مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

رمضان نوری- ایلام –خبرنگار: شرایط اقتصادی، کشور را به شدت تحت ‌تاثیر قرار داده است و مردم همه مناطق کشور شاهد گرانی افسارگسیخته کالاهای خوراکی و مصرفی هستند.

ایلام جزو استان‌های گران

این شرایط در ایلام به شدت ملموس‌ است. طبق آمارهای رسمی، ایلام جزو استان‌های گران‌ در زمینه کالاست. گرانی‌های بی‌سابقه، تورم افسارگسیخته و نبود نظارت و برخورد با متخلفان بیش از یک سال است که مردم این استان را آزار می‌دهد. در نمودارهای اقتصادی منتشر شده از سوی سازمان صمت ایلام، این استان معمولا جزو استان‌های صدرنشین در تورم و گرانی است. برای لمس این موضوع کافی است به پارکینگ شهرداری ایلام مراجعه کنید.

قیمت میوه و صیفی از ابتدای پارکینگ تا انتهای آن به شدت در نوسان است و حتی قیمت برخی از آنها از قیمت‌های تهران نیز به مراتب بیشتر است که نشان می‌دهد نظارت‌ها کافی نیست. این مشکلات، زندگی را برای بخش عظیمی از شهروندان ایلامی که درآمدهای ناچیزی دارند، سخت و طاقت‌فرسا کرده است.

  • قیمت‌های نجومی انواع میوه 

یکی از شهروندان ایلامی به خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه قیمت‌ها در بازار ایلام که شهری کوچک و محروم است، با شهرهای بزرگ کشور یکی شده است. «زهره اکبری» می‌افزاید: الان در بازار ایلام هر کیلوگرم گیلاس درجه دو ۲۵ هزار تومان، زردآلوی درجه دو ۱۵ هزار تومان، گوجه ۵ هزار تومان و سیب‌زمینی ۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

وی عنوان می‌کند: این قیمت‌ها برای مردم کم‌درآمد و محروم ایلام بسیار سنگین است. اکبری می‌گوید: قیمت انواع میوه در استان ایلام، به گفته مسئولان، بیشتر از سایر نقاط کشور است. فقط هم میوه نیست، گرانی در سایر بخش‌ها هم قابل مشاهده است و باقی کالاها هم با قیمت‌های بسیار بالا به فروش می‌رسند. این شهروند بیان می‌کند: برخوردهای سطحی با اصناف متخلف هیچ فایده‌ای ندارد چراکه اکثر واحدهای صنفی بعد از پرداخت جریمه، دوباره گران‌فروشی را از سر می‌گیرند.

  • برخورد با گران‌فروشان

مدیرکل تعزیرات استان ایلام در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری بیان می‌کند: شناسایی واحدهای صنفی که تکرار تخلف دارند، به خصوص در زمینه گران‌فروشی، در دستور کار تعزیرات است و از ابتدای سال تاکنون با ۶ واحد متخلف برخورد شده است. «نعمت‌الله بیرانوند» می‌افزاید: همچنین، در ادامه تشدید برخورد تعزیراتی با واحدهای صنفی دارای سابقه تکرار تخلف، ۳ واحد صنفی در میدان میوه و تره‌بار شهر ایلام با نصب بنر به مدت یک هفته تعطیل شدند.

وی می‌گوید: بیشترین تخلف این واحدها گران‌فروشی، عدم درج قیمت و عدم ارائه فاکتور خرید به بازرسان بوده است. این مسئول با بیان این‌که این روند تا زمانی که واحدهای صنفی به رعایت قانون و مقررات دولتی پایبند نشوند، استمرار خواهد یافت، اظهار می‌کند: به واحدهایی که یک بار تخلف آنها توسط بازرسان گزارش شده است هشدار داده می‌شود و چنانچه مجددا تخلفی را تکرار کنند، قطعا پلمب می‌شوند.

  • رسیدگی سریع به پرونده متخلفان

معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: تمام عرضه‌کنندگان کالا و خدمات موظفند روی همه کالاها، به صورت روشن و به گونه‌ای که برای همه قابل ‌رویت باشد، برچسب قیمت بزنند. «عزت‌الله عبدخانی» بیان می‌کند: درج نکردن قیمت روی کالاها تخلف است و واحدهای صنفی باید قیمت هر کالا را با زدن اتیکت مشخص کنند تا از چندگانگی قیمت ممانعت به عمل آید.

وی ادامه می‌دهد: در این  زمینه نظارت‌ها تشدید و پرونده‌های تخلف تشکیل و به مراجع ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود. این مسئول اظهار می‌کند: مراحل بررسی و رسیدگی به پرونده متخلفان با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات حکومتی در دست اقدام است.

  • ثبات قیمت مرغ

عبدخانی درباره وضعیت بازار مرغ هم به خبرنگار ما می‌گوید: به منظور کنترل قیمت مرغ گرم در بازار، بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شبانه‌روزی بر کشتارگاه ایوان (تنها کشتارگاه فعال در استان ایلام) نظارت دارند. وی اظهار می‌کند: بازرسان ما در کشتارگاه حضور می‌یابند. آمار کلی کشتار در پایان روز تهیه می‌شود و در اختیار مسئولان مربوط قرار می‌گیرد.

معاون بازرسی سازمان صمت ایلام می‌گوید: خوشبختانه، به دنبال نظارت مستمر، چند ماه است که قیمت مرغ گرم در استان به ثبات رسیده و در مواقعی حتی سیر نزولی داشته است. به گفته این مسئول، در حال‌ حاضر هر کیلوگرم مرغ تازه در بازار ایلام ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 445136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha