مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
۰ نفر

 امیر عفاف- شیراز- خبرنگار: شهرداری شیراز در سال‌های اخیر برای روان‌سازی و رفع ترافیک این کلان‌شهر به احداث تقاطع‌های غیرهمسطح روی آورده است.

گره‌گشایی بزرگ از ترافیک شیراز

این رویکرد که در ابتدا منتقدان فراوانی داشت و نتیجه آن را انتقال ترافیک از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می‌دانستند، حالا اهمیت ویژه‌ای یافته است و شهروندان اعتقاد دارند گره‌گشا است و جزو اقدامات مفید شهرداری ارزیابی می‌شود. هم‌اکنون نیز به صورت همزمان چند پروژه عظیم در شهر عملیاتی شده است و انتظار می‌رود ترافیک شیراز به‌خصوص در محور غرب که محل تردد بسیاری از شهروندان است و به شهرک‌های اطراف شیراز دسترسی دارد، با بهره‌برداری از آنها تا حد قابل‌ملاحظه‌ای کاهش یابد. از طرفی، چند شهروند در ماه‌های اخیر با «همشهری» تماس گرفته‌اند و از وضعیت نامناسب آسفالت معابر مهم شهری انتقاد کرده‌اند که این گزارش به سوالات آنان نیز پاسخ می‌دهد.

  • پروژه‌های عمرانی شهر

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز از عملیات اجرایی چند تقاطع غیرهمسطح به صورت همزمان در نقاط مختلف شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: تکمیل پروژه چندسطحی چپ‌گرد صدرا در ساماندهی و جلوگیری از ایجاد ترافیک ورودی صدرا و محور غرب شیراز نقش قابل‌ملاحظه‌ای دارد. «حسین آرگیو» که اعتقاد دارد با افتتاح این پروژه ترافیک این منطقه به‌خصوص در مسیر ایستگاه راه‌آهن و مجتمع خلیج فارس روان می‌شود، می‌افزاید: امیدواریم در بهار سال آینده شاهد بهره‌برداری از این پروژه عظیم و موثر شهری باشیم.

وی با بیان این‌که زیرگذر علی بن حمزه (ع) نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد اضافه می‌کند: مجوزهای قانونی شورای ترافیک صادر شده است و با توجه به بار ترافیکی اطراف این زیرگذر، تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایی آن بدون وقفه و با جدیت بیشتری ادامه یابد. آرگیو به زیباسازی دیوارهای بدنه زیرگذر گلستان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: هم‌اکنون تردد ایمن خودروها در این زیرگذر برقرار است و شاهد مشکلات ترافیکی نیستیم.

  • تقاطع غیرهمسطح مهدیه - امیرکبیر

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز از تقاطع غیرهمسطح مهدیه - امیرکبیر به عنوان یکی از پروژه‌های موثر شیراز یاد می‌کند و می‌گوید: احداث این تقاطع در روان‌سازی ترافیک بلوار امیرکبیر و خیابان‌های اطراف تاثیر فراوانی دارد. آرگیو با اشاره به ترافیک بلوار امیرکبیر در وضعیت فعلی اضافه می‌کند: با توجه به این‌که تقاطع مهدیه - امیرکبیر در مسیر ورودی غربی شیراز از سمت جاده بوشهر قرار دارد و با ۲ بزرگراه دیگر مجاور است، یکی از پروژه‌های مهم شهری به شمار می‌رود.  وی می‌افزاید: خودروهایی که از سمت بلوار امیرکبیر به مقصد شهرک‌های گلستان، قصر قمشه، دکتر حسابی و شهر جدید صدرا حرکت می‌کنند با عبور از این تقاطع و بزرگراه در حال ساخت مهدیه به تقاطع غیرهمسطح شهید رودکی انتقال داده می‌شوند.

آرگیو بهره‌برداری از این تقاطع غیرهمسطح را برای خودروهایی که به سمت جنوب حرکت می‌کنند نیز موثر می‌داند و می‌گوید: دسترسی آنها با عبور از تقاطع مهدیه - امیرکبیر به بزرگراه در حال ساخت گل‌بهار و بلوار طلاییه میسر می‌شود. وی با تاکید بر این‌که تقاطع مهدیه - امیرکبیر موجب ساماندهی ترافیک کمربندی شیراز می‌شود اضافه می‌کند: کمربندی شیراز اکنون با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند و با افتتاح این پروژه شاهد رفع این مشکلات خواهیم بود. آرگیو از پیشرفت ۴۰‌درصدی تقاطع مهدیه - امیرکبیر و افتتاح آن تا پایان امسال خبر می‌دهد و معتقد است این پروژه در کاهش تصادفات کمربندی شیراز تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای دارد.

وی در خصوص اهمیت تقاطع باهنر - کمربندی واقع در انتهای بلوار باهنر جنوبی نیز می‌گوید: این تقاطع بلوار باهنر جنوبی را به شهرک‌های فرهنگیان، رضوان، بهاران و بهارستان متصل می‌کند و ایمنی کمربندی شیراز را افزایش می‌دهد. آرگیو با اشاره به این‌که تقاطع باهنر - کمربندی ۴۵ درصدپیشرفت دارد و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد اضافه می‌کند: این پروژه برای تکمیل رینگ‌های ترافیکی جنوب شهر شیراز اجرا شده است و پیشرفت مناسبی دارد.

  • اقدامات عمرانی - فرهنگی

این مسئول به بهره‌برداری از فرهنگسرای بهمن‌بیگی در هفته دولت امسال برای جبران کمبود اماکن فرهنگی در جنوب شهر خبر می‌دهد و می‌گوید: این فرهنگسرا به مساحت ۴۲۰۰ متر مربع در شهرک فرزانگان که از شهرک‌های جنوبی شیراز است، با امکانات ویژه‌ای مانند سالن سینما، فضاهای آموزشی، نگارخانه، کافی‌شاپ و رستوران احداث می‌شود.

آرگیو احداث پردیس سینمایی جوان را از دیگر اقدامات عمرانی - فرهنگی شهرداری در مناطق کم‌برخوردار شهر می‌داند و می‌افزاید: این پروژه در منطقه کوزه‌گری اجرا شده است و فاز اول آن تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. وی با اشاره به افتتاح مجتمع فرهنگی و آموزشی حکمت در شهرک گلستان تا ۲ ماه آینده اضافه می‌کند: مساحت این مجتمع ۳۵۰۰ متر مربع بوده و بر اساس نیازسنجی در منطقه اجرا شده است. آرگیو با اشاره به احداث مجتمع آموزشی شهروند در منطقه فرهنگ شهر با مساحت ۴۲۰۰ متر مربع ادامه می‌دهد: فاز اول این مجتمع شامل مقاطع مهد کودک، آمادگی، پیش‌دبستانی، ابتدایی و دوره اول و دوم دبیرستان تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

  • اجرای طرح بازسازی و مرمت آسفالت

معاون فنی و عمرانی شهردار شیراز به اعتبار ۵۰۰ میلیارد ریالی شهرداری برای اجرای طرح بهسازی، بازسازی و مرمت آسفالت اشاره می‌کند و می‌گوید: برای اجرای حدود یک میلیون متر مربع آسفالت برنامه‌ریزی کرده‌ایم و عملیات زیرسازی و آسفالت در کوچه‌هایی که تاکنون آسفالت نشده و تازه‌تاسیس هستند آغاز شده است.

«حسین آرگیو»  اجرای طرح‌های عمرانی توسط سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری را از مشکلات عمده اجرای طرح بهسازی و مرمت آسفالت برمی‌شمارد و اضافه می‌کند: به دستگاه‌های اجرایی پیشنهاد داده‌ایم که قبل از نهایی شدن آسفالت معابر، اقدامات زیرساختی خود را انجام دهند، اما هر دستگاه محدودیت‌هایی دارد که مانع برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که بعد از اجرای روکش آسفالت تا ۴ سال مجوز حفاری برای دستگاه‌های خدمات‌رسان مانند آب، برق، مخابرات و گاز از سوی شهرداری صادر نمی‌شود ادامه می‌دهد: مکاتبات لازم با دستگاه‌های خدمات‌رسان شهری قبل از اجرای روکش آسفالت انجام می‌شود تا در قالب مدیریت یکپارچه شهری، همراهی و همکاری لازم را با شهرداری داشته باشند.

کد خبر 445008

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha