همشهری آنلاین: یازدهمین دوره از «حراج تهران» که به معرفی هنر کلاسیک و مدرن ایران اختصاص دارد، مجموعه‌ای از آثار هنرمندان شناخته‌شده مکتب سقاخانه را چکش خواهد زد.

تجسمي

به گزارش ایسنا، در یازدهمین دوره حراج تهران که به عرضه آثار «هنر کلاسیک و مدرن ایران» اختصاص دارد، ۱۱ اثر از هفت هنرمند مکتب سقاخانه شامل حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی، منصور قندریز، صادق تبریزی، ناصر اویسی، ژازه تباتبایی و پرویز کلانتری چکش می‌خورد که البته برخی از این آثار در این مکتب جا نمی‌گیرند.

از حسین زنده‌رودی یک اثر در این حراج ارائه شده است. این اثر با عنوان «سین+لام» با تکنیک رنگ و روغن روی بوم که در سال ۱۳۴۹ خلق شده و متعلق به مجموعه خصوصی است که قیمت کمینه و بیشینه آن ۲ تا ۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

در این اثر او با الهام از شیوه سیاه مشق‌نویسان دوره قاجار تمام فضای بوم را با نگارش حروف پُر کرده و از این جهت کارش یادآور حبسیه نویسی‌های عمادالکتاب است.

در سال ۱۳۴۹ مجموعه‌ای از آثار زنده‌رودی در مرکز بین‌المللی پژوهش زیباشناختی تورین ایتالیا به نمایش درآمد و جایزه «تاج طلا» را از این مرکز دریافت کرد. پس از این جایزه، دو نمایشگاه در همین سال از آثار زنده‌رودی در گالری استدلر پاریس و انجمن ایران و آمریکا در تهران برگزار شد که اثر «سین + لام» متعلق به همین دوره است.

پرویز تناولی از دیگر پیشگامان مکتب سقاخانه نیز دو اثر روی میز یازدهمین حراج «کلاسیک و مدرن» ایران دارد.

مجسمه «سرشاعر»، مربوط به سال ۱۳۹۰ که نسخه شماره یک از تعداد سه نسخه آن در این حراج با قیمت کمینه و بیشینه ۳ تا ۴ میلیارد تومان چکش می‌خورد.

این اثر متعلق به مجموعه‌ای است که آبان ماه ۹۳ در نمایشگاهی با عنوان «شاعر» به نمایش درآمد.

تناولی سال‌ها فیگورهای انتزاعی متفاوتی را با نام «فرهاد» یا «شاعر» خلق کرده که ریشه در ادبیات عرفانی ایران دارند.

اثر دیگر تناولی به مجموعه «هیچ» تعلق دارد که نسخه شماره ۲ از تعداد ۶ نسخه این اثر در یازدهمین حراج «کلاسیک و مدرن» عرضه می‌شود. «هیچ» در طول چهار دهه اخیر در آثار تناولی به فرمی منحصر به فرد تبدیل شده است.

این مجسمه برنزی با خط نستعلیق طراحی شده است. خطی کاملاً ایرانی که در طول سده‌ها صرفاً برای نگارش متون فارسی، اشعار تغزلی و عرفانی به کار گرفته شده است.

منبع الهام تناولی در اثر حاضر اسطوره‌ها و ادبیات تغزلی ایران است. او مفاهیم عمیق این مجسمه را در اشعار سنایی، حافظ، مولانا و خیام جست‌وجو کرده است.

سال خلق این نسخه از مجسمه «هیچ»، ۱۳۸۴ است و با قیمت کمینه و بیشینه ۱، ۵ تا ۲ میلیارد تومان روی میز حراج می‌رود.

از منصور قندریز دیگر هنرمند مکتب سقاخانه، یک اثر دو لته‌ای بدون عنوان از مجموعه چاپ‌های لینولئوم مربوط به سال ۱۳۴۲ در این حراج عرضه می‌شود که متعلق به مجموعه خصوصی خانواده هنرمند است.

لته راست، اصل کلیشه لینولئوم و لته چپ به صورت چاپ لینولئوم روی کاغذ کار شده است. مجموعه چاپ‌های لینولئوم قندریز از شناخته‌شده‌ترین آثار این هنرمند است.

اگر هنرمندان جنبش سقاخانه سنت تصویری عصر قاجار را به عنوان آخرین طلیعه هنر ایرانی برگزیدند، قندریز ادوار کهن تاریخ را به مثابه نخستین درخشش هنر ایرانی انتخاب کرد.

اثر دو لته‌ای منصور قندریز با قیمت پیشنهادی کمینه و بیشینه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان چکش خواهد خورد.

از صادق تبریزی نیز دو اثر در «حراج تهران» چکش می‌خورد که اثر نخست از آثار متاخر تبریزی است و در سال ۱۳۸۷ با تکنیک اکریلیک روی بوم خلق شده و متعلق به یک مجموعه معتبر است. قیمت این اثر بدون عنوان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان تخمین زده شده است.

اثر دیگر تبریزی در این حراج نیز که به یک مجموعه معتبر تعلق دارد، بدون عنوان بوده و با تکنیک ترکیب مواد روی کاغذ چسبانده شده روی بوم کار شده است. تبریزی این اثر را در سال ۱۳۷۰ خلق کرده و قیمت کارشناسی که برای آن در نظر گرفته شده ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان است.

صادق تبریزی نقاش داستان‌های عاشقانه و مضامین رمانتیک با الهام از سنت نقاشی ایرانی است که بیانی مدرنیستی را در کار خود اصل و اساس قرار داد. دومین اثر تبریزی در این حراج، لحظه وصل دو دلداده را نمایش می‌دهد.  
ناصر اویسی در یازدهمین حراج تهران با اثری با عنوان «سواران را چه شد» حضور دارد.

نقش‌مایه اسب از جمله نمادهای مهم در آثار این هنرمند است. زنان زیباروی برگرفته از خورشید خانم ایرانی و اسب‌های نیرومند در حال حرکت با رنگ‌های درخشان از موضوعات اصلی کارهای این هنرمند به شمار می‌آیند.

تابلو «سواران را چه شد» با تکنیک رنگ و روغن و ورق طلا روی بوم کار شده و قیمت کمینه و بیشینه آن ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

همچنین ژازه تباتبایی، هنرمند فقید نقاش و مجسمه‌ساز، سه اثر در یازدهمین حراج تهران دارد که شامل دو مجسمه و یک تابلو نقاشی است.

اولین اثر او در این حراج، یک مجسمه تک نسخه مربوط به دهه ۱۳۴۰ است. این اثر یکی از بزرگترین آثاری است که از مجسمه‌های تباتبایی در مارکت هنر عرضه شده است. این اثر از سوی دیگر اهمیت فراوانی در میان آثار این هنرمند دارد چرا که تصویری کامل با همه جزئیات در چهره و اندام فیگور انسانی دارد که در کمتر اثری از ژازه چنین جزئیاتی قابل ملاحظه است.

این مجسمه متعلق به یک مجموعه معتبر است و یک میلیارد تا ۱، ۵ میلیارد تومان قیمت کمینه و بیشینه این اثر تخمین زده شده است.

تابلو نقاشی ژازه تباتبایی نیز بدون عنوان و مربوط به دهه ۱۳۴۰ است که نوعی نقاشی واقع‌گرای مفهومی در میان آثار ژازه تباتبایی محسوب می‌شود. این اثر مرمت شده و متعلق به یک مجموعه معتبر است.

در این اثر، نقاش با درکی عمیق از زیبایی شناسی موجود در نگارگری ایرانی، مدرنیته را به سنت پیوند زده است. او در این اثر بخشی از فرهنگ توده و آداب و رسوم سرزمینش را تصویر کرده است. این تابلو ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

مجسمه دیگری که از ژازه تباتبایی در این حراج چکش خواهد خورد، مجسمه‌ای آهنی، بدون عنوان و تک نسخه‌ای مربوط به دهه ۱۳۴۰ است.

این اثر فیگوری بادبزن در دست که با دهان و چشمانی گرد تصویر شده جمعی از تضادها را به نمایش می‌گذارد. این اثر متعلق به مجموعه معتبر است و قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

از پرویز کلانتری، هنرمند فقید نقاش یک تابلو نقاشی از مجموعه آثار کاهگلی او در یازدهمین دوره از «حراج تهران» چکش می‌خورد.

دوره نقاشی‌های کاهگلی کلانتری تقریباً از سال ۱۳۵۳ آغاز شد و تا پایان حیاتش ادامه یافت. او خود را نقاش مناظر خاک آلود ایران می‌نامید. کلانتری، سنت‌ها و فضاهای معماری ایرانی را تصویر می‌کرد و قصه‌گوی خاطرات گذشته بود.

کلانتری در این اثر نیز تصویری از یک گرمابه روستایی ارائه کرده و با نوشتن عنوان گرمابه بر سوژه نقاشی‌اش تاکید کرده است.

تابلو نقاشی پرویز کلانتری بدون عنوان و متعلق به یک مجموعه معتبر است که با تکنیک رنگ و روغن و کاهگل روی بوم در سال ۱۳۹۳ خلق شده است. قیمت کمینه و بیشینه این اثر ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است.

کد خبر 446118

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha