رابعه تیموری-|خبرنگار:اگر از ساکنان محله دولت‌آباد سراغ آدمی امین و دست به خیر را بگیری سریع نام «آقاسید» را می‌شنوی. آقاسید در این محله خوشنام و سرشناس است.

خیریه سیدالشهدا(ع)

او روزهای کودکی و نوجوانی را پشت سر گذاشته، اما خاطرات گذشته‌های سختش را مانند یادگارهای گرانبها در حافظه‌اش ثبت کرده تا شرایط کسانی را که احوال ناخوشی دارند بهتر درک کند. «سیدحسن هاشمی» ‌بانی خیریه سیدالشهدا(ع) است که هزار و ۵۰۰ خانواده نیازمند تحت پوشش آن هستند. لهجه‌ کازرونی شیرینی دارد و رفتارش با متانتی خاص آمیخته است. وقتی ساکنان محله دولت‌آباد انگشت شمار بودند آقاسید همراه خانواده‌اش به شهرری آمد. او در قم خاله نیکوکاری به نام «بی‌بی‌شاه» داشت که معتمد و مورد احترام مردم شهر بود و به خانواده‌های نیازمند بسیاری رسیدگی می‌کرد.

«شیخ صادق اخوان» فرزند بی‌بی‌شاه و همسن و سال آقاسید بود. آقاسیدحسن هر وقت برای دیدار خاله به قم می‌رفت شیخ‌صادق و بی‌بی‌شاه را در حال جمع‌آوری رزق و روزی نیازمندان و رسیدگی به مشکلات آنها می‌دید. گاهی هم با خاله و پسرخاله همراه می‌شد و زندگی پرغصه افراد بی‌بضاعت را از نزدیک می‌دید. بی‌بی‌شاه اواخر عمر بیمار شد و دیگر توان رسیدگی به این خانواده‌ها را نداشت. او می‌دانست خواهرزاده‌اش تنها کسی است که بار مسئولیت او را به منزل می‌رساند و از آقاسید خواست وظیفه سروسامان دادن به امور زندگی این افراد را برعهده بگیرد.  

  • مصارف خیریه مستند و روشن است

آقاسیدحسن درباره قدم‌هایی که برای کمک به افراد نیازمند برداشته متواضعانه صحبت می‌کند و اهل آب وتاب و طول و تفصیل نیست. او تعریف می‌کند: «پدر مرحومم بیمار بود و من برای تأمین مخارج زندگی خانواده‌ام زحمت و مشقت زیادی کشیدم. به همین دلیل از وقتی به سن جوانی رسیدم و از گذشته‌های سختم فاصله گرفتم، تلاش کردم برای افراد نیازمند کار و خدمتی انجام دهم. » آقاسید پیشنماز و امام جماعت مسجد اهل‌بیت(ع) است و می‌گوید: «همسایه‌ها و هم‌محلی‌ها من را ‌بانی رساندن خیرات و نذوراتشان به افراد نیازمند قرار می‌دهند. » اهالی به آقاسید اعتماد دارند و او را برای سپردن خیرات خود امین می‌دانند، اما آقاسید حساب و کتاب ریال به ریال این امانات را روشن می‌کند. او وقتی نذورات را به مصرف راهی می‌رساند که صاحبان نذر خواسته‌اند، فیلم و عکس تهیه می‌کند و برای آنها می‌فرستد. در این شفاف‌سازی و مستندسازی هویت نیازمندان برملا نمی‌شود، ولی خیال نیکوکاران را آسوده می‌کند که خیراتشان به دست افراد نیازمند رسیده است.  

  • ۱۵۰۰ خانواده تحت پوشش خیریه سیدالشهدا(ع)

نام و نشان هزار و ۵۰۰ بانوی سرپرست خانوار، کودک یتیم یا پیرمرد و پیرزن تنها و بی‌کس در فهرست افراد تحت پوشش خیریه سیدالشهدا(ع) به ثبت رسیده که هریک قصه و حکایتی دارند. امام جماعت مسجد اهل‌بیت(ع) هر روز صبح سرزده به تعدادی از آنها سرکشی می‌کند تا اگر به کمکی خاص نیاز دارند دستشان را بگیرد یا اگر در کارشان فرجی شده و دیگرمستحق خیرات نیستند نامشان از فهرست اسامی نیازمندان پاک شود. برای آقاسید تفاوتی نمی‌کند شخص نیازمند ایرانی باشد یا مهاجری افغان یا جنگزده‌ای سوری. او معتقد است فرد مسلمان باید بدون در نظرگرفتن ملیت ونژاد و مذهب دست افتادگان را بگیرد. راه‌اندازی خیریه سیدالشهدا(ع) سبب شده ۱۷ جوان جویای کار شهرری مشغول به کار شوند.

کد خبر 445255

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha