دوشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

پوپک قاسمی-  بیله‌سوار- خبرنگار: بی‌شک وجود شهرستان‌های توسعه‌یافته در حوزه اقتصادی یا تمرکز بر این حوزه در یک منطقه کافی نیست و هر منطقه‌ای در کنار رونق‌ اقتصادی، کشاورزی و گردشگری به توسعه فرهنگی هم نیازمند است.

جای کتابخوان‌های بیله‌سوار تنگ است

شهرستان بیله‌سوار در شمال استان اردبیل و در مرز ایران و جمهوری آذربایجان از ظرفیت‌های ویژه‌ای برای توسعه اقتصادی و فرهنگی بهره‌مند است که در صورت توجه متوازن به ابعاد توسعه در این ۲ حوزه می‌تواند به توسعه پایدار دست یابد. توسعه متوازن فقط با تلفیق و ادغام عوامل فرهنگی ممکن است و اساسی‌ترین گام در توسعه فرهنگی در هر جامعه‌ای، افزایش سرانه مطالعه افراد آن است. کتابخانه‌ها زیرساخت مهم در توسعه فرهنگی هستند و کتابخانه‌های عمومی را هم می‌توان مهم‌ترین متولی توسعه و گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هدایت‌شده عنوان کرد که به توسعه دانش فردی و اجتماعی منجر می‌شود؛ فضایی که کتابخوان‌های بیله‌سوار از آن محروم مانده‌اند و ۱۵ سال است کتابخوان‌های این منطقه در انتظار افتتاح پروژه تکمیل شده کتابخانه مرکزی آن هستند.  

  • سرانه کم فضا برای کتابخوانی

طبق آمار کتابخانه‌های عمومی استان، بیله‌سوار ۱۲۵۵ متر مربع زیربنای کتابخانه‌ای (نهادی و مشارکتی) برای جمعیت ۳۸ هزار نفری باسواد خود دارد و سرانه زیربنای فضای کتابخانه‌ای به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت باسواد این شهرستان ۳/۳ متر مربع است. این میزان از میانگین استان که ۱/۳ متر مربع است، بیشتر است. با این حال، نیاز به احداث کتابخانه مرکزی که فضای استاندارد داشته و از نظر منابع کتاب قوی باشد، مشکلی دیرپا در حوزه فرهنگی این شهرستان محسوب می‌شود. این در حالی است که بر اساس افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ازای هر ۱۰۰ نفر باسواد باید ۸ متر مربع فضا برای کتابخوانی وجود داشته باشد که این آمار در شهرستان بیله‌سوار حدود ۳ متر مربع است. احداث کتابخانه مرکزی با فضای مطالعه و منابع مطلوب از مطالبات اهالی این شهرستان است که به گفته مسئولان در مراحل نهایی دستیابی است.

  • پیشرفت ۹۵ درصدی کتابخانه بیله‌سوار 

احداث ساختمان کتابخانه عمومی شهرستان بیله‌سوار سال ۸۳ شروع شده است. این ساختمان تا سال ۹۲ حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشت اما در دولت تدبیر و امید عملیات تکمیل آن ۵۵ درصد افزایش داشته و به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده است. قرار بود این کتابخانه در دهه فجر ۹۶ افتتاح شود، اما وعده‌ها در این زمینه تاکنون عملی نشده است.

فرماندار بیله‌سوار در این باره می‌گوید: این پروژه با متراژ ۲۰۰۸ متر مربع با اسکلت فلزی در ۲ طبقه دارای سالن‌های مطالعه برادران و خواهران، آمفی‌تئاتر و گالری است که با بهره‌برداری آن دانش‌آموزان، دانشجویان و عموم کتابخوانان از آن بهره‌مند خواهند شد. «حسن قبادی» با اشاره به این‌که کتابخانه مذکور بزرگ‌ترین کتابخانه بعد از اردبیل در میان شهرستان‌های استان است و افتتاح آن بسیاری از دغدغه‌ها را در زمینه فضای مطالعه در شهرستان رفع خواهد کرد، عنوان می‌کند: انشعابات آب، برق و گاز این مجموعه که جزو مهم‌ترین پروژه‌های ساختمانی دولتی استان به شمار می‌رود، نصب شده است. کتابخانه مرکزی بیله‌سوار با پیگیری‌های جدی و بازدیدهای فنی به صورت استاندارد ساخته و سیستم‌های مدرن گرمایشی و سرمایشی در آن نصب شده است.

وی جذب نیروی انسانی جدید را در کتابخانه‌های بیله‌سوار ضروری می‌داند و می‌افزاید: با توجه به تکمیل ساختمان کتابخانه عمومی و کمبود نیروی انسانی در کتابخانه‌های عمومی شهرستان، نهاد کتابخانه‌ها برای تامین نیروی انسانی از طریق نشر آگهی و جذب نیرو با آزمون استخدامی اقدام کند.
قبادی بیان می‌کند: احداث کتابخانه‌ در روستاها نیز از اولویت‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است. در صورت همکاری دهیاری‌ها در تامین زمین مورد نیاز، نهاد کتابخانه‌ها می‌تواند براساس اولویت‌ها در روستاها اقدام به ساخت کتابخانه‌ اقدام کند.

  • جهش کیفی و کمی خدمات فرهنگی

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل هم کتابخانه مرکزی بیله‌سوار را پس از کتابخانه مرکزی اردبیل بزرگ‌ترین کتابخانه این استان عنوان می‌کند و می‌گوید: در صورت افتتاح این کتابخانه، شاهد جهش کمی و کیفی قابل توجهی در ارائه خدمات فرهنگی و کتابخانه‌ای به مردم شهرستان بیله‌سوار خواهیم بود. «پروانه رضاقلیزاده» بیان می‌کند: مردم مرزنشین شهرستان بیله‌سوار شایسته بهترین خدمات از طرف مسئولان هستند. این منطقه مرزی باید تا حد توان از لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی تقویت و حمایت شود. وی وجود مشکلات مالی را یکی از دلایل تکمیل نشدن کتابخانه‌های مرکزی در شهرهای استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: امیدواریم اتمام مراحل ساخت کتابخانه‌های مرکزی شهرستان‌های استان با اعتبارات تخصیص‌یافته از طرف فرمانداری‌ها و مشارکت خیرین فرهنگ‌دوست میسر شود.  

  • بهره‌برداری تا پایان سال

معاون سیاسی امنیتی استاندار اردبیل هم از تکمیل پروژه کتابخانه مرکزی بیله‌سوار در سال جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: این پروژه فرهنگی، با تامین اعتبار، امسال به بهره‌برداری خواهد رسید. «بهروز ندایی» با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی پروژه کتابخانه مرکزی بیله‌سوار عنوان می‌کند: تلاش می‌کنیم با تامین اعتبار مورد نیاز این پروژه فرهنگی تا پایان سال این مجموعه فرهنگی به بهره‌برداری رسد.

ندایی با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای مطالعه و کتابخوانی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های فرهنگی باید بستر مناسب را برای دسترسی قشرهای مختلف به کتاب به وجود بیاورند و با معرفی کتاب‌های فاخر و تاثیرگذار، زمینه را برای ایجاد اشتیاق در مردم به کتاب و کتابخوانی فراهم کنند. این مسئول با اشاره به روند توسعه‌ای فضای‌های کتابخانه‌ای در سال‌های اخیر، خواستار مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در کمک برای تامین منابع مکتوب و غنی‌سازی کتابخانه‌های تازه‌تاسیس شد.

کد خبر 446024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha