جلسه چهاردهم دادگاه بانک سرمایه به محاکمه یکی دیگر از اعضای هیأت‌مدیره سابق این بانک گذشت.

متهم

یک سهامدار بدهکار بزرگ این بانک نیز به جلسه دادگاه نیامد. رسول قهرمانی، نماینده دادستان در ابتدای جلسه دادگاه به ریاست قاضی اسدالله مسعودی‌مقام گفت: به‌عنوان مقدمه باید بگویم هیأت‌مدیره بانک یک مرجع بالا و تخصصی در بانک است و اعضای این مجموعه باید کاملا متخصص باشند. در سال۸۹ بانک مرکزی یک دستورالعملی صادر کرده و به بانک‌ها ازجمله بانک سرمایه نیز ابلاغ می‌کند که در این دستورالعمل بیان شده مدیرعامل چه شرایطی دارد و اعضای هیأت‌مدیره نیز چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند.

قهرمانی در عین حال تصریح کرد: آقای هادی به‌عنوان عضو هیأت‌مدیره فاقد صلاحیت در حوزه بانکی بود. البته آقای کاظمی هم صلاحیت نداشت. من در اینجا از معاون وقت نظارتی بانک مرکزی سؤال می‌پرسم آیا به این دستورالعمل باید عمل می‌شد و یا صرفا جنبه ویترینی داشته است؟

  • خط‌ونشان سهامداران برای هیأت مدیره

او با اشاره به حضور ۲سهامدار عمده بانک سرمایه در جلسات هیأت‌مدیره گفت: ۲ سهامدار عمده بانک یکی آقای شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در جلسات می‌نشست و می‌گفت شرکت به من تعلق دارد و آقای ریخته‌گران به‌عنوان سهامدار بانک در جلسه هیأت‌مدیره با وکیل حاضر می‌شدند و امر و نهی و دعوا می‌کرد. قهرمانی با اشاره به یکی از قراردادهای بانک سرمایه برای تسویه دیون ریخته‌گران به بانک تجارت گفت:

در شرایطی تفاهمنامه اجرا شده که شما از اقدامات ریخته‌گران در بانک مطلع شده بودید و ۱۷۰میلیارد تومان قبلی نیز مشکوک‌الوصول بوده، اما چطور در شهریور۹۵ با وجود اقدامات ریخته‌گران و کسی که ده‌ها کلاه گشاد سر بانک گذاشته تفاهمنامه را امضا کردید؟ به گفته او «پس از تفاهمنامه با ریخته‌گران درخصوص تسویه دیون ریخته‌گران - ۲۰میلیارد نقدی و ۲۶۰میلیارد تومان به‌صورت ملک - آقای ریخته‌گران به دادسرا احضار شد و نیامد و مهلت قانونی نیز منقضی شده و دستور جلب وی صادر خواهد شد.

در ادامه جلسه دادگاه بهمن خادم عضو وقت هیأت‌مدیره بانک سرمایه به جایگاه متهمان آمد. اتهام او مشارکت در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق ۱۱فقره خیانت در امانت عنوان شده بود. این متهم با بیان اینکه هیچ مصوبه‌ای مبنی بر تهاتر املاک خارج از چارچوب امضا نکرده، درباره حقوق کلان پرداختی به‌خودش نیز گفت: من در تمام طول مدت خدمتم حتی دسته چک هم نداشتم، درخصوص میزان حقوقی که آقای قهرمانی گفت کل حقوقی که من از بانک گرفتم ۳۳۰ میلیون و ۶۰۰هزار تومان بود که ۲۵۰میلیون تومان از حقوق خود را برگرداندم.

متهم خادم گفت: اعضای هیأت‌مدیره با نقشی که در حضور سهامدار عمده داشتند این حقیر را به‌عنوان مدیرعامل معرفی کردند که بانک مرکزی نامه زد و مرا برای مدیرعاملی دعوت کرد و یک روز مرا در دفتر آقای حیدری خواستند و گفتند که شما انصراف بده و بناست که دکتر خانی را مدیرعامل کنیم، اما من قبول نکردم و مصاحبه نیز انجام نشد که ۲ روز بعد حکم آقای خانی به‌عنوان مدیرعامل آمد. وی درخصوص نحوه حضور خود در بانک سرمایه اظهار کرد: بعد از بازنشستگی از بانک ملی، به بانک سرمایه رفتم. پس از ۲ هفته از حضورم در بانک صورت‌های مالی بانک را نگاه کردم و دیدم که آشفتگی بسیار زیادی در خزانه وجود دارد و به بانک‌های مختلف بدهی زیادی دارد.

کد خبر 446182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha