با وجود گسترش آپارتمان‌نشینی در جنوب تهران، متأسفانه هنوز فرهنگ آپارتمان‌نشینی در بین برخی افراد به‌صورت صحیح رواج پیدا نکرده است و این افراد به ضرب‌المثل «چهاردیواری، اختیاری» اعتقاد دارند.

آپارتمان نشینی

مشکلات زندگی آپارتمانی را می‌توان به تبعیت چنین خانواده‌هایی از زندگی سنتی خود در خانه‌های حیاط‌دار مشاهده کرد که به حقوق همسایه دیوار به دیوار یا همسایه طبقه پایین یا بالایی خود بی‌توجهی می‌کنند.

  • وضع قوانین آپارتمان‌نشینی

مسئولان برای حل مشکلات موجود، اقدام به وضع قوانینی با عنوان «قانون تملک آپارتمان‌ها» کرده‌اند تا آپارتمان‌نشین‌ها با رعایت آنها، زندگی مسالمت‌آمیزی در کنار هم داشته باشند. با توجه به محدودیت‌های زندگی آپارتمان‌نشینی، ابتدا باید رعایت حقوق دیگران مهم شمرده شود و دیگر اینکه، منتظر رعایت حقوق و قوانین از سوی دیگران نباشیم و خودمان برای رعایت این قوانین دست به کار شویم تا دیگران نیز به حقوق ما احترام بگذارند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، مشکلات آپارتمان‌نشینی و اختلاف میان همسایه‌ها، در نتیجه نادیده گرفتن این ۲ نکته اساسی است که به وجود می‌آید.

  • مشکلات رایج در آپارتمان‌نشینی

توافق نداشتن ساکنان در نحوه استفاده از مشاع‌ها، وجود سلیقه‌های گوناگون، فرهنگ‌ها و اختلاف محسوس اجتماعی میان ساکنان، نبود ضوابط و مقررات مدرن برای طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها و بی‌توجهی ساکنان به حقوق همسایه‌ها و الزام نداشتن آنها به جبران خسارت‌های احتمالی، بخشی از مشکلات رایج در آپارتمان‌هاست.

  • چاره کار چیست؟

اعضای هیئت‌مدیره مجتمع‌های مسکونی برای آگاه‌سازی ساکنان آپارتمان‌ها از قوانین سکونت جمعی می‌توانند نشست‌های مشترک ماهانه میان اهالی ساختمان برگزار کنند و همسایگان را برای رعایت هرچه بیشتر قوانین آپارتمان‌نشینی و حقوق سایر همسایگان توجیه کنند، اما در این بین نقش سایر دستگاه‌های خدماتی و اجتماعی شهر مانند شهرداری‌ها نباید نادیده گرفته شود. شهرداری‌ها باید برای ارتقای سطح آگاهی شهروندان، درباره موضوع قوانین و فرهنگ آپارتمان‌نشینی بروشورهای آموزشی توزیع یا نشست‌هایی در فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، سراهای محله و... با حضور شهروندان برگزار کنند.

  • چطور همسایه خوبی شویم؟

با رعایت برخی نکات می‌توان همسایه‌ خوبی برای دیگران بود و به این طریق فرهنگ آپارتمان‌نشینی را گسترش داد. به‌عنوان مثال، با دیگران دوستانه رفتار کنیم. قدردان همسایه‌هایی باشیم که با ما احوالپرسی دارند و به ما لبخند می‌زنند. به حریم خصوصی همسایه‌ها احترام بگذاریم. در جلسات ساختمان شرکت کنیم و تابلو اعلانات و ورودی خانه را چک کنیم. هنگام ورود و خروج، سروصدا ایجاد نکنیم و موقع راه‌رفتن در راه‌پله‌ها از پا کوبیدن بپرهیزیم؛ به‌خصوص صبح‌ زود و ساعات پایانی شب. به بچه‌هایمان اجازه‌ ندهیم در راهروی ساختمان بازی کنند یا بدوند. اگر دیدیم چند شب چراغ‌ خانه‌شان روشن نیست، سراغی از آنها بگیریم و حالشان را بپرسیم.

کد خبر 446103

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha