همشهری‌آنلاین: زنان در حالی ۴۹ درصد جامعه ایرانی را به خود اختصاص می‌دهند که باوجود سهم ۶۰ درصدی این قشر در آموزش عالی کشور، متاسفانه سهم چندانی در نظام مدیریتی و انتخاباتی کشور ندارند.

حضور زنان در حاكميت

به گزارش شهرنوشت به نقل از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، بررسی آماری حضور زنان در نهادهای انتخابی کشور به عنوان مدیر یا نماینده نشان می‌دهد که جز در موارد معدودی، مانند انتخابات شوراهای شهر در سیستان و بلوچستان، زنان سهم بسیار ناچیزی را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس این آمار، در ده دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، حدود ۲۸۰۰ نفر به عنوان نماینده مردم راهی پارلمان شدند اما از این میان تنها ۵۷ زن به عنوان نماینده مردم توانسته‌اند بر کرسی‌های مجلس تکیه بزنند. در مجالس اول تا سوم تنها ۴ زن به طور ثابت نماینده مجلس بودند و در بهترین حالت نیز در مجلس دهم ۱۷ زن توانستند رای اعتماد مردم را کسب کنند.

از ۲۱۶ نفر که از آغاز جمهوری اسلامی ایران به عنوان وزیر انتخاب شده و در جلسات هیات دولت حاضر بودند، تنها مرضیه وحید دستجردی موفق به کسب عنوان وزارت برای اولین و آخرین بار در تاریخ جمهوری اسلامی شد.

از ۹۷ نفری نیز که در پنج دوره شورای اسلامی شهر تهران، به ساختمان خیابان بهشت آمده‌اند نیز فقط ۱۸ نفرشان زن بودند. این در حالی است که میزان فعالیت اجتماعی، اشتغال و تحصیل زنان در پایتخت بسیار بالاتر از شهرهای دیگر کشور است.

اما انتخابات شورایاری‌ها، به عنوان خردترین نظام مشارکت محلی در کشور، حکایت عجیب‌تری دارد. از ۲ هزار و ۴۶۴ عضو شورایاری محلات تهران در دوره قبلی، فقط ۲۹۶ نفر زن بودند و مابقی کرسی‌ها به مردان رسیده است. این در شرایطی است که به طور سنتی، حضور و بروز زنان در سطح محلات، بسیار بیشتر از مردان است و زنان به طور سنتی، بیشتر از مردان در محل حضور دارند و به مشکلات آن واقف هستند اما باوجود این آگاهی، علاقه کمتری به مشارکت در امور محله دارند.

سکینه اشرفی، تنها معاون زن شهردار تهران با دعوت از زنان و جوانان برای مشارکت در این انتخابات گفته است: «حدود نیمی از جامعه را زنان تشکیل می‌دهند اما تنها ۱۲ درصد شورایاران تهرانی، زن هستند. »

اشرفی تصریح کرده است که «تحقق عدالت اجتماعی نیازمند مشارکت گسترده زنان تهرانی برای کسب حداقل نیمی از کرسی‌های شورایاری‌هاست. »

 ثبت‌نام از داوطلبان انتخابات شورایاری‌های شهر تهران به صورت الکترونیکی از طریق درگاه Shorayari.tehran.ir امکان‌پذیر است.

کد خبر 446039

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha