دوشنبه ۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی ـ خبرنگار:  ادارات کل اوقاف از سالیان گذشته برای اوقات فراغت دانش‌آموزان طرحی را با عنوان «نشاط معنوی» اجرا می‌کنند.

زیارت حرم امام رضا

در این طرح که هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود، تلاش شده است تا زمینه حضور کودکان و نوجوانان در امامزادگان و بقاع متبرکه فراهم شود. در این خصوص همشهری گزارشی از برنامه‌های طرح اوقات فراغت سازمان اوقاف تهیه کرده است.

  • طرحی همگانی در سراسر کشور

مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان ‌رضوی می‌گوید: اجرای طرح تابستانی نشاط معنوی و دهه کرامت در دستور کار اوقاف است. این طرح «نشاط معنوی» فرصتی برای تزریق معنویت به جامعه است. حجت‌الاسلام‌  «محمد احمدزاده‌قناد» بیان می‌کند: این طرح برای نهمین سال پیاپی در تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان در بقاع متبرکه کل کشور اجرا می‌شود و تاکنون بازخورد بسیار خوبی داشته است. وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی بقاع متبرکه می‌افزاید: طرح‌های متنوعی در این برنامه‌ها قرار دارد که هر سال از ابتدای سال جدید تا پایان سال و در زمان‌های مشخصی برگزار می‌شود. این طرح هم‌زمان در بقاع متبرکه کل کشور اجرا می‌شود و استان خراسان رضوی در این ‌خصوص آمادگی‌های لازم را دارد.

  • ویژگی‌های اجرای طرح «نشاط معنوی»

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه با اشاره به جزئیات طرح «نشاط معنوی» می‌گوید: امسال افتتاح این طرح هم‌زمان با دهه کرامت و میلاد حضرت معصومه (س) و اختتامیه آن نیز با دهه ولایت و عید غدیر است. طرح به مدت ۷ هفته از ۱۳ تیر تا ۲۲ مرداد سال جاری در ۷۲ بقعه متبرکه در ۲۰ شهرستان استان اجرا خواهد شد. مخاطبان اصلی آن دانش‌آموزان سنین ۷ تا ۱۸ سال هستند که برای گذراندن اوقات فراغت خود در این طرح ثبت‌نام می‌کنند.

حجت‌الاسلام «جمال ایزدی» اظهار می‌کند: طرح «نشاط معنوی» به ۳ شیوه برگزار می‌شود. در شیوه اول که به‌صورت مشارکتی است، با همکاری و مساعدت دستگاه‌ها و نهادهای مرتبطی مانند بسیج، آموزش و پرورش، کانون فرهنگی هنری مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می‌شود. وی با اشاره به‌ ویژگی دوم این طرح توضیح می‌دهد: اردوهایی در این طرح قرار دارد و دستگاه‌های مرتبط یا هر مجموعه‌ای می‌توانند اردوهایی را در بقاع متبرکه برگزار کنند. سازمان اوقاف با توجه به امکانات و ظرفیت‌هایی که هر کدام از بقاع دارند خدماتی را ارائه می‌دهد.

ویژگی سوم طرح «نشاط معنوی» به ‌صورت تلفیقی است. معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه با اشاره به این ویژگی می‌افزاید: شیوه سوم هم مانند سال گذشته تلفیقی از هر دو این روش‌هاست. برنامه‌هایی عمومی در بقاع متبرکه داریم مانند خیمه‌های معرفت که با غرفه‌های متعدد برپا می‌شود. برپایی غرفه‌ها بستگی به ظرفیت بقعه‌ها دارد این غرفه‌ها شامل غرفه‌های کودک و نوجوان، غرفه محصولات فرهنگی، غرفه عفاف و حجاب و... است.  

طرح «نشاط معنوی» به ‌صورت کلاسی اجرا می‌شود. در این کلاس‌ها دوره‌های مشخص با نیازهای سنین نوجوانان در موضوعات اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و قرآنی با حضور مربیان مجرب و توانمند تشکیل می‌شود و در نهایت خروجی خوبی برای شرکت‌کنندگان دارد. تعداد افرادی که در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.  

حجت‌السلام و المسلمین ایزدی اظهار می‌کند: ۹۲ مربی در این طرح حضور دارند که بعضی از آنها بومی همان منطقه‌اند و تعدادی را از مرکز استان به شهرستان‌ها ارسال خواهیم کرد. مبلّغان آقا روحانی و معمم و مبلغان خانم با تحصیلات حوزوی هستند. معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به شروع طرح از اویل تیرماه می‌گوید: شروع طرح تابستانی «نشاط معنوی» در روز پنج‌شنبه ۱۳ تیر مصادف با میلاد حضرت ‌معصومه (س) است.

در این بازه زمانی برنامه‌های دهه کرامت به این شرح است: غبارروبی، محافل و مجالس قرآنی، مسابقات قرآنی، مسابقات فرهنگی که در بقاع متبرکه انجام می‌شود و در این زمان برپایی خیمه‌های معرفت و دیدار با خانواده‌های شهدا انجام می‌گیرد. از دیگر برنامه‌های مهم این طرح که‌ به‌ صورت استانی برگزار می‌شود همایش بزرگداشت امامزادگان است. در هر شهرستان همایشی برای امامزادگان برگزار می‌شود که در آن از اصحاب بقاع متبرکه تجلیل و قدردانی خواهد شد. گفتنی است در طرح «نشاط معنوی» نهادهایی مانند سپاه، مجموعه بسیج و بنیاد شهید با سازمان اوقاف تفاهم‌نامه‌ای را تنظیم کرده‌اند.

کد خبر 445149

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha