مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵
۰ نفر

وحید الوندی-‌ تویسرکان - خبرنگار: شهرستان تویسرکان با برخورداری از ۵۵۰۰ هکتار باغ گردو و تولید این محصول با مرغوبیت و کیفیتی در سطح جهانی، پایتخت گردوی ایران نام گرفته و به کهن‌دیار طلای سبز شهرت یافته است.

تحول در تولید گردوی تویسرکان

مردم ایران‌زمین نام تویسرکان و گردو را همواره در کنار یکدیگر شنیده‌اند و بسیاری از ایرانیان طعم خوش گردوی تویسرکان را نیز چشیده‌اند.  اکنون بزرگ‌ترین نهالستان تولید نهال گواهی‌شده گردو در روستای مرادآباد شهرستان تویسرکان در زمینی به مساحت ۱۲ هزار هکتار ایجاد شده است. طرح سرشاخه‌کاری، پیوندزنی و اصلاح باغ‌های گردو در ۳ هزار هکتار از باغ‌های گردوی این شهرستان به‌عنوان شهرستان آزمونه در کشور در حال انجام است.  

  • مزیت‌های نهالستان گردوی تویسرکان

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان در گفت‌وگو با همشهری بیان می‌کند: نهالستان تولید زنجیره کامل نهال گردوی تویسرکان که در ۳ بخش خزانه، باغ مادری و گلخانه اجرا می‌شود، در کشور و خاورمیانه بی‌نظیر است. این طرح برای باغداران گردو مزیت‌های فراوانی دارد که عبارت است از بهره‌گیری از نهال‌های گردوی گواهی‌شده با قابلیت مقاومت در برابر سرما، کم‌آبی و مصرف بهینه آب و ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات.  

مسعود اکبری می‌گوید: تنها زنجیره تولید نهال گردو گواهی‌شده کشور در تویسرکان پاییز سال ۹۹ به سوددهی می‌رسد و پیوندک‌های مورد نیاز استان و حتی کشور را تأمین می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: گردوی تویسرکان از نظر طعم و کیفیت بی‌نظیر است و برای آن‌که مقاومت این محصول در برابر سرمای بهاره و پاییزه بالا رود و شاهد افزایش بهره‌وری کمی و کیفی تولید این محصول در شهرستان باشیم به دنبال ایجاد نهالستان گردو رفتیم. بالا بودن درصد نسبت مغز به پوست، بالا بودن کیفیت مغز، یکدست بودن مغز و تولید محصول بیشتر در واحد سطح از ویژگی‌های نهال‌های تولیدشده در این باغ است.

مدیر اداره جهاد کشاورزی تویسرکان با بیان این‌که برای ایجاد این نهالستان بیش از ۱۲ میلیارد تومان هزینه شده است، می‌افزاید: در ۳ ماه نخست سال جاری، ۱۰۰ هزار پیوندک در نهالستان گردوی تویسرکان کاشت شده در حالی که در سال گذشته شاهد انجام ۲۱ هزار عمل پیوندزنی از سوی باغداران تویسرکانی در باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان و ۲۰ هزار پیوندزنی به صورت رایگان از طرف دولت بودیم.  

  • تامین پیوندک‌های گردوی مورد نیاز کشور

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: تنها زنجیره تولید نهال گردوی گواهی‌شده کشور در تویسرکان به زودی همه پیوندک‌های مورد نیاز نقاط مختلف کشور را تأمین می‌کند. بدون تردید با بهره‌برداری از این نهالستان نه تنها نیاز استان بلکه نیاز کشور در حوزه تامین نهال گردوی مقاوم برطرف می‌شود. محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های نهالستان گردوی تویسرکان، پرورش نهال گردو از نوع «چندلر» است. این اقدام موجب می‌شود گردوی مرغوب و باکیفیت تویسرکان به صورت یکدست تولید شود و با کمیت و کیفیتی بالاتر از گذشته زمینه را برای صادرات این محصول فراهم کند.

وی به سرمازدگی بیش از ۹۰ درصدی باغ‌های گردوی شهرستان تویسرکان در سال ۹۴ و در پی افت ناگهانی دمای هوا در اردیبهشت‌ماه این سال اشاره می‌کند و می‌افزاید: برای مقاوم‌سازی باغ‌های گردوی تویسرکان در برابر سرما و افزایش سطح کمی و کیفی تولیدات این بخش، طرح اصلاح، سرشاخه‌کاری و پیوندزنی درختان گردوی شهرستان تویسرکان در ۳ هزار هکتار باغ این شهرستان در بازه زمانی ۳ ساله انجام می‌شود. تویسرکان از سوی وزارت جهاد کشاورزی به عنوان شهرستان آزمونه این طرح انتخاب شده است.  

  • انجام ۱۵۰ هزار پیوندک

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در سال جاری انجام ۱۵۰ هزار پیوندک را در برنامه داریم. مقدمات آن را اداره جهاد کشاورزی فراهم آورده است.  مفتح خاطرنشان می‌کند: از آنجا که تویسرکان شهرستانی تک‌محصولی است و اقتصاد عمده مردم آن به طور مستقیم و غیرمستقیم به تولید گردو وابسته است، اجرای طرح‌های متنوع با هدف مقاوم‌سازی درختان گردو به منظور افزایش و ارتقای تولید کمی و کیفی گردوی آن می‌تواند سایه رکود اقتصادی را از سر شهرستان بردارد.

  • صادرات پیوندک گردو

نماینده مردم تویسرکان در خانه ملت توضیح می‌دهد: در سال‌های آینده با توسعه و افزایش سطح کیفی کار حتی می‌توانیم شاهد صادرات نهال گواهی‌شده گردو از تویسرکان به خارج از کشور نیز باشیم.  وی یادآور می‌شود: استفاده از پیوندک‌های نهالستان گردوی تویسرکان با ایجاد بهره‌وری حداکثری از ظرفیت تولید در این بخش و ارتقای کیفی تولید گردو زمینه‌ساز رونق و پویایی بیش از پیش اقتصاد و معیشت مردم شهرستان است.  

آموزش پیوندزنی

مدیرعامل تعاونی گردوکاران تویسرکان به همشهری می‌گوید: در سال گذشته با حضور اساتید مجرب حوزه پیوندزنی درختان گردو از خارج کشور و کشور ترکیه شاهد میزبانی شهرستان تویسرکان از باغداران نقاط مختلف کشور به منظور آموزش پیوندزنی درختان گردو به روش نوین بودیم.  عبدالله قمری ادامه می‌دهد: شهرستان تویسرکان به لحاظ آموزشی این زمینه و بستر را فراهم آورده است تا پیوندکاران ماهر درختان گردو را تربیت کند و آنها را بری آموزش باغداران سراسر کشور به نقاط مختلف اعزام کند.  

  • خواهرخواندگی نیکسار ترکیه با تویسرکان

مدیرعامل تعاونی گردوکاران تویسرکان از تبادلات علمی و آموزشی و عملی کارشناسان حوزه باغداری گردو در شهر نیکسار کشور ترکیه با شهرستان تویسرکان در سال گذشته و استمرار آن در آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: شهر نیکسار ترکیه آماده خواهرخواندگی با شهرستان تویسرکان است.  عبدالله قمری تصریح می‌کند: ثبت جهانی گردوی تویسرکان نیز با تمام توان و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مسئولان شهرستان، استان و کشور و به‌ویژه نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی دنبال می‌شود. بخشی از مراحل ثبت جهانی گردوی تویسرکان در سازمان خواربار جهانی (فائو) و سازمانمالکیت فکری جهانی انجام شده است.  

وی از لزوم راه‌اندازی بازارچه دائمی فروش گردو در تویسرکان سخن می‌گوید و می‌افزاید: راه‌اندازی بازارچه گردو موجب می‌شود تا مسافران و گردشگران با اطمینان بتوانند گردوی اصیل تویسرکان را با قیمت مصوب تهیه کنند تا شاهد چند نرخی بودن قیمت در این بخش نباشیم. مدیرعامل تعاونی گردوکاران تویسرکان ادامه می‌دهد: اقدامات خوبی که برای بسته‌بندی‌های متنوع و شکیل گردوی تویسرکان انجام شده است باید با طرح‌های مختلف گسترش یابد تا شاهد رونق بیشتر بازاریابی با این بسته‌بندی‌ها باشیم.

کد خبر 445854

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha