مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

فرشته رضایی - رشت-خبرنگار: جاده‌های ناایمن فراوانی در گیلان وجود دارد که عموما پرتردد و دارای پیچ و خم زیادی هستند، اما عملا به دلیل پهنای ناکافی و وجود نقاط حادثه‌خیز، هر روز تعدادی از افراد را به کام‌ مرگ می‌فرستند.  

تصادف

فرقی ندارد این افراد جزو مسافران باشند یا از مردم استان. هر چقدر هم که راننده به جاده آشنایی داشته باشد باز هم حادثه در کمین نشسته است. به گزارش دیار میرزا، در هفته اخیر تصادف یک جوان در جاده خشکبیجار به خمام موجب واکنش رئیس شورای اسلامی شهر خشکبیجار و استعفای او از سمت خود شد. استعفای «رامین صفاری» به دلیل بی‌توجهی متولیان حوزه راه به رفع نقص جاده‌ها بود.  

  • احتمال مسدود شدن جاده خشکبیجار به خمام 

رئیس شورای اسلامی شهرستان رشت هم به این وضعیت اعتراض کرده است. «ابراهیم اخوان»  در این‌باره گفت: چنانچه خواسته بحق مردم درباره جاده خمام به خشکبیجار و جاده خشکبیجار به زیباکنار که تبدیل به قربانگاه شده است، در ضرب‌الاجل معین تعیین تکلیف نشود خودمان چاره‌اندیشی خواهیم کرد و برای حفظ جان مردم این جاده‌ها را مسدود می‌کنیم.  

وی افزود: سال‌هاست که مردم ۲ بخش خشکبیجار و خمام پیگیر حداقل توقع‌ها و انتظارهای بحق خود هستند ولی تاکنون کوچک‌ترین توجهی نشده است و آنها همچنان با مشکلات زیادی مواجهند. به گفته اخوان، یکی از خواسته‌های بحق و دغدغه اصلی مردم، تعریض و بهسازی جاده خمام به خشکبیجار است که نیم‌قرن است کماکان جان ساکنان این ۲ بخش را می‌گیرد.  

متولیان امر می‌دانند ماهانه در این جاده یک نفر به علت تصادف کشته می‌شود. طی ۲ هفته اخیر هم در این جاده به علت سانحه رانندگی ۳ نفر کشته شدند. این مسئول ادامه داد: در دهه‌های اخیر با رشد جمعیت، تردد بی‌شمار مسافران و گردشگران، ایجاد منطقه آزاد کاسپین و رونق سواحل زیباکنار که اهمیت و ضرورت توجه به این مهم را دوچندان می‌کند، متاسفانه هنوز اقدام عملی برای تعریض، بهسازی و ایمن‌سازی این جاده و جاده‌های مشابه انجام نشده است.  

  • ضرورت تعریض جاده 

برخورد پژو ۲۰۶ با پراید یکی از کارکنان ۲۸ ساله شهرداری خشکبیجار سبب مرگ وی شد. این جوان سومین قربانی جاده مرگ بود. رئیس شورای اسلامی شهر خشکبیجار بیان کرد: برای بنده با خاطری آسوده نشستن کنار مادر سوگوار جوانی که در این جاده جانباخته، با اهمیت‌تر از نشستن بر صندلی و جایگاه پرمسئولیتی است که بار رأی مردم را بر دوشم قرار داده است.  

«رامین صفاری» افزود: غیر استاندارد بودن جاده، پهنای کم و... باعث شده از آن به عنوان جاده مرگ یاد شود. سالانه تعداد زیادی از افراد جان خود را در این جاده از دست می‌دهند و برخی هم مصدوم یا قطع عضو شوند.  به گفته رئیس شورای اسلامی شهر خشکبیجار، مشکلات در حالی بر این جاده سایه افکنده است که طی سال‌های اخیر با توسعه منطقه آزاد کاسپین و رونق اقتصادی، فرهنگی و بوم‌گردی در روستاهای منطقه خشکبیجار که سالانه میزبان تعداد بسیاری از گردشگران غیربومی است، بر میزان تردد در آن افزوده شده است.  

در کنار جانباختگان بومی جاده، درصدی از مسافران غیربومی که باید با خاطرات خوش به شهرهای خود بازگردند، متاسفانه به علت تصادف خاطره تلخ مرگ عزیزانشان را در این جاده به یادگار می‌برند تا خشکبیجار و این جاده نزد اذهان عمومی به تدریج جاده مرگ لقب بگیرد. این امر به مرور زمان هم باعث بی‌رغبتی گردشگران برای ورود به منطقه می‌شود، هم بر روند توسعه اقتصادی و گردشگری تاثیر منفی می‌گذارد.  

  •  ضرورت پیگیری اداره کل راه و شهرسازی 

بخشدار خشکبیجار هم در این خصوص گفت: تعریض جاده خمام-خشکبیجار اولین مطالبه مردم است. «سارنگ حسن پور» بخشدار خشکبیجار در حاشیه جلسه جمع‌بندی با حضور مدیران کل استانی و فرماندار شهرستان رشت در بخشداری خشکبیجار گفت: در کنار سایر مسائل و مشکلات، امروز اولین مطالبه مردم خشکبیجار پیگیری و به سرانجام رسیدن پروژه تعریض جاده خمام به خشکبیجار است. وی افزود: در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان رشت در چند فاز برای این پروژه کد و ردیف بودجه تعریف کرده‌ایم.

اداره کل راه و شهرسازی هم به عنوان یک دستگاه متولی باید پیگیر اعتبارات و انجام پروژه باشد. بخشدار اظهار کرد: در پیگیری‌هایی که چند ماه پیش داشتم اداره راه و شهرسازی اعلام کرده بود که به زودی شرکت مشاور، مطالعات جاده را آغاز می‌کند. ظرفیت و رایزنی نمایندگان شهرستان رشت و ورود جدی و قاطع آنان برای انجام پروژه در مدت زمان کوتاهی تکلیف آن را برای همیشه مشخص خواهد کرد. حسن‌پور گفت: با رایزنی‌های صورت گرفته، معاون عمرانی استاندار گیلان و مدیر کل راه و شهرسازی برای پیگیری وضعیت جاده خمام به خشکبیجار در خشکبیجار حضور خواهند یافت.

  • واکنش امام‌ جمعه خشکبیجار

امام جمعه خشکبیجار با اشاره وضعیت جاده خمام-خشکبیجار گفت: تصادف‌های زیادی در این جاده اتفاق افتاده و تعریض این جاده مطالبه‌ بحق مردم منطقه است. حجت‌الاسلام والمسلمین «امید زمانی» خطاب به استاندار و نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: انتظار داریم پیگیر تعریض جاده خمام-خشکبیجار باشید و با احیای بودجه‌های اختصاص یافته از جانب استاندار سابق و نیز وعده برخی از نمایندگان و سایر مسئولان شهرستانی اقدامات عملیاتی را آغاز کنید.

کد خبر 444392

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha