همشهری آنلاین: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یکی از مراکز وابسته به جهاددانشگاهی است که از سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در راستای توسعه علمی و تحقیقاتی کشور، رفع نیازهای سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر، ضرورت توجه به افکار عمومی و لزوم بهره‌گیری از مشارکت و دیدگاه‌های شهروندان در بهبود و توسعه امور کشور در عرصه‌های مختلف تاسیس شد.

اصول بنیادین و اساسی ایسپا در طراحی و اجرای فعالیت‌های پژوهشی و نظرسنجی، بر اساس آنچه که در پایگاه اطلاع‌رسانی این مرکز عنوان شده است، تاکید بر به‌کارگیری معیارهای دقیق علمی و فنی، رعایت و حفظ موضع بی‌طرفی در قبال مسایل و موضوعات مورد بررسی، استفاده از پشتوانه اعتماد مسئولان و مردم به نهاد جهاد دانشگاهی و استفاده از نیروهای جوان و مستعد دانشگاهی و تکیه بر خلاقیت‌های جهادگرانه آنان در فعالیت‌های تحقیقاتی است.

  • ساختار تشکیلاتی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) زیر نظر رئیس جهاددانشگاهی است و توسط هیئت مدیره اداره می‌شود. ایسپا دارای چهار معاونت پژوهشی، اجرایی، ارتباطات و اداری مالی است.

معاونت پژوهشی ایسپا از پنج گروه تخصصی تحقیقات بازار، مطالعات سیاسی و رفتار انتخاباتی، مطالعات شهری، مطالعات اجتماعی و فرهنگی و مطالعات پایه تشکیل شده است. معاونت اجرایی نیز مشتمل بر گروه‌های نمونه‌گیری، پرسشگری، آموزش و داده‌پردازی است. در این مرکز ۴۵ نفر از پژوهشگران و محققان برجسته کشور که در زمینه تحقیقات اجتماعی تخصص دارند، فعالیت می‌کنند. همچنین ۵۰۰۰ دانشجو به عنوان پرسشگر در سراسر ایران با ایسپا همکاری دارند.

  • دستاوردهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)

ثمره فعالیت جهادگران دانشگاهی در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، اجرای بیش از ۲۵۰۰ طرح نظرسنجی در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در سطوح مختلف محلی، منطقه‌ای و ملی است. تاکنون طیف وسیعی از نهادها و سازمان‌های تصمیم‌ساز در بخش دولتی و شرکت‌های خصوصی از نتایج این بررسی‌ها بهره‌مند شده‌اند.

  • فعالیت های پژوهشی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)

فعالیت‌های پژوهشی ایسپا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد:

۱- نظرسنجی‌های خویش‌فرمایی: این نظرسنجی‌ها با هدف انعکاس دقیق و سریع افکار عمومی در قبال مسائل مهم جامعه و جهان به اجرا درمی‌آیند و نتایج آنها در اختیار مراجع تصمیم‌گیر، سازمان‌های ذیربط و رسانه‌ها قرار می‌گیرد. از جمله این نظرسنجی‌ها می‌توان به بررسی‌های ایسپا پیرامون موضوعاتی چون بحران عراق و فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، انتخابات ریاست جمهوری، کیفیت خودروهای داخلی، وضعیت اقتصادی شهروندان، آگاهی و آمادگی در برابر زلزله و ... اشاره کرد.  

۲- نظرسنجی‌های کارفرمایی: این نظرسنجی‌ها برای پاسخگویی و رفع نیازهای پژوهشی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی فعال در حوزه‌های صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با اهداف متفاوتی چون نیازسنجی و رضایت‌سنجی خدمات و ارزیابی عملکرد اجرا می‌شوند. مرکز افکارسنجی در این راستا پژوهش‌های بسیاری را به سفارش سازمان‌ها و نهادهای مختلفی چون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت بازرگانی، وزارت کشور، شهرداری تهران، سازمان بهداشت صنعت نفت، شرکت نفت مناطق مرکزی، بانک صنعت و معدن، نیروی انتظامی، بنیاد شهید، ریاست جمهوری، شرکت قطارهای مسافری رجا، سازمان تربیت بدنی، قوه قضاییه، سازمان انتقال خون، شرکت سرم‌سازی رازی، شرکت ساپکو، شرکت سایپا و ... به اجرا درآورده است.

کد خبر 444400
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha