یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۱
۰ نفر

سیدمهدی حسینی-‌ اردبیل - خبرنگار: پارس‌آباد مغان در تولید محصولات جالیزی از جمله گوجه‌فرنگی جایگاه خوبی دارد و بخشی از محصول تولیدی شهرستان به صورت تازه‌خوری و بخش دیگری از آن نیز در کارخانه‌های تولید رب مورد استفاده قرار می‌گیرد. مازاد بر نیاز این محصول نیز به شهرستان‌ها و استان‌های مجاور صادر می‌شود.

خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در اردبیل

از مهم‌ترین مشکلات مردم این منطقه کشت برخی محصولات از جمله سیر و گوجه‌فرنگی مازاد است که موجب می‌شود در فصل برداشت با مشکلات زیادی مواجه شوند.  چندی پیش، در فصل برداشت سیر، کشاورزان این منطقه با مشکلات زیادی در فروش محصول خود مواجه و با فراهم شدن امکان خرید توافقی از سوی دولت، مشکلات آنها تا حدودی رفع شد. این روزها هم که به فصل برداشت گوجه‌فرنگی نزدیک می‌شویم باید تدابیر لازم برای خرید این محصول اندیشیده شود تا گوجه‌فرنگی پارس‌آباد به سرنوشت سیر دچار نشود.  

  • بیم گوجه‌فرنگی‌کاران

یکی از زارعان گوجه‌فرنگی به همشهری می‌گوید: من از شهرستان میاندوآب به این شهرستان مرزی آمده‌ام و در ۵۱ هکتار زمین اجاره‌ای به عنوان بزرگ‌ترین زمین در زمینه کشت گوجه‌فرنگی فعالیت دارم. در این منطقه در فصل برداشت هر روز بیش از ۳۵۰ نفر مستقیم و هزار نفر غیرمستقیم مشغول فعالیت هستند و روزانه ۳۰۰ تن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود.

«حسن خلیلی» با اشاره به این‌که برای بهره‌وری بیشتر مزرعه خود را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده است، بیان می‌کند: با توجه به هشدارهایی که درباره کمبود آب و خشکسالی به کشاورزان داده می‌شود، امسال کشت گوجه‌فرنگی را با شیوه‌های جدید آبیاری کرده‌ام. ما همه هزینه‌ها و زحمت‌ها را متحمل می‌شویم تا در فصل برداشت بتوانیم حاصل دسترنج خود را ببینیم. اما با توجه به وضعیت سیرکاران، از حالا نگران بازار گوجه‌فرنگی هستیم. پیش‌بینی بازار فروش این محصول خوب نیست و به نظر می‌رسد همان داستان سال‌های گذشته تکرار شود که ضررکنندگان اصلی در کشت این محصول فقط کشاورزان باشند.

  • تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی

این نگرانی کشاورزان باعث شد در روزهای گذشته نماینده اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به صورت کتبی به رئیس‌جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی تذکر دهد. «صدیف بدری» در این باره می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری بالغ بر ۳۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی تولید شود. مصرف فصلی و امکانات تبدیل گوجه‌فرنگی به رب در استان حداکثر ۵۰ هزار تن است و حدود ۳۰۰ هزار تن مازاد تولید خواهد بود. وی ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط، لازم است در اسرع وقت به رفع مشکلات بازار فروش و آزادسازی صادرات به کشورهای همسایه برای این تولید کشاورزی اقدام شود تا کشاورزان به بحرانی مانند سیر دچار نشوند.

  • کشت محصول با عرضه تقاضامحور

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان اردبیل در گفت‌وگو با همشهری درباره مشکلات مطرح شده از سوی کشاورزان و احتمال نبود بازار مناسب برای فروش محصولاتشان اظهار می‌کند: در جلساتی که با اداره تعاون روستایی داشته‌ایم خرید حمایتی گوجه فرنگی در اولویت برنامه قرار گرفته است. «خلیل نیکشاد» با بیان این‌که منع قانونی برای کشت محصول از سوی کشاورز وجود ندارد، تاکید می‌کند: اما کشت مازاد محصول از سوی کشاورزان در فصل برداشت مشکلاتی را به وجود می‌آورد، همچنان که در مورد محصول سیر در شمال استان شاهد آن بودیم. وی ادامه می‌دهد: کشاورزان باید در کشت محصول، عرضه تقاضامحور را در نظر داشته باشند تا در هنگام برداشت ضرر نکنند.

  • اختصاص ۲ هزار هکتار زمین به کشت گوجه‌فرنگی 

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد می‌گوید: امسال ۱۵۰ هزار تن گوجه‌فرنگی از اراضی کشاورزی پارس‌آباد برداشت می‌شود. «علی‌اکبر حسنیان» با بیان این‌که در سال زراعی جاری در حوزه مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان پارس‌آباد ۴ هزار هکتار گوجه‌فرنگی کشت شده است، می‌افزاید: گوجه‌فرنگی یکی از محصولات اشتغال‌زا در منطقه محسوب می‌شود و هزینه تولید نسبتا بالایی دارد.

وی اظهار می‌کند: بیشتر هزینه‌ها نیز مربوط به تهیه بذر است. به همین دلیل درصدد هستیم نمایندگی فعال فروش بذر گوجه‌فرنگی را در مناطق شمالی استان فعال کنیم تا بهره‌برداران زحمتکش بتوانند بدون هیچ نگرانی و با آسودگی خاطر بذرهای اصلاح شده و مرغوب این محصول را تهیه و استفاده کنند. حسنیان به آب‌بر بودن کشت گوجه‌فرنگی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: کنترل دقیق مقدار و زمان آبیاری و برقراری تعادل در میزان باروری و کیفیت محصول گوجه‌فرنگی تاثیرگذار است که این موارد را باید گوجه‌فرنگی‌کاران بدانند.

وی می‌گوید: در این منطقه میانگین عملکرد گوجه‌فرنگی ۳۵ تن در هکتار است. امسال، با توصیه‌های کارشناسان و همکاری تنگاتنگ مهندسان این بخش با کشاورزان و بهره‌برداران تلاشگر منطقه، بیش از نصف زمین‌های زیر کشت گوجه‌فرنگی با روش قطره‌ای آبیاری شده است. با توجه به کمبود آب در منطقه، این روش مورد توجه بیشتر کشاورزان قرار گرفته است و انتظار می‌رود در آینده نزدیک تمام محصولات صیفی در منطقه با روش قطره‌ای آبیاری شوند.  این مسئول تاکید می‌کند: مقابله بیولوژیکی و غیرشیمیایی با آفات و بیماری‌های زراعی در مقایسه با روش شیمیایی، علاوه بر صرفه اقتصادی و کاهش هزینه‌ها، موجب افزایش راندمان تولید و ارتقای کیفیت محصول گوجه‌فرنگی شده است.

  • بازدهی مناسب آبیاری قطره‌ای در کشاورزی اردبیل

منطقه مرزی مغان در شمال استان اردبیل با دارا بودن خاک حاصلخیز در تولید محصولات جالیزی مرغوب در کشور زبانزد است و کشاورزان زحمتکش این روزها مشغول برداشت این محصولات هستند.  یکی از کارشناسان کشاورزی در این زمینه بر لزوم استفاده از آبیاری قطره‌ای در مزارع و باغ‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: آبیاری قطره‌ای و نوین، علاوه بر افزایش بهره‌وری کشاورزی، آسان‌ترین راه آب دادن به هر گیاه است.

بهره‌وری بالای محصول گوجه‌فرنگی با این روش آبیاری کاری نتیجه‌بخش است و توصیه می‌کنیم دیگر زارعان نیز با استفاده از تسهیلات دولتی، همزمان با افزایش تولید گوجه‌فرنگی، بحران آب را هم مد نظر داشته باشند.   «مهدی رستمی» بیان می‌کند: با روش آبیاری غرقابی، ۳۰ تن محصول گوجه‌فرنگی از هر هکتار برداشت می‌شود ولی با روش آبیاری قطره‌ای عملکرد زمین بیش از ۵۰ تن در هکتار است. محصول تولیدی با این روش، به علت مصرف حداقلی کود و سموم، تقریبا ارگانیک است.

کد خبر 445862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha