مریم سلیمی*: اینفوگرافیک از پیوند دو حوزه اطلاعات و گرافیک حاصل می شود و نوعی نمایشگر بصری اطلاعات است که اطلاعات را به زبانی ساده و قابل فهم به مخاطبان و کاربران انتقال می دهد.

آشنايي با انواع اینفوگرافیک

اینفوگرافیک می کوشد تا حجم بالایی از اطلاعات (ولو پیچیده) را در فضایی محدود، به شکلی جذاب، بصری و ساده منتقل کند.

اینفوگرافیک نوعی محتوای بصری اثرگذار است که به یادسپاری و یادداری اطلاعات را سهولت می بخشد و از این رو، به خصوص در حوزه آموزش و اطلاع رسانی مورد توجه و استفاده است.

این نوع گرافیک با اهداف مختلف و با کارکردها و کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد که از این جمله، اهداف آموزشی، خبری، اطلاع رسانی، تبلیغی و بازاریابی، ارائه هشدار، توصیه، جوابیه، گزارش های مدیریتی و… هستند.

اینفوگرافیک در همه رسانه ها به جز رسانه های صوتی/ سمعی، ورود یافته است (همچون رادیو و پادکست ها). ورود اینفوگرافیک به رسانه های مختلف، اشکال متفاوتی از آن را حاصل کرده است که با شکل گیری رسانه های جدید، اشکال جدیدتری را از آن می توان شاهد بود.

دسته بندی های مختلفی را می‌توان از اینفوگرافیک ارائه کرد که از این جمله، اینفوگرافیک مبتنی بر شیوه نمایش است که برخی از آن ها عبارتند از:

  • اینفوگرافیک ایستا یا ثابت:

در این نوع اینفوگرافیک، کلیه اطلاعات در یک نگاه به صورت یک تصویر واحد و فاقد هرگونه قابلیت تعاملی و یا متحرک، نمایش داده می‌شوند.

  • موشن اینفوگرافیک یا اینفوگرافیک متحرک:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در یک توالی خطی زمانی به صورت متحرک و انیمیشن ارائه می‌شوند.

  • اینفوگرافیک تعاملی یا اینتراکتیو:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در یک بستر گرافیکی (و عموماً فریم به فریم) و مبتنی بر کنش و واکنش بین کاربر و محیط مذکور به نمایش در می‌آید. (آشنایی بیشتر با این نوع اینفوگرافیک در کتاب گرافیک اطلاع رسان ۲ نوشته دکتر آلبرتو کایرو، انتشارات سروش)

  • اینفوگرافیک آنلاین:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات در بستر وب و به طور لحظه ای به مخاطبان و کاربران ارائه می شود. به عنوان مثال: ارائه گرافیکی اخبار لحظه ای انتخابات آمریکا در اعلام نتایج پیروزی هر یک از دو حزب جمهوری خواه و دموکرات مبتنی بر دو رنگ قرمز و آبی به عنوان نماد بر یک نقشه.

  • اینفوگرافیک چندرسانه ای:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به یاری کلیه ابزارها اعم از عکس، فیلم، ویدئو، افکت و… در یک مجموعه واحد گرافیکی به مخاطبان ارائه می شود.

  • اینفوگرافیک دیجیتالی:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات صرفاً با هدف ارائه در بستر دی وی دی، سی دی، فلش و… آماده و ارائه می شود.

  • اینفوگرافیک فیزیکال یا فیزیکی:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به صورت حجمی، سه بعدی و حتی ماکت های فرآیندمدار نشان داده می‌شوند.

  • اینفوگرافیتی:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به صورت دیوار نگاری و در برخی موارد به یاری کلیشه و اسپری کردن بر دیوار نیز ارائه می شود.

  •  اینفوگرافیک نوری و لیزری (هولوگرافی) :

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به یاری نور و یا لیزر به مخاطبان ارائه می شوند.

  • اینفوگرافیک نصبی:

این نوع اینفوگرافیک شامل کلیه آثار اینفوگرافیک ارائه شده در قالب رسانه های نصبی اعم از بیلبورد، پوستر، استند، بنر و… است.

  • تأتو اینفوگرافیک:

این نوع اینفوگرافیک، مبتنی بر تأتو بر روی بدن انسان به عنوان یک رسانه متحرک اجرا می شود. به طور مثال، قهرمان داستان فیلم فرار از زندان به یاری تأتواینفوگرافیک از زندان فرار می کند.

  • ینفوگرافیک تلویزیونی:

این نوع اینفوگرافیک، ویژه پخش در تلویزیون و شبکه های ماهواره ای تهیه و منتشر می شود.

  • اینفوگرافیک وب (اینترنتی) :

این نوع اینفوگرافیک برای انتشار در وب و بر بستر اینترنت تهیه و منتشر می شود. نوع اینترنتی اینفوگرافیک از سال ۲۰۰۵ شکل گرفته است و چنانچه محتوای آن جنبه فوری و خبری به خود گیرد، انتظار می رود، به تدریج منتشر شود.

  • اینفوگرافیک پوشیدنی:

این نوع اینفوگرافیک بر روی البسه و کلیه لوازم همراه انسان، حیوانات و…، قابل ارائه و نمایش است.

  • اینفوگرافیک ویدئویی:

در این نوع اینفوگرافیک، اطلاعات به صورت ویدئویی و با روش ها و شیوه های متعددی تولید می شود.

  • بازی اینفوگرافیک:

همچنین می توان از بازی هایی یاد کرد که مبتنی بر اینفوگرافیک شکل گرفته اند و اطلاعات در ساختاری بازی مانند و تعاملی به مخاطبان ارائه می شوند. از این نمونه، می توان به نمونه معرفی خودروهای فولکس واگن اشاره کرد.

  • اینفوگرافیک واقعیت افزوده و فضای مجازی:

اینفوگرافیک هایی را نیز می توان یاد کرد که به یاری و کمک واقعیت افزوده شکل می گیرند یا در بستر واقعیت مجازی قابل ارائه به مخاطبان هستند.

  • اینفوگرافیک مبتنی بر عکس یا اینفوگرافیک عکاسی:

اینفوگرافیک هایی که از عکاسی ویژه همین حوزه بهره می گیرد تا انتقال بهتری از اطلاعات داشته باشد، شکلی از اینفوگرافیک را صورت داده که از آن با نام های مختلفی یاد می شود از این جمله اینفوگرافیک عکاسی است.

اینفوگرافیک همچنین مبتنی بر تأکید عناصر، به دو نوع متن محور و تصویرمحور نیز تقسیم می‌شود که از گروه متن محور، تایم لاین‌ها، جداول، فلوچارت ها و… را می شناسیم. از دیگر دسته بندی‌ها از اینفوگرافیک، نوع فوری و غیرفوری آن است.

نگاهی به دسته بندی های اینفوگرافیک در جشنواره ها و مسابقات بین المللی، حکایت از انواع دیگری از اینفوگرافیک دارد که بحث در خصوص آن ها خارج از این مجال است.

* مریم سلیمی مولف و مدرس اینفوگرافیک و نیوزگرافیک

کد خبر 446186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha