همشهری آنلاین: هزاران شهروند تفلیس جلوی ساختمان پارلمان گرجستان به "دخالت‌های روسیه" در امور داخلی کشورشان اعتراض کردند. پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و آب‌پاش مانع ورود آنها به پارلمان شد.

تظاهرات عليه روسيه در گرجستان

به گزارش دویچه وله، شامگاه پنجشنبه، ۳۰ خرداد (۲۹ ژوئن) هزاران شهروند خشمگین پایتخت گرجستان جلوی ساختمان پارلمان کشورشان علیه حضور یک هیات روسی در پارلمان تظاهرات کردند. شماری از معترضان قصد داشتند وارد ساختمان شوند اما با مقاومت نیروهای پلیس روبرو شدند.

خبرگزاری آلمان به نقل از وزارت بهداشت گرجستان گزارش داد که در جریان این تظاهرات دست‌کم ۳۸ مامور پلیس و ۱۴ تن از معترضان زخمی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که پلیس از گاز اشک‌آور، گلوله‌های لاستیکی و آب‌پاش استفاده کرده است. در تصاویری که تلویزیون دولتی گرجستان از این حرکت اعتراضی منتشر کرد، معترضان شعارهای ضد روسیه سر می‌دهند و خواستار استعفای ایراکلی کوباخیدزه، رئیس پارلمان کشورشان می‌شوند.

آنها هنگام تلاش برای ورود به ساختمان پارلمان سپرهای ماموران را گرفته و آنها را کتک می‌زدند.

در جریان تظاهرات جمعه شب ده‌ها تن از معترضان دستگیر شدند.

وزارت کشور گرجستان تهدید کرده است که در صورت ادامه اعتراضات، ماموران انتظامی شدیدتربرخورد خواهند کرد.

  • سخنرانی یک نماینده روس

به گزارش رسانه‌های داخلی گرجستان دلیل اصلی اعتراضات حضور یک هیات پارلمانی روسیه در پارلمان گرجستان است. این هیات برای شرکت در اجلاس مجمع بین پارلمانی ارتدکس به تفلیس رفته بود.

از قرار معلوم یک نماینده روس در جایگاه رئیس پارلمان گرجستان سخنرانی کرده که گفته می‌شود، از حامیان پروپا قرص جدایی آبخازی و اوستیای جنوبی از گرجستان است.

آبخازیا در کنترل جدایی‌خواهان طرفدار روسیه است و اوستای جنوبی نیز در جنگ کوتاهی در سال ۲۰۰۸ از سوی تسخیر شد. روسیه "دولت‌" دست‌نشانده این دو منطقه را به‌رسمیت شناخته است.

در تظاهرات شامگاه پنجشنبه که به دعوت نیروهای اپوزیسیون برگزار شده بود، بسیاری از معترضان پرچم اتحادیه اروپا را با خود حمل می‌کردند. دولت گرجستان تلاش می‌کند که به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان به حضور هیات روسی در پارلمان انتقاد کرد و آن را تلاش روسیه برای جاانداختن سیاست‌های خود در گرجستان خواند. او گفت: «این شیوه‌ای رایج از جانب روسیه است».

پارلمان روسیه از دولت گرجستان به دلیل "سهل‌انگاری" در حفاظت از جان اعضای هیات پارلمانی انتقاد کرد. در این حالی است که هیات روسی بدون هیچ مشکلی ماموریت خود را به پایان رسانده و به روسیه برگشته است.

کد خبر 444847

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha