یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی- خبرنگار:  کیفیت معابر شهری یکی از عوامل موثر در کیفیت زندگی شهروندان و همچنین یکی از شاخص‌های رضایت از عملکرد شهرداری‌ها محسوب می‌شود.

بهسازی معابر شهر

طی سال‌های اخیر مشکلات مربوط به معابر شهری در بیشتر شهرهای کشورمان از جمله مسائلی بوده است که شهرداری‌ها با آن دست به گریبان بوده‌اند. مشکل اینجاست که تا به حال آسفالت خیابان‌ها و معابر کیفیت و دوام و پایداری لازم را نداشته‌اند. در اکثر شهرهای ایران ما دائما شاهد حضور اکیپ‌های پخش آسفالت در خیابان‌های شهر هستیم که خیابان را به علت تعمیم و فروکش کردن بسته‌اند که این خود علاوه بر ایجاد ترافیک، ضررهای جبران‌ناپذیری دارد.

این روزها و با آغاز فصل تابستان، طرح‌های عمرانی مشهد آغاز شده که از آن جمله عملیات اجرایی بهسازی و آسفالت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع از معابر شهری مشهد است. بهره‌برداری رسمی از رمپ فدک در بزرگراه شهید چراغچی هم در مراسمی انجام شد. در مراسم اول در میدان معراج ارتباط تصویری با ۸ نقطه شهری برقرار و عملیات اجرایی روکش آسفالت در این نقاط به‌طور رسمی آغاز شد. در گام اول عملیات اجرایی بهسازی و آسفالت معابر بلوار توس، رسالت، وکیل‌آباد، امیرکبیر، رحمانیه، شیرازی و بولوار شهید کلاهدوز آغاز شد.

پروژه عملیات بهسازی و آسفالت معابر شهری در مشهد با اعتبار ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اجرا می‌شود و تا پایان آبان‌ماه امسال ادامه دارد. این پروژه که با هدف افزایش کیفیت عبور و مرور در معابر شهری آغاز شد با ۸ گروه اجرایی به‌صورت شبانه عملیات آسفالت پلیمری را در سطح شهر اجرایی می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های اجرایی این پروژه افزایش مقاومت خاک در شرایط محیطی مختلف، کاهش ضخامت لایه‌های روسازی و کاهش هزینه و زمان اجرای پروژه از ویژگی‌های این عملیات محسوب می‌شود.

  • جلب رضایت شهروندان

شهردار مشهد با تاکید بر مدیریت کلان شهری و توجه به رضایت شهروندان از خدمات‌رسانی شهرداری می‌گوید: با توجه به ‌بهسازی معابر، کیفیت آسفالت برای ما بسیار مهم است، لذا باید آسفالت معابر با بالاترین کیفیت انجام شود. شهروندان به جزئیات کار اهمیت می‌دهند و این وظیفه معاونت فنی‌ و عمران است که باید در کار پیمانکاران نظارت دقیقی انجام دهد.

«محمدرضا کلائی» تاکید می‌کند: شهروندان برای ارتباط بیشتر با شهرداری و همچنین در صورت مشاهده هرگونه مشکل در آسفالت اجرا شده از طریق سامانه ارتباط مردمی ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کنند. زیرساخت‌ها و محل‌های مناسب برای عبور عابر پیاده و توقف خودروها پشت خطوط و عبور عابران از خط عابر پیاده در اولویت برنامه‌های فرهنگ‌سازی در سال ۹۸ قرار دارد؛ این‌ها بخشی از صحبت‌های کلائی در رابطه با فرهنگ‌سازی عمومی شهروندان است.  

وی اظهار می‌کند: با توجه به اهمیت فرهنگ‌سازی و حقوق شهروندی، ضروری است که روند آسفالت معابر و زیرسازی گذرگاه‌های عابران مورد توجه قرار گیرد.  کلائی ابراز امیدواری کرد که این اتفاق فارغ از خدمات‌رسانی در دوره‌ای که به دوران رکود شهرداری‌ها معروف است، باعث ایجاد رضایت همشهریان شود.  

وی با اشاره به افتتاح رمپ فدک اظهار می‌کند: یکی از مشکلات جدی ترافیک شهری، ترافیک ایجادشده در میدان شهید فهمیده است که بخشی از آن به‌واسطه عبور از کندروها ایجاد می‌شود. بر همین اساس معاونت عمرانی شهرداری در ۷۰ روز رمپ راست‌گرد فدک را احداث کرد و این پروژه ۱۰ روز زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری رسید.  

  • بهسازی و آسفالت معابر در مناطق کم‌برخوردار

در افتتاح این پروژه معاون حمل‌ونقل و ترافیک و سرپرست معاونت فنی و عمران شهرداری مشهد خبر از خرابی ۷ میلیون مترمربع آسفالت خراب از معابر شهری را اعلام کرد؛ وی در این‌ خصوص می‌گوید: این عدد غیرقابل تصور است و به دستور شهردار مشهد و با تشکیل یک کمیته فنی به دست آمده است، در این زمینه شهردار خواستار بررسی وضعیت آسفالت معابر شهر است که این کار انجام و شناسنامه‌ای پنج‌ساله از وضعیت آسفالت معابر شهر تهیه شد.

«خلیل‌الله کاظمی» با اشاره به تهیه شناسنامه معابر بیان می‌کند: پس از تشکیل کمیته‌ای و تعریف شاخص‌های کیفیت آسفالت معابر، بر این اساس ۷ میلیون مترمربع از آسفالت معابر شهر مشهد مناسب نیستند. پس اعلام موضوع به شهردار مشهد و سپس این طرح به شورای شهر رجاع شد که با موافقت شورای شهر امسال ۲۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای آسفالت معابر مشهد در نظر گرفته شده و این اعتبار ۲ برابر اعتبار سال قبل است.  

وی در ادامه بیان می‌کند: سازمان عمران نیز به عنوان پیمانکار این پروژه تعیین و قرار شد در عملیات بهسازی آسفالت معابر و تامین قیر، هم نگاهی به تولیدات داخلی مخصوصا مشهد باشد و هم از توان بخش خصوصی برای انجام عملیات استفاده شود. به گفته این مسئول، از ۲۲۰ میلیارد تومانی که برای این پروژه از سوی شورای شهر مصوب شده، ۸۰ میلیارد تومان در اختیار مناطق شهری شهرداری قرار گرفته است. همچنین از ۱۴۰ میلیارد تومان باقی‌مانده حدود ۷۵ درصد برای خرید و ۲۵ درصد برای اجرا هزینه می‌شود. کاظمی این را هم اضافه کرد که ۳۰۰ هزار مترمربع از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع که قرار است عملیات بهسازی آسفالت داشته باشد، مربوط به آسفالت معابر خاکی است و ۴۵ درصد این اقدامات در نقاط محروم شهر انجام می‌شود.  

  • نبود هماهنگی بین ادارات

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد در این مراسم با اشاره به مطالبات شهروندان بیان می‌کند: آسفالت معابر از مطالبات اصلی مردم است و یکی از موضوعاتی که به دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری باعث نارضایتی شهروندان می‌شود، تخریب و شکافت آسفالت پس از انجام آسفالت معابر توسط دستگاه‌های خدماتی است. وی می‌افزاید: در موضوع آسفالت معابر بودجه و زمان مناسبی در نظر گرفته شده است.

«محمدهادی مهدی‌نیا» بیان می‌کند: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد بودجه اعلام‌شده برای آسفالت، مخصوص روکش آسفالت و باقی بودجه برای آسفالت ۳۰۰ هزار مترمربع که معار خاکی است؛ هزینه می‌شود. رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر مشهد با اشاره به ۲ نکته مهم و اساسی درباره دستور کار شهرداری برای افزایش کیفیت آسفالت معابر اظهار می‌کند: در ابتدا باید به‌ سراغ روش‌های جدید و علمی برویم. همچنین موضوع مهم بعدی ایجاد هماهنگی در زمینه روکش آسفالت بین شهرداری و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان است.

متاسفانه در شهر مدیریت یکپارچه وجود ندارد و باید در نظر داشت تا بعد از انجام عملیات آسفالت، شکافته نشود. این زیبنده نیست که به هر دلیلی شهروندان ببینند بعد از چند روز یا چند ماه آسفالت‌ خراب شده است. وی این را هم اضافه کرد که باید بعد از انجام عملیات روکش‌های آسفالت، حداقل برای چند سال آینده نیازی به شکافت آسفالت نباشد.  

  • ارتباط با مردم 

«احسان عظیمی» مدیرعامل سازمان عمران شهرداری مشهد بیان می‌کند: از اقدامات و برنامه‌های جهادی شهرداری مشهد انجام ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع آسفالت معابر است و این طرح به‌صورت همزمان در تمامی مناطق شهری انجام می‌شود. وی با اشاره به راه‌های ارتباطی مردم با شهرداری تاکید می‌کند: شهروندان می‌توانند با تماس با شماره ۱۳۷ از شرایط اجرای پروژه مطلع شوند. سازمان عمران این هماهنگی را با ارتباطات مردمی ۱۳۷ انجام داده است تا مناطقی که در دست عملیات است به اطلاع شهروندان برساند. اولویت‌ها برای اجرای این عملیات در نظر گرفته شده است، اما اگر شهروندان درخواست ویژه داشته باشند، آن خدمت سریع‌تر انجام می‌شود.  

  • پروژه فدک 

پروژه رمپ اتصال بزرگراه شهید چراغچی به کندراه در محدوده فدک به منظور حذف تداخلات ترافیکی برای دسترسی سریع به دوربرگردان خین عرب طراحی شد. با اجرای این طرح که اعتباری ۲۰ میلیارد ریال دارد، بخش زیادی از تمایلات ترافیکی به‌سمت دوربرگردان خین عرب از صدمتری خواهد بود و حجم ورودی به ضلع جنوبی میدان شهید فهمیده کاهش خواهد یافت.

کد خبر 445150

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha