سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

مدیریت پسماند در ارومیه نه تنها در گذشته که امروز هم معنایی برای شهروندان ندارد و روزانه ده‌ها میلیارد تومان تنها به دلیل ناآگاهی و بی‌تدبیری شهروندان در تفکیک زباله از منزل هزینه می‌شود.

هزینه هنگفت مدیریت نشدن پسماند

به گزارش همشهری، مدیریت پسماند و تفکیک زباله ۲ مسأله جدانشدنی از فرهنگ یک شهر است و ارومیه همه مشکلات مدیریت و دفن پسماند را با هم دارد. این شهر با تولید روزانه ۶۰۰ تن زباله با معضلات زیادی روبه‌رو است. میزان تولید زباله در آذربایجان غربی به‌ویژه ارومیه ۵/۲ برابر استانداردهای جهانی است و تنها یک تن از زباله تولید شده در منازل این شهر از مبدأ تفکیک می‌شوند. هرچند نمی‌توان این معضل شهری را تنها به شهر ارومیه منوط کرد و بسیاری از شهرهای بزرگ کشورمان هم در تولید روزانه زباله و مدیریت پسماند با مشکلات متعددی مواجه هستند. به همین دلیل برای این‌که شهروندان بتوانند به‌درستی از این موضوع آگاهی داشته باشند باید بستر مناسب برای آموزش خصوصاً از سنین کم و در مدارس به وجود بیاید.

  • آموزش تفکیک زباله به کودکان

یکی از شهروندان ارومیه با اشاره به تفکیک زباله خشک از تر می‌گوید: اگر مردم قبل از این‌که زباله‌های خود را به مخازن زباله منتقل کنند، تفکیک زباله‌ها صورت گیرد، هم از تفکیک غیرمجاز جلوگیری می‌شود و هم این‌که زباله بیشتری برای بازیافت در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار می‌گیرد. «علیرضا محمدی» با بیان این‌که این موضوع باید فرهنگ‌سازی شود، عنوان می‌کند: تفکیک از مبدأ باید به یک فرهنگ و عادت برای افراد تبدیل شود و برای این کار باید زمینه‌ها و بسترهای مناسب آموزشی فراهم باشد که افراد برای این کار ترغیب شوند. محمدی می‌افزاید: مهارت‌آموزی باید از سنین پایین شروع شود تا در هنگام رشد و تکامل افراد این عادات نیز رشد کنند و در سنین بالاتر بهتر ‌بتوانند در این موضوع نقش داشته باشند.

  • همراهی ارومیه‌ای‌ها در تفکیک زباله 

«امیر جلیل‌زاده» یکی از شهروندان ارومیه‌ای هم درباره تفکیک زباله در منزل می‌گوید: خانواده ما از ۲ سال گذشته تاکنون که خودروهای مربوط به زباله‌های قابل بازیافت سازمان پسماند در محلات حاضر می‌شدند کیسه‌های تفکیک را از آنها دریافت می‌کردند و در زمان‌های تعیین شده به آنها تحویل می‌دهند. این اقدام باعث مخلوط نشدن همه زباله‌ها و کمک به توسعه شهر است. جلیل‌زاده از دیگر شهروندان ارومیه‌ای خواست در این اقدام فرهنگساز کمک حال سازمان پسماند شهری باشند.

«محمدمهدی قلی‌پور» دیگر شهروند ارومیه‌ای هم می‌گوید: تفکیک زباله باعث می‌شود مشکلات مربوط به دفن زباله تا حدود زیادی بهبود یابد و زباله‌هایی که در طبیعت تجزیه نمی‌شوند از جمله مواد پلاستیکی با بازیافت دوباره به چرخه تولید بازگردند. همچنین درآمدزایی برای شهرداری‌ها با استفاده از درآمد فروش زباله‌های بازیافتی یا تولید محصولات جدید با استفاده از این مواد از دیگر مزایای بازیافت زباله است.

  • نواقص اجرای طرح

البته در میان همه کسانی که تأکید بر همراهی با سازمان پسماند شهری برای انجام این برنامه دارند، برخی شهروندان دیگر هم از نبود زیرساخت انتقاد می‌کنند. «سعیده مهری» می‌گوید: شهرداری‌ها و نهادهای مسئول درباره بازیافت زباله اقدام خاصی انجام نداده‌اند و این برای بسیاری از شهروندان جای سوال دارد. در کشورهای پیشرفته درآمدهای کلانی از طریق فروش زباله‌های بازیافتی و تفکیک شده کسب می‌شود، اما چنین چیزی در کشور ما و حتی استان هم وجود ندارد که خودش یکی نواقص اجرای مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدأ است.  

  • ایجاد ایستگاه‌های تفکیک زباله در میدان‌های  شهری

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ارومیه نیز عنوان می‌کند: سرانه تولید زباله در دنیا ۴۰۰ گرم است و این سرانه در ارومیه ۷۱۰ گرم و در سطح کشوری ۷۰۰ گرم برای هر نفر است. «مختار خانی» می‌افزاید: روزانه ۸۰۰ تن زباله در ارومیه تولید می‌شود که ۶۰۰ تن این زباله‌ها فقط در ارومیه و بقیه در ۱۲۰ روستای این شهرستان تولید می‌شود. وی با بیان این‌که سرانه تولید زباله در روستاها ۳۴۰ گرم است، اظهار می‌کند: یک ایستگاه جمع‌آوری زباله شهری و ۷ ایستگاه روستایی در ارومیه وجود دارد.

خانی با اشاره به وجود ۲ ایستگاه میانی جمع‌آوری زباله در باغ رضوان و جنب کوه الله‌اکبر ارومیه عنوان می‌کند: زباله‌های این ایستگاه‌ها پس از جمع‌آوری با ماشین‌های کوچک به سایت نازلو منتقل می‌شود. تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد زباله تولیدی در ارومیه در مبدأ تفکیک می‌شود و در حقیقت تفکیک در مقصد وجود ندارد. به همین دلیل ایستگاه‌های تفکیک زباله در همه میادین شهری ایجاد شده است و از شهروندان درخواست می‌شود نسبت به تفکیک از مبدأ دقت و توجه لازم را داشته باشند.

  • بازیافت؛ کلید رهایی از معضل پسماند

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه با اشاره به تولید روزانه ۶۰۰ تن زباله در ارومیه اظهار می‌کند: از این میزان تنها یک تن پسماند در منازل این شهر تفکیک می‌شود و میزان تفکیک از مبدأ در این شهر، بسیار کمتر از یک درصد است که باید با همراهی شهروندان افزایش یابد. «احد یوسفی» با تأکید بر این‌که درصددیم با فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از منزل، میزان پسماند تفکیکی را به ۵۰ تن در روز برسانیم می‌گوید: روزانه ۶۰۰ تن زباله در شهر ارومیه توسط ۸۸۰ نفر از پاکبانان و ۱۳۷ دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین به صورت شبانه‌روزی جمع‌آوری، انتقال، دفن و ساماندهی می‌شود.

یوسفی با اشاره به هزینه بالای مدیریت زباله‌های تولیدی بیان می‌کند: ماهیانه برای جمع‌آوری، حمل، انتقال، تفکیک و دفن بهداشتی این حجم از زباله در محل دفن(سایت نازلو) ۶ میلیارد تومان هزینه می‌شود. این مسئول به برنامه‌های فرهنگی سازمان برای فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدأ اشاره و اظهار می‌کند: اصلی‌ترین دغدغه این سازمان، مدیریت پسماند و تفکیک صحیح زباله‌ها و فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدأ است. به همین دلیل مشارکت شهروندان در این حوزه ضروری است و خانواده‌ها باید برای تحقق اهداف این طرح، اهتمام بیشتری داشته باشند.

بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع، نخستین جشنواره نقاشی در این شهر با موضوع تفکیک زباله و پسماند در پارک ائللرباغی برگزار شد. رئیس سازمان مدیریت پسماند شهری ارومیه با بیان این‌که کاهش تولید زباله با همکاری شهروندان ممکن می‌شود می‌افزاید: با برنامه‌ریزی‌های لازم و مناسب توسط خانواده‌ها خصوصاً بانوان در فرهنگ‌سازی تفکیک از مبدأ و مدیریت زباله‌های‌تر و خشک علاوه بر کاهش تولید زباله هزینه‌های شهری نیز کمتر می‌شود.

یوسفی با اشاره به فرسودگی ناوگان سازمان مدیریت پسماند ارومیه هم می‌گوید: برای داشتن شهری پاک و جلوگیری از انباشت زباله در مخازن شهری باید از این ماشین آلات استفاده شود، اما با کاهش هزینه‌های شست‌وشو و جمع‌آوری زباله با تفکیک زباله‌های خشک و تر می‌توان برای نوسازی این ناوگان اقدام کرد.

  • عواید تفکیک زباله برای شهروندان ارومیه‌ای

تفکیک زباله از منزل منجر به کاهش حجم زباله‌ها می‌شود و تاثیر بسزایی در حفظ محیط زیست دارد و ارزش افزوده‌ای که از تفکیک زباله به دست می‌آید در بلندمدت ارزش اقتصادی زیادی برای شهر خواهد داشت. در بازیافت زباله کمک‌های مردمی حرف اول را می‌زند و تفکیک زباله باید از منازل شروع شود، اما عملی کردن چنین برنامه‌هایی به آموزش‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارد که باید افراد از آن آگاهی داشته باشند. مهارت‌آموزی تفکیک زباله و درک ارزش آن از سنین پایین و در واقع کودکی افراد باید مورد توجه قرار گیرد. باید با روش‌های مختلف این عمل را به یک عادت در افراد تبدیل کنیم، چراکه فراهم کردن زمینه و اشتیاق یکی از عواملی است که می‌تواند شهروندان یک شهر خصوصا کودکان را به این کار ترغیب کند. با نگاهی به فواید بازیافت زباله می‌توان دریافت که اگر هر شهروند خود را مسئول جداسازی و تفکیک زباله در منزل قرار دهد و برای هر نوع زباله سطل جداگانه‌ای متناسب با فضایی که در اختیار دارد در نظر بگیرد کار بازیافت زباله از سوی سازمان پسماند راحت‌تر می‌شود و عواید این تفکیک به شهروندان ارومیه‌ای برمی‌گردد.

  • تولید کود و انرژی از پسماندهای شهری 

شهردار ارومیه با اشاره به آغاز عملیات اجرایی کارخانه تولید کود کمپوست در آینده‌ای نزدیک خبر می‌دهد و می‌گوید: در تابستان امسال کارخانه تولید کود کمپوست کلنگ‌زنی می‌شود تا این پروژه وارد فاز اجرایی شود. «محمد حضرت‌پور» با اشاره به احداث کارخانه تولید انرژی از پسماندهای شهری عنوان می‌کند: این یکی از مطالبه‌های اصلی مدیریت شهری ارومیه است و احداث این کارخانه در دستور کار قرار دارد. با یک سرمایه‌گذار در مرحله عقد قرارداد بودیم، اما به دلیل کاهش قیمت خرید برق از انرژی‌های پاک دولت، این سرمایه‌گذار به دلیل متضرر شدن حاضر به ادامه سرمایه‌گذاری نشد و ما همچنان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای احداث کارخانه تولید انرژی از پسماندهای شهری هستیم. برای تولید انرژی از پسماندهای شهری، به کمک و حمایت دولت نیاز داریم.

کد خبر 446165

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha