همشهری آنلاین: طرح داماد ترامپ برای صلح خاورمیانه در جهان عرب با موجی از واکنش‌های دفعی همراه شده است. وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین آن را "متوهمانه" ‌نامید. یک مفسر مصری نوشت طرح را مشاوران املاک نوشته‌اند نه اهل سیاست.

كوشنر و نتانياهو

به گزارش دویچه وله، کشورهای عربی طرح جرد کوشنر، داماد رئیس جمهور آمریکا برای صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن" را با شدیدترین انتقادها مورد حمله قرار داده‌اند. بیش از همه به این خاطر که در این طرح، توسعه اقتصادی بر راه‌کارها و مطالبات سیاسی تقدم دارد.

شکری بشاره، وزیر دارایی تشکیلات خودگردان فلسطین در حاشیه اجلاس اتحادیه عرب گفت، این تصور که احیای اقتصادی به صلح منجر می‌شود، "غیرواقع‌بینانه و متوهمانه" است.

سازمان آزادیبخش فلسطین این طرح را مجموعه‌ای از وعده‌های توخالی نامید و پایان کشمکش در خاورمیانه را صرفا مستلزم راه‌کاری سیاسی دانست. سازمان حماس که اداره نوار غزه را بر عهده دارد، فلسطین را "غیرقابل معامله" خواند.

از سودان تا کویت، بازخورد سیاسی این طرح نزد بسیاری از تحلیل‌گران مشابه بوده است. رسانه‌های عرب زبان عمدتا نوشته‌اند که طرح از همان شروع مرده و چیزی نیست جز"هیچ و پوچ" و "اتلاف وقت".

جمال فهمی، مفسر مصری با کنایه به لقب "غول مستغلات" که معرف ترامپ پیش از ریاست جمهوری بود، طرح را محصول فکر مشاوران املاک خوانده نه اهل سیاست. در یادداشت او آمده که حتی آن دسته از کشورهای عربی نیز که میانهرو توصیف می‌شوند، نمی‌توانند به طور علنی از چنین طرحی حمایت کنند.

روزنامه لبنانی "النهار" هم در تحلیلی می‌نویسد: «این طرح اقتصادی مثل سایر طرح‌ها شکست می‌خورد چرا که فاقد مبانی سیاسی است.»

  • نشست منامه

جرد کوشنر می‌خواهد طرح صلح خاورمیانه را سه‌شنبه یا چهارشنبه (چهارم و پنجم تیر) در نشست بین‌المللی منامه ارائه کند. نکته کانونی طرح، راه‌اندازی یک صندوق مالی بین‌المللی برای رشد اقتصادی در مناطق فلسطینی و کشورهای عربی هم مرز با این مناطق است.

طبق این طرح، باید ۵۰میلیارد دلار در سرزمین‌های فلسطینی سرمایه‌گذاری شود و تامین این مبلغ در درجه نخست بر عهده کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس باشد. طرح پنج میلیارد دلار برای احداث راه‌های ترانزیت در فلسطین از جمله بین کرانه باختری و نوار غزه نیز در نظر گرفته است. جنبه‌های دیگر طرح محرمانه مانده‌اند.

در این طرح ۴۰ صفحه‌ای،  به راه حل دو کشور مستقل و همجوار اشاره‌ای نشده است.

در نشست اتحادیه عرب در بحرین، قرار است متحدان آمریکا یعنی عربستان سعودی و امارات متحده شرکت جویند. هم‌چنین نمایندگانی از مصر، اردن و مراکش نیز در کنفرانس حضور دارند اما عراق و لبنان غایب خواهند بود. در حالی که اسرائیل به این گردهمایی دعوت نشده، تشکیلات خودگردان فلسطین این نشست را تحریم کرده است.

وزیر دارایی فلسطنیان گفته است: «ما برای بازسازی سرزمین‌مان به نشست بحرین نیاز نداریم. نیاز ما صلح است.» زاخی هانگبی، وزیر همکاری‌های منطقه‌ای اسرائیل، مقاومت فلسطینی‌ها در برابر طرح کوشنر را "تراژیک" توصیف کرده است.

کد خبر 445289

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha