاپن، پورتلند در آمریکا و منوترال در کانادا درحال حاضر سازگارترین و امن‌ترین شهرهای جهان برای دوچرخه‌سواری به شمار می‌روند.

کد خبر 446187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha