دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹
۰ نفر

عاطفه علیان- اصفهان- خبرنگار:  منطقه ۲ شهرداری اصفهان با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت شامل محله‌های دهنو، جاوان، ولدان، آفاران، برزان، بابوکان، رسالت و مشگین است.

کوچ موزاییک‌سازان از بهشت گمشده

این منطقه با این‌که در فهرست مناطق نیمه‌برخوردار قرار گرفته اما به گفته شهردار جوانش «بهشت گمشده» است؛ منطقه‌ای که در غرب اصفهان واقع شده و تنها منطقه سه‌تکه در بین مناطق ۱۵گانه شهرداری شهر اصفهان است که در یک‌هزار و ۱۴۵ هکتار محدود شده است. مشکل وجود کارگاه‌های بدون مجوز موزاییک‌سازی سال‌هاست گریبان اهالی این منطقه را گرفته و در بیشتر روزهای سال ابر سفیدی از گرد و غبار بر این منطقه سایه افکنده و نفس را برای ساکنانش تنگ می‌کند. اما همین محدوده ۱۸ هکتاری که در چنبره کارگاه‌های موزاییک‌سازی است با تلاش ۱۸ماهه شهردارش قرار است در مسیر گردشگری بیفتد تا برای اهالی‌اش رفاه و درآمد بیاورد و راه نفس کشیدن آنها را باز کند.

  • یک‌سال و نیم تلاش برای جابه‌جایی کارگاه‌ها

مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان می‌گوید: تنها ۴۸ درصد از محدوده منطقه ۲ شهرداری قابلیت درآمدزایی دارد. از سویی یک سوم از ۴۸ درصد محدوده قانونی منطقه ۲ زمین‌های کشاورزی است که در عمل برای شهرداری درآمدی به همراه ندارد. با این شرایط تنها روی ۱۷ درصد از زمین‌های منطقه ۲ می‌توان برای درآمدزایی حساب باز کرد.  

«محمد کیهانی» با تاکید بر ضرورت ایجاد خزانه واحد به صورت متمرکز در شهر اصفهان ادامه می‌دهد: تنها راه پرکردن شکاف بین مناطق برخوردار و نیمه‌برخوردار در شهرداری شهر اصفهان، ایجاد خزانه واحد به صورت متمرکز در شهر است تا بتوان به وضعیت نامتوازن موجود پایان داد.  وی با اشاره به مشکل محدوده ۱۸ هکتاری منطقه ۲ شهرداری که در اختیار موزاییک سازان است اظهار می‌کند: ۱۸ ماه طول کشید تا برای حل مشکل کارگاه‌های موزاییک‌سازی اقدام‌های لازم صورت گرفت. در این طرح مشاغل مزاحم ازجمله کارگاه‌های موزاییک‌سازی و دیگر کارگاه‌ها و همچنین بخشی از زمین‌های کشاورزی بدون آب، تغییر کاربری می‌یابند و درآمد حاصل از آنها برای اجرای طرح‌های گردشگری هزینه خواهد شد که این کار از هفته گذشته کلید خورد.

کیهانی با اشاره به این‌که طبق شاخص کیفیت هوا (AQI) کارگاه‌های موزاییک‌سازی منطقه ۲ در برخی روزها از آلوده‌ترین نقاط شهر اصفهان هستند، اضافه می‌کند: متاسفانه در گذشته طرح‌هایی برای انتقال این کارگاه‌ها به منطقه بختیاردشت در نظر گرفته شده بود که در دوره‌های گذشته زمین‌های تغییر کاربری شده در بختیاردشت به جای اختصاص به کارگاه‌های موزاییک‌سازی به کارگاه‌های آهن‌سازی که درآمدزایی بیشتری داشت، واگذار شد.

وی تصریح می‌کند: عرصه ۱۸ هکتاری منطقه ۲ ظرفیت خوبی برای تبدیل به یک منطقه گردشگری دارد که مقدمات این کار طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری فراهم شده است و با آزادسازی زمین‌ها می‌توانیم زمینه‌های احداث زمین تنیس، پینت‌بال، کارتینگ، ورزش‌های هوایی و... را ایجاد کنیم.

مدیر منطقه ۲ شهرداری اصفهان ابراز می‌کند: در این دوره از مدیریت شهری با مذاکراتی که با استانداری و برخی نهادهای دولتی داشتیم مجوز انتقال کارگاه‌های موزاییک‌سازی به بختیاردشت را دریافت کردیم که برای عملیاتی شدن این کار، مقرر شده یک پلاک در منطقه تعطیل و به جای آن یک پلاک تغییر کاربری شده در بختیاردشت به صاحبان کارگاه‌های غیرمجاز تحویل داده شود. زمینه انتقال کارگاه‌های موزاییک‌سازی فراهم شده است و امیدواریم این طرح در سال‌های آینده هم با جدیت پیگیری شود.  

  • کمیسیون ماده ۵، راه تحول منطقه ۲ شهرداری

نایب‌رئیس شورای شهر اصفهان به همشهری می‌گوید: یکی از وظایف مهم مدیریت شهری توزیع متعادل خدمات است که باید به طور جدی دنبال شود. با توجه به این‌که مناطق ۲، ۱۱، ۹ و ۱۴ شهرداری نیمه‌برخوردار محسوب می‌شوند، همچنان نیاز به توجه ویژه دارند تا بتوانند بر پای خود بایستند و از ظرفیت‌های نهفته نهایت استفاده را ببرند.

«علیرضا نصر» با اشاره به ویژگی‌های منطقه ۲ شهرداری ادامه می‌دهد: شهردار جوان و پرتلاش منطقه ۲ از آن منطقه با عنوان «بهشت گمشده» یاد می‌کند که نشان از ظرفیت‌های این منطقه دارد که با شناسایی و بر مبنای واقعیت‌های موجود از طریق کمیسیون ماده ۵ می‌توان گام‌های مهم و موثری در توسعه این منطقه برداشت.

وی با تاکید بر تلاش کمیسیون ماده ۵ شورای شهر اصفهان در یاری رساندن به مناطق نیمه‌برخوردار شهرداری ابراز می‌کند: بخشی از زمین‌های منطقه ۲ شهرداری اراضی کشاورزی و باغی است که می‌تواند به واحدهای مسکونی و دفاتر کار و تجاری تغییر کاربری پیدا کند. منطقه۲ موقعیت افزایش کد ارتفاع برای بلندمرتبه‌سازی را دارد و با توجه به این‌که قیمت پروانه ساختمانی نیز در این منطقه کمتر از سایر مناطق است، می‌تواند ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری و خانه‌دار شدن اقشار کمتر برخوردار شهر باشد.

عضو شورای شهر اصفهان اظهار می‌کند: اقدامات محرک توسعه با جذب مشارکت در سرمایه‌گذاری موجب رشد ارزش افزوده املاک در منطقه ۲ شهرداری خواهد شد. امیدواریم با همت و انگیزه‌ای که در شهرداری این منطقه وجود دارد، ظرفیت‌های موجود در منطقه شناسایی شود و برای احیای شایسته منطقه مذکور که محله‌محور هم هست تلاش صورت گیرد.  نصر تصریح می‌کند: یکی از مسایل مهم منطقه ۲ فضای ۱۸ هکتاری بین‌النهرین است که در اختیار کارگاه‌های موزاییک‌سازی قرار دارد. احیا، آزادسازی و تغییر کاربری، از آلودگی زیست‌محیطی می‌کاهد و این منطقه با قرار گرفتن در مسیر گردشگری موجب رفاه حال شهروندان خواهد شد.

  • توسعه اقتصاد فرهنگ در منطقه ۲ اصفهان

منطقه ۲ شهرداری اصفهان در جهت توسعه اقتصاد فرهنگ و رشد برنامه‌های فرهنگی توانسته است از سال ۹۵ تا ۹۷ به رشد ۵۵۰ درصدی برسد. ۵۶ برنامه فرهنگی در سال ۹۵ به ۳۶۴ برنامه در سال ۹۷ افزایش یافته است. رشد برنامه‌های اجتماعی هم در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۵، ۱۱۰ درصد بوده است. تعداد مخاطبان برنامه‌های فرهنگی منطقه هم در سال ۹۷ با رشد ۱۶۵ درصدی مواجه شد به طوری‌که تعداد مخاطبان برنامه‌ها در سال ۹۵، ۵۶ هزار و ۷۰۰ نفر بوده و به ۱۴۹ هزار و ۷۰۰ نفر در سال گذشته افزایش پیدا کرده است. یکی از طرح‌های تفریحی منطقه ۲ ساخت استخر در خیابان صمدیه با حضور سرمایه‌گذار در زمینی به وسعت ۳ هزار و ۵۰۰ متر است که قابلیت تبدیل به یک طرح هتلینگ را برای شهر اصفهان دارد. سال ۹۸ بودجه عمرانی منطقه ۲۱ درصد رشد داشته است. همچنین کل بودجه منطقه در سال جاری به ۴۰ میلیارد تومان رسید و ۱۴ میلیارد تومان هم برای اجرای پروژه‌های محرک توسعه اختصاص یافت.

کد خبر 445326

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha