همشهری آنلاین: مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با بیان این‌ که در هر شبانه‌روز هفت تن زباله عفونی و ۱۰ تن زباله بیمارستانی در اهواز تولید می‌شود، گفت: سرانه تولید زباله در اهواز بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.

سرانه تولید زباله در اهواز بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است

به گزارش ایسنا، محمدرضا قنواتی در جلسه کارگروه پسماند که یکشنبه، ۹ تیر با حضور هیأت نمایندگان اتحادیه اروپا در حوزه محیط زیست، در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: سرانه جهانی تولید زباله، روزانه ۳۰۰ گرم است در حالی که این رقم در اهواز ۷۰۰ گرم یعنی بیش از ۲.۵ برابر استاندارد جهانی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز گفت: ۶۹ درصد زباله‌ها در اهواز، تر و ۳۱ درصد آن خشک است. همچنین تولید زباله در اهواز روزانه ۷۷۰ تن است که با زباله تولیدی در شهرهای اطراف، به ۹۵۰ تن در روز می‌رسد.
قنواتی افزود: همچنین در هر شبانه‌روز هفت تن زباله عفونی و ۱۰ تن زباله بیمارستانی در اهواز تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از ۷۷۰ تن زباله تولیدی در شهر اهواز، یک درصد آن در کارخانه پردازش با ۱۱۰ کارگر پردازش می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: روزانه مساحتی به وسعت ۹ میلیون مترمربع در اهواز رفت و روب می‌شود. همچنین روزانه توسط ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات کار حمل زباله انجام می‌شود. حمل زباله و رفت و روب توسط ۲ هزار و ۶۹۷ نفر انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: ۲۰۰ دستگاه ماشین حمل پسماند اهواز، به سامانه جی‌پی‌اس مجهز هستند. این سامانه حرکت ماشین در طول مسیر و در سطح منطقه و حرکت در معابر محله را هم نشان می‌دهد.

قنواتی با اشاره چالش‌های این سازمان، تصریح کرد: دو چالشی که در اهواز وجود دارد مواد زیرسرندی و مواد ریجکت (مواد آلی و ریجکت) هستند. اکنون در برخی شهرهای کشور کارخانه زباله‌سوز ۲۰۰ تنی وجود دارد و ما هم می‌توانیم با هزینه کمی مانند این کارخانجات را داشته باشیم اما عمده گرفتاری ما در خصوص مواد ریجکت (۳۰۰ تنی) است. عمده آتش‌سوزی ما ناشی از زباله‌های ریجکت است زیرا دفع زباله را با مشکل مواجه کرده است. یکی دیگر از مشکلات، بحث تأمین اعتبار است که برای احداث هر سلول زباله باید ۷ میلیارد تومان هزینه شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در سال ۹۷ در حوزه پسماند، گفت: انتخاب پیمانکار جدید برای کارخانه تفکیک از مبدا، بازسازی کارخانه، ارتقای ۲ متری ارتفاع سلول مهندسی، انتخاب پیمانکار جمع‌آوری مکانیزه زباله، انجام مقدمات اجرای طرح تفکیک از مبدا، انتخاب پیمانکار و برنامه‌ریزی برای این طرح از اقدامات انجام شده هستند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز با اشاره به برنامه‌های سال جاری گفت: احداث ساختمان اداری در سایت دفن زباله صفیره و اجرای پایش تصویری و نصب دوربین برخی از اقدامات پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۸ هستند که برخی از این برنامه‌ها در حال اجرا است.

وی عنوان کرد: پروژه‌هایی با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شده که شامل ۱۴ بسته سرمایه‌گذاری با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان است. احداث شهرک بازیافت تولید کمپوست برای پسماندهای اهواز، احداث سایت بازیافت پلاستیک، احداث سایت بازیافت قطعات الکترونیکی و احداث سایت بازیافت آلومینیوم برخی از این پروژه‌ها هستند که توجیه اقتصادی دارند.

قنواتی ادامه داد: در بحث پسماند، ۱۵ مورد فرصت سرمایه‌گذاری در اهواز وجود دارد که احداث نیروگاه برق، استحصال گاز متان برای تولید برق، بازیافت نخاله ساختمانی و احداث شهرک بازیافت با هدف ساماندهی ۲۵۰ انبار ضایعاتی شناسایی شده برخی از این موارد هستند.

کد خبر 446046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha