اشرف شفیعی-  تبریز – خبرنگار : صادرات کالا فرایندی ساده اما بسیار پیچیده است. هر کدام از مراحل انجام این‌ کار  اگر با مشکل مواجه شود، طبیعی است که فرایند صادرات هم لنگ می‌زند. در یکی - دو سال اخیر و با افزایش قیمت ارز، صادرات توجیه‌پذیری اقتصادی بیشتری دارد و تجار بیشتری مایل به حضور در عرصه صادرات هستند.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی

با این حال، این افراد اغلب تجربه کافی ندارند و با مشکلاتی در زمینه صادرات مواجه هستند. در چنین شرایطی تشکیل مرکزی منسجم برای انجام گرفتن فرایند صادرات لازم به نظر می‌رسد و گفته می‌شود مقدمات تشکیل چنین تشکیلاتی در استان فراهم شده است. «حسین نجاتی» رئیس سازمان صمت استان، در این باره به چند سوال همشهری پاسخ داده است.  

  • صادرات آذربایجان شرقی در ۲ ماه اخیر رشد قابل‌توجهی داشته است. برای افزایش این صادرات و حضور تجار جدید چه راهنمایی‌هایی ارائه می‌شود؟

میزان صادرات اقلام غیرنفتی استان از گمرکات استان در ۲ ماه ابتدایی امسال به بیش از ۳۸۱ هزار تن به ارزش ۴۷۳ میلیون دلار رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۱۹ درصد رشد دارد. کارشناسان ما در سازمان خدمات مشاوره و راهنمایی لازم را ارائه می‌دهند و حتی افرادیدر بخش خصوصی هم با همکاری سازمان در این زمینه اقدام می‌کنند. تشکیل دپارتمان صادرات در آینده نزدیک یکی از این راهکارهاست که می‌تواند موفق‌تر هم عمل کند و زمینه صادرات بیشتر اشخاص حقیقی و حقوقی را فراهم کند.

  • این دپارتمان چه خدماتی خواهد داشت؟

دپارتمان صادرات در تبریز با هدف سازماندهی بازار صادرات‌ راه‌اندازی می‌شود. این دپارتمان با کارشناسان زبده خود از بارگیری کالا تا رسیدن آن به مقصد، بازاریابی و فروش، وصول وجه کالای صادراتی و در نهایت، بازگشت ارز به کشور را مدیریت می‌کند. در حقیقت، داشتن یک کالای خوب کافی خواهد بود تا فرایند صادرات شکل گیرد.

  • برای تداوم افزایش صادرات چه راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

طی روزهای اخیر، رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این‌که امید زیادی به صادرات آذربایجان ‌شرقی دارد از ارائه تسهیلات به فعالان اقتصادی استان با هدف افزایش میزان صادرات در این منطقه خبر داده است. ظرفیت اقتصادی آذربایجان شرقی بسیار بالاست، به طوری که سال گذشته ۲/۲ میلیارد دلار صادرات از این منطقه انجام شده است. به همین دلیل، پیش‌بینی لازم برای تبدیل ارز، تامین ارز و وارد کردن ارز به چرخه اقتصادی صورت گرفته است و روند فعالیت اقتصادی در استان تسهیل خواهدشد.

کد خبر 445494

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha